החשש מתגובה איראנית עדיין גבוה, אבל גורמים בבית הלבן סבורים שהמאמצים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לרסן את תגובת איראן לחיסולו של מנהיג חמאס איסעמיל הנייה בטהרן נושאים פרי - וייתכן שאיראן שוקלת מחדש את תוכנית התגובה ה"קשה" שלה. כך דיווח היום (רביעי) ה"וושינגטון פוסט". על פי הדיווח, תוכניותיו של חיזבאללה - עם זאת - עדיין לא ברורות.
2 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
"בלבול לגבי נסיבות מותו". הנייה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
בטור של פרשן ה"וושינגטון פוסט" דיוויד איגנשיוס נכתב בין השאר כי ביידן הוביל שיח עקיף עם איראן שבו קראה ארה"ב לריסון, לצד אזהרות "בוטות" ב"טון חריף" לראש הממשלה בנימין נתניהו להיות "שותף טוב" ולא למנוע את הפסקת האש בעזה. לצד זאת, הזכיר איגנשיוס את הכלים הצבאיים הרבים ששלחה ארה"ב לאזור. "טהרן כנראה מתעכבת בגלל מפגן הכוח האמריקני השבוע, ומהמסרים החשאיים שהועברו דרך השגרירות של שווייץ בטהרן ולשגרירות איראן באו"ם", נכתב בטור.
גורם בכיר בממשלו של הנשיא צוטט באומרו ל"וושינגטון פוסט" כי "איראן מבינה בבירור שארה"ב לא מהססת בהגנה על האינטרסים שלה, על בעלות בריתה ועל אנשיה. הזזנו כמות משמעותית של נכסים צבאיים לאזור כדי להדגיש את המטרה הזו", הבהיר.
לפי הדיווח, המסר לאיראן כלל גם אזהרה שלפיה הסיכון להסלמה רחבה הוא "גבוה ביותר", וכי יהיו לה "השלכות חמורות" על יציבות הממשלה החדשה של הנשיא מסעוד פזשכיאן.
עוד נכתב כי התגובה האיראנית טרם יצאה לפועל מכיוון שבטהרן יש "בלבול" לגבי נסיבות מותו של הנייה. תחילה, צוין, איראן טענה שהנייה נהרג מפגיעת טיל ישראלי - מה שמצריך "תגובת נגד דומה". עם זאת, נטען, גורמים רשמיים הגיעו מאוחר יותר למסקנה שהנייה חוסל באמצעות פצצה סמויה שהוטמנה בחדרו - מה שמצריך "תגובה אחרת".
2 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP/Debbie Hill)
למרות הפערים והזעם בין ההנהגה בישראל לזו שבוושינגטון, גורם המעורה בפרטים אמר ל"וושינגטון פוסט" כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן העביר שלשום מסר ברור לראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, ולפיו האיראנים יהיו "המפסידים הגדולים ביותר", אם הם יבחרו להגיב באופן משמעותי לחיסול הנייה ויסלימו את הסכסוך באופן שאף עלול לגרור למלחמה אזורית.
מנגד, גורמים באיראן הודיעו לעמיתיהם בעולם הערבי כי המשטר "נחוש להגיב", עם זאת הוא יעשה זאת באופן "מחושב מאוד". כך לפי הגורם שאמר את הדברים בעילום שם. בממשל ביידן מאמינים זה זמן רב שטהרן, שנאבקת בכלכלה חולה, תרצה להימנע מעימות רחב היקף. למרות זאת, דיפלומטים ערבים מפקחים על איראן. גורם מצרי שכיהן בעבר בתפקידים רשמיים ציין כי הוא לא בטוח שלמדינות ערב יש על מה לדון מול איראן - והעריך: היא תחליט איך תיראה תגובתה.
התגובה האיראנית, כאמור, עדיין לא יצאה לפועל - שבוע מאז חיסולו של הנייה. ב"גרדיאן" דווח השבוע כי ייתכן שהתגובה אכן תתעכב, לאור כינוס שצפוי היום בסעודיה - עם שרי חוץ מוסלמים. בדיון החירום של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי (OIC) תנסה טהרן ללחוץ על מדינות ערב לתמוך בזכותה לנקוט פעולות תגמול נגד ישראל.
נתניהו: "נעמוד מול איראן בכל זירה. רחוקה כקרובה"
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)

בינתיים, באיראן דווח על שיחה בין שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי לבין שר החוץ האיראני עלי באגרי קאני. שר החוץ האיראני, לפי הדיווחים באיראן, אמר לעמיתו הבריטי שישראל היא "גורם לחוסר יציבות באזור".
שר החוץ ישראל כ"ץ פנה לעשרות מעמיתיו בעולם והעביר להם מסר שלפיו "איראן מדרדרת את יציבות האזור ולמרות המאמצים הדיפלומטיים למנוע זאת, היא נחושה לבצע מתקפה ישירה נגד ישראל". כ"ץ הדגיש כי "ישראל עומדת מוכנה להגן על עצמה יחד עם בנות בