הרבה זמן חלף מאז שמינוי צבאי כמו זה של האלוף שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן לווה בכל כך הרבה יצרים בעד ונגד. בעוד שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי מביעים אמון מלא במי שהחל מאתמול (רביעי) הפך לאיש החשוב במודיעין הצה"לי, הורים לחללי 7 באוקטובר חשים שבינדר, שעמד בראש חטיבת המבצעים של המטכ"ל באותה שבת - אינו מתאים לתפקיד.
2 צפייה בגלריה
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
ראש אגף המודיעין הנכנס, אלוף שלומי בינדר
(צילום: דובר צה"ל)
נאומי חליוה ובינדר בטקס ההחלפה
(צילום: דובר צה"ל )

בינדר, בן 49, נשוי ואב לשלושה ילדים, נולד בחיפה, שם התחנך בתיכון ליאו בק והיה מדריך בתנועת הצופים. בגיל 18 יצא לשנת שירות ברמת הגולן, שבסיומה התגייס לצה"ל ב-1994. לאחר טירונות בצנחנים התנדב לשרת בסיירת מטכ"ל, שם התלהבו מהמוטיבציה הרבה שהפגין, והוא מהר מאוד הוצא לקצונה. לאחר קורס קציני החי"ר הוא שב ליחידה, הפעם כמפקד צוות שלימים ייקרא על שמו, "צוות שלומי".
את מרבית שנותיו הראשונות כמפקד העביר עם צוותו, צוות שלומי, בפעולות נועזות בדרום לבנון, כאלה שעל חלקן אי-אפשר לכתוב עד היום. בשנת 1999, בעקבות פציעה קשה בפיגוע, היו מי שחששו שצה"ל יאבד מפקד מבטיח. זה קרה בשטח אימונים צה"לי, באחד מבסיסי היחידה ביהודה ושומרון. בינדר ואחד מפקודיו הגיעו לבדם לשטח בכדי להכין את התרגיל הבא, כאשר מטען צינור שהוטמן במקום על-ידי מחבלים הופעל ופצע את שניהם. בינדר נפצע בירכו הימנית וספג רסיסים בכל חלקי גופו, בעוד פקודו נפגע בעיניו. כשהם מנותקי קשר, השניים הצליחו לחלץ את עצמם לרכב כאשר הפקוד של בינדר גורר אותו לכיוון הרכב בעוד בינדר מכוון את החייל שנפגע בעיניו.
לאחר כמה חודשי החלמה ושיקום בבתי החולים, אותם גם ניצל לצאת לתחילת לימודים לתואר ראשון באגרונומיה, שב ליחידה כמפקד פלגה. הוא שירת בתפקיד זה ארבע שנים, במהלכן הוביל כמה מבצעים נועזים במסגרת מלחמת לבנון השנייה, שאחריה מונה לסגן מפקד היחידה. בארבע השנים הבאות היה שותף בכיר בכמה מהמבצעים הסודיים ביותר של הסיירת, כולל פלישה לדרום לבנון במהלך מלחמת לבנון השנייה בכדי להביא ארצה שלל טכנולוגי של חיזבאללה מעומק המדינה. באחד המבצעים אף הוביל כוח של חמישים לוחמים מעבר לקווי האויב.
לאחר מכן בינדר הועלה לדרגת סגן-אלוף ועבר לפקד על סיירת אגוז של גולני. הוא שירת בתפקיד שנתיים וחצי, ולאחר מכן שירת כשנה בתפקיד מטה במטכ"ל - שבסיומו, בשנת 2013, סוכם למפקד סיירת מטכ"ל והועלה לדרגת אלוף-משנה. היחידה תחת פיקודו פעלה רבות, בעיקר במבצע צוק איתן, ועשתה במהלך הלחימה פעולות שבגינן אף זכה לצל"ש הרמטכ"ל. הפרס הוענק לו בעיקר על הובלת הלחימה בתווך התת-קרקעי במבצע, שכן על בסיס הידע שצברה היחידה שודרגה תרבות הלחימה במעמד זה בצה"ל. כמה שנים אחר כך, ב-2016 זכה בצל"ש הרמטכ"ל בפעם השנייה בעקבות פעילויות מבצעיות וחשאיות שביצעה היחידה.
מחאת המשפחות השכולות נגד מינוי שלומי בינדר לראש אמ"ן
(צילום: שאול גולן)

