ועדת החוקה של הכנסת, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

בוועדת החוקה של הכנסת נמשכו הבוקר (רביעי) הדיונים באשר לחקיקת תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, כשעל הפרק הרכב הוועדה לבחירת שופטים. חברי הכנסת מהאופוזיציה עיכבו את הדיונים וניצלו את זכות הדיבור שלהם גם בוועדות שבהן הם אינם חברים, ולכן ההצבעות יתקיימו במועד אחר. יו"ר הוועדה שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שהיה נחוש להעביר לקריאה ראשונה חלק מסעיפי הרפורמה, הודיע תחילה כי הדיון יתחדש ביום ראשון, אולם בהמשך נמסר כי הוא ישקול לכנס את הוועדה שוב עם סיום המליאה היום.
בתום הדיונים כתב ראש האופוזיציה יאיר לפיד בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו לא נוותר. כבר היום הצלחנו לדחות את ההצבעות בוועדת החוקה ושוב שיבשנו את לוחות הזמנים של הקואליציה הדורסנית. נתווכח ונגיד את עמדתנו בכל מקום, יוציאו אותנו ונחזור. זו המדינה שלנו, ולא ניתן לאף אחד להרוס אותה".
5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן  בועדת החוקה בכנסת
שמחה רוטמן  בועדת החוקה בכנסת
"לא נאפשר משיכת זמן מיותרת". יו"ר ועדת החוקה רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
5 צפייה בגלריה
גלעד קריב בועדת החוקה בכנסת
גלעד קריב בועדת החוקה בכנסת
ח"כ קריב בוועדה. "השתלטות של רשות אחת"
(צילום: יואב דודקביץ' )
שלשום פוצלו שני סעיפים מתוך ההצעה המקורית לתיקון חוק יסוד השפיטה - הסעיף שנוגע לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים והסעיף שמונע מבית המשפט להתערב בחקיקת חוקי יסוד. בקואליציה שאפו להצביע ביום שני בשבוע הבא על לפחות כמה מהסעיפים הדרמטיים של התוכנית, בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
זמן קצר לאחר תחילת הדיון היום חברי הכנסת מהאופוזיציה התקוממו על המהירות שבה רוטמן רוצה להעלות את ההצעה להצבעה, כשלטענתם הדיונים עדיין לא מוצו. בתגובה רוטמן הורה להוציא את חברי הכנסת אורנה ברביבאי ויוראי להב הרצנו מיש עתיד, ואמר כי לא יאפשר משיכת זמן מיותרת מצד האופוזיציה. ח"כ נעמה לזימי (העבודה) מחתה על ייצוג הנשים בוועדה למינוי שופטים, שלפי הנוסח של רוטמן צפוי לרדת מארבע לשלוש - וגם היא הוצאה מהדיון.
ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר בדיון כי "כמעט כל ענייני הרפורמה הם נושאים לא פשוטים, אבל הנושא של מינוי השופטים פשוט מאוד - השתלטות של רשות אחת". לדבריו, "אנחנו בדרך לשרשרת מינויים פוליטיים בתוך בתי המשפט. תם עידן השופטים העצמאיים בישראל, וזה רשום על שמך שמחה".
5 צפייה בגלריה
נעמה לזימי  בועדת החוקה בכנסת
נעמה לזימי  בועדת החוקה בכנסת
ח"כ לזימי מחתה על ייצוג נשים - והוצאה מהדיון. "לוקחים אותנו אחורה"
(צילום: יואב דודקביץ' )
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) התייחס למאמצי הקואליציה להשיב לתפקידו כשר את יו"ר ש"ס אריה דרעי, ואמר: "מדברים פה על למנוע מבית המשפט להתערב בחוקי יסוד כשבשבוע הבא יעלה להצבעה חוק יסוד דרעי - עבריין שרוצה לחזור למקום העבירה והכנסת מאפשרת את זה. יש פה רתימה של מערכת שלטונית, הכנסת מאפשרת חקיקה של חוקים מושחתים. לא נאפשר את זה".
ח"כ אפרת רייטן (העבודה) פנתה ליו"ר הוועדה רוטמן ואמרה כי הנוסח מעמיד אותו בניגוד עניינים. "אתה תהיה בוועדה למינוי שופטים, מדובר בחוק פרסונלי. מה שקורה כאן זה ההפך הגמור ממה שאתם רוצים. לבוא ולטעון שהתהליך הזה אמור לחזק את הפרדת הרשויות? זה ההפך הגמור, אתם הולכים לשלוט בוועדה בצורה מוחלטת. זו לא משילות - זו השתלטות".
אתמול בערב הודיע רוטמן לחברי הוועדה כי הדיון יחל מוקדם ושייתכנו הצבעות על החקיקה. אחרי השינויים שהוא ביצע בנוסח ההצעה בשבוע שעבר, סעיף הרכב הוועדה למינוי שופטים יכלול את נשיאת בית המשפט העליון, שני שופטים, שר המשפטים, יו"ר ועדת חוקה, שני שרים ושני חברי כנסת נוספים, אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה - רוב של חמישה חברי כנסת מהקואליציה מתוך תשעה חברי ועדה.
5 צפייה בגלריה
 משה סעדה
 משה סעדה
"אתם לא רוצים שיח - אז נמשיך לחוקק". ח"כ סעדה
(צילום: יואב דודקביץ')
באשר לייצוג נשים, בנוסח של רוטמן בוועדה למינוי שופטים ישנה הרעה - מארבע נשים לשלוש, אישה מכל רשות. ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) תמך בטענתה של לזימי, שמחתה כאמור על הפחתת הייצוג. "אולי נכון שאנחנו בתור כנסת נראה דוגמה שלפחות שניים מנציגי הכנסת יהיו נשים, ולא אחד", אמר. ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) טען: "אתה פוסל את האפשרות של המפלגות החרדיות לשלוח נציג לוועדה". ח"כ רייטן מחתה: "אתם לוקחים אותנו אחורה".
רוטמן השיב לביקורת ואמר כי אינו מסכים עם ההצעה של ח"כ מילביצקי. "אני לא חושב שאנחנו צריכים לשנות את ההסדר ממה שנהוג", הוא אמר. "עד היום היו שלושה שופטים גברים למשל. מינימום אישה אחת זו הבטחת ייצוג, כך שבניגוד לגברים - ייצוגן של נשים מובטח. מעבר לזה, להגיד מינימום שתיים זו הבטחה לקיפוח של מישהו בגלל שהוא גבר. זו בעיניי פגיעה קשה ואני לא חושב שהיא לתכלית ראויה".
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה בכנסת
ועדת החוקה בכנסת
"קבוצה של אנרכיסטים ועבריינים חברו יחד כדי להרוס לנו את המדינה". ח"כ פרקש הכהן
(צילום: יואב דודקביץ' )
הח"כים מהאופוזיציה המשיכו למחות על מהות התוכנית ומטרותיה. ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) טענה כי "יש סתימת פיות. קבוצה של אנרכיסטים ועבריינים חברו יחד כדי להרוס לנו את המדינה". לדבריה, "עוטפים את הריסוק של הרשות השופטת בתירוצים אידיאולוגיים. אנחנו יודעים מה האירוע - חוק יסוד דרעי, חוק יסוד לימוד תורה ואולי בהמשך חוק חסינות לראש ממשלה. אחרי החקיקה הזו אף אחד לא יכול לפנות לבית משפט. חוקי יסוד הפכו לעיר מקלט לעבריינים. רוטמן, אתה תיזכר כמי שהרס את המדינה לילדים שלנו".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה לניסיונותיו של הנשיא יצחק כהרצוג לקדם הידברות בין הצדדים, ואמרה: "אסור לנהל משא ומתן על הרפורמה הזו. הפיכה דמוקרטית לא עושים בעשר דקות עם ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום ושר מורשע. זה דבר שעובדים עליו לפחות חצי שנה, אבל אתם באים עם D9 ובאים לרמוס". ח"כ משה סעדה (הליכוד) השיב: "אתם לא רוצים לנהל שיח. אם תמשיכו ככה - אז נמשיך לחוקק".