נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מביע לאחרונה בשיחות פרטיות את תסכולו על חוסר היכולת שלו לשכנע את ישראל לשנות את אופן הפעולות הצבאיות שלה ברצועת עזה, חלקן עם תורמים לקמפיין הבחירות שלו. ברשת NBC האמריקנית דווח מפי חמישה גורמים שמכירים את אמירותיו של הנשיא כי הוא הגדיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו כמכשול העיקרי, ואף כינה אותו "Asshole" (אידיוט).
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. הקרע מעמיק
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
הגורמים, שדיברו עם הרשת בעילום שם, אמרו כי ביידן מנסה ללחוץ על ישראל להסכים להפסקת אש, אבל נתניהו "מעביר אותו גיהינום", ואי אפשר להתמודד איתו. "הוא פשוט מרגיש שזה מספיק", אמר אחד הגורמים על העמדות שהביע ביידן. "זה חייב להיפסק".
בדיווח צוין כי ביידן דיבר בשבועות האחרונים בשיחות פרטיות על נתניהו, אותו הוא מכיר כבר עשרות שנים, בגילוי לב שהפתיע כמה מהאנשים איתם שוחח. גורמים המעורים בתוכן השיחות, אמרו כי התיאור של הנשיא האמריקני את נתניהו מלא בהתייחסות של בוז לראש הממשלה כ"בחור הזה", ולפי שלושה גורמים הוא כינה אותו בלפחות שלושה מקרים "אידיוט".
דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן נשאל על הערותיו של ביידן על נתניהו, וטען כי בין שני המנהיגים יש מערכת יחסים מכבדת. "הנשיא היה ברור לגבי הדברים שעליהם הוא לא מסכים עם ראש הממשלה נתניהו, אבל מדובר במערכת יחסים מכובדת של עשרות שנים, במישור הציבורי ובמישור הפרטי", אמר.
בלילה שבין חמישי לשישי, נשא הנשיא ביידן הצהרה מיוחדת לתקשורת, שבסופה התייחס גם למלחמה ברצועת עזה. "מאוד קשה לקבל סיוע הומניטרי בעזה. הרבה אנשים חפים מפשע גוועים ברעב ומתים - זה חייב להיפסק". ביידן אמר כי "התגובה בעזה מוגזמת", כשהוא משתמש בביטוי "Over the top", ובכלי התקשורת בעולם הדבר צוין כביקורת חריפה על ישראל.
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
מ"חיבוק דוב" למחלוקת חריפה. נתניהו וביידן בביקורו בישראל
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אתמול ביידן ונתניהו שוחחו במשך 45 דקות לראשונה אחרי שלושה שבועות. גורם מדיני בישראל אמר כי השיחה בין שני המנהיגים הייתה טובה והתמקדה בשלושה נושאים: מעבר רפיח, הסיוע ההומניטרי וסוגיית החטופים. מוקדם יותר, העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דיווח כי הנשיא ביידן ועוזריו הבכירים קרובים יותר לקרע ביחסים עם נתניהו מאשר בכל זמן אחר מאז פרוץ המלחמה, ולא רואים בו יותר שותף פרודוקטיבי שעליו ניתן להשפיע גם במישור פרטי.
אתר "פוליטיקו" האמריקני פרסם לפני שבוע טור שעוסק בתמיכה בביידן לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר, על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס - ובו נטען כי הנשיא כינה את ראש הממשלה נתניהו בשיחות סגורות "בחור פאקינג רע". הטענה בטור היא שדמוקרטים צעירים חשים שתמיכת ארה"ב ב"מלחמה של נתניהו" היא בלתי נסבלת, מה שעלול לעלות לביידן במיליוני קולות של מצביעים ליברליים.
כבר בחודש שעבר דווח כי התנהלותו של נתניהו מעוררת תסכול רב בבית הלבן, שם העידו כי מרגישים שראש הממשלה לא שם את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות. בממשל ביידן הביעו תסכול מהתארכות המלחמה, ומהעובדה שנתניהו מסרב לדון במציאות בעזה ב"יום שאחרי". גורמים בסביבתו של הנשיא האמריקני המליצו לו להביע חוסר אמון אישי בנתניהו, מאחר שהוא "גורר את המלחמה" מסיבות אישיות. אותם גורמים גם טענו שנתניהו מעוניין להמתין עוד כמה חודשים עם שחרור החטופים - למרות החשש שעד אז הם לא יישארו בחיים.
ביידן בביקורת על ישראל: "התגובה בעזה - מוגזמת"

אותם גורמים המליצו לנשיא להתנער באופן אישי מנתניהו, ולהצהיר שהוא איבד את האמון בראש ממשלת ישראל - ובמקביל ייעצו לו להצהיר על האמון שהוא נותן בעם ישראל ובמדינת ישראל. המקורבים ייעצו לביידן לצאת פומבית נגד נתניהו בחודש הקרוב - קרי בתקופה הנוכחית. עם זאת, גורמים שמכירים את אמירותיו של ביידן על נתניהו, אמרו כי הוא טען בפניהם שהוא לא מאמין שיעזור לו להיות נוקשה מדי כלפי ראש הממשלה בפומבי.
מאז ביקורו בישראל ומאז שהעניק לנתניהו "חיבוק דוב", נטען בדיווח ב-NBC, גדל בהתמדה התסכול של ביידן מהעלייה במספר ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה וחוסר הרצון של נתניהו לכונן הסכם שלום ארוך טווח. לפי הניתוח של הרשת האמריקנית, הבוטות של דברי ביידן והסירוב של נתניהו לשנות את שיטת הפעולה בעזה, מצביעים על כך שהדינמיקה בין המנהיגים עלולה להגיע לנקודת רתיחה.
ישראל מתכוננת לפעולה צבאית קרקעית ברפיח, העיר שבה מוצאים כ-1.4 מיליון עזתים מקלט מהמלחמה. נתניהו הבטיח להמשיך במבצע למרות שגורמים אמריקנים רשמיים הביעו בפומבי כמה פעמים את התנגדותם למהלך. גורמים אמריקנים הסבירו כי למרות שביידן הסלים את הרטוריקה שלו, הוא עדיין לא מוכן לבצע שינויים משמעותיים במדיניות שלו וכי הוא ועוזריו עדיין מאמינים שתמיכה חד-משמעית בישראל היא הגישה הנכונה.