בספטמבר של אותה שנה התמנה למפקד חטיבת גולני. במשך שנתיים הוא פיקד על החטיבה, עסק בהתגוננות בגבול הצפון ונלחם בהברחות מגבול מצרים. לאחר שסיים את תפקידו יצא ללימודי תואר שני בממשל בארה"ב. כששב לישראל הועלה לדרגת תת-אלוף והפך למפקד עוצבת הגליל, החולשת על גבול לבנון. בתפקידו האחרון היה כאמור ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים, תפקיד אותו מילא גם כשפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר.
בינדר הועלה לדרגת אלוף לפני כחודש, בטקס שנערך בבסיס הקריה, בראשות הלוי, במעמד גלנט ובנוכחות חברי פורום מטכ"ל ומפקדים נוספים. לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד ראש אמ"ן, הורים שכולים לחיילים וחיילות שנפלו בקרבות 7 באוקטובר ועמותת "לביא - זכויות האזרח, מינהל תקין ועידוד ההתיישבות" עתרו לבג"ץ - ודרשו להימנע מהמינוי עד שתתבצע חקירה בעניין אחריותו לאירועים שהובילו לטבח ולקרבות 7 באוקטובר.
יהושוע שני, אביו של החייל אורי שני שנהרג בקרבות ב-7 באוקטובר, אמר ל-ynet כי לבינדר יש אחריות מרכזית בטבח. "הוא היה בבור מתשע בבוקר, אבל לא הייתה לו שום השפעה על האירועים. בני דיבר איתי באותו בוקר לבד עם חמישה חיילים בגזרת כיסופים ושאל 'איך אין חיפוי אווירי?' מי אחראי לזה אם לא חטיבת המבצעים? אני בטוח שבינדר אדם נפלא ואיכותי, אפילו פגשתי אותו לא מזמן אבל זה לא רלוונטי לבחירה בו כראש אמ"ן. המינוי הזה הוא פשוט פשע מול ביטחון ישראל ויריקה בפרצוף של המשפחות השכולות", אמר.
בג"ץ דחה את העתירה, והשופט יחיאל כשר קבע כי "ניתן להבין לליבם של מי ששכלו את היקר להם מכול, אך אין בכך כדי להצדיק את התערבותנו בהחלטה".

האתגרים כראש אמ"ן

בינדר החל את תפקידו כבר אמש כשנכנס ללשכת ראש אמ"ן בצוק העיתים, והמושג 'ניקוי אורוות' יהיה אנדרסטייטמנט לעומת מה שצפוי לו. ב-8200 למשל, רבים ממתינים לכניסתו של בינדר לתפקיד כדי שיחליט על מינויים חדשים ביחידה הגדולה והמרכזית של אמ"ן, האחראית על ניטור ומעקב טכנולוגי אחר האויב. מפקד 8200 תא"ל יוסי שריאל אומנם אמר שהוא נושא באחריות אך לא רמז כי יתרגם זאת למעשים, כלומר עזיבה.
2 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליווה  - ראש אמ"ן היוצא בטקס חילופי מפקדים
אלוף אהרון חליווה  - ראש אמ"ן היוצא בטקס חילופי מפקדים
לבינדר צפויים אתגרים בטווח הקרוב והרחוק. טקס החלפת ראש אמ"ן
(צילום: יריב כץ)
התחקירים הפנימיים ב-8200, כפי שחשפנו לאחרונה, לא יסתיימו לפני אוקטובר הקרוב. לפיכך, אתגר מרכזי נוסף שיעמוד בפני בינדר הוא מיצוי תחקירי הכישלון של אמ"ן לא רק סביב 7 באוקטובר, אלא גם בשנים קודמות, בהן שונו סדרי העדיפויות והוסטו משאבים ביחידות כמו 8200. בכך יצטרך האלוף הטרי להרים מחדש את אמ"ן, בו רבים ממשרתיו ומפקדיו מסתובבים שפופים ומתוסכלים מאז פרוץ המלחמה.
אך לבינדר, שבג"ץ דחה כאמור את העתירה נגד מינויו, צפויים אתגרים גדולים הרבה יותר, בטווח הזמן המיידי. כך למשל הטקס להחלפתו היה אמור להיערך כבר בתחילת החודש, אך נדחה בעקבות חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר והחשש מהסלמה מיידית. גם הפעם הטקס היה בסכנת דחייה בשל המתיחות הביטחונית הנפיצה והחריגה בצפון מול חיזבאללה והחשש לפעולת נקמה מצד איראן. לפיכך, האתגר המיידי של בינדר ואגף המודיעין יהיה לזהות את השעות בהן פעולות נקם אלו יגיעו לישירות האחרונה לפני ביצוע, כדי להתריע בפני הציבור ולדרוך את המערכת הצבאית באופן מלא.
בטווח הארוך יותר, ראש אמ"ן בינדר יתמרן בין כלל הזירות שמתלכדות זו לזו: עסקת חטופים אם תהיה תשפיע על המשך הלחימה בצפון; שנים צפויות של לחימה, כנראה גם קרקעית, בחמאס ברצועת עזה; ומי שעלולה להפוך למסוכנת מכולן - יהודה ושומרון. עם גל הפיגועים הנוכחי, סכנת ההתנפצות מצד אלפי חמושים פלסטינים ותופעת מטעני החבלה שמתעצמת בשומרון מחודש לחודש, והשבוע לראשונה גם חצתה את הקו הירוק עד לתל אביב.
פורסם לראשונה: 22:49, 21.08.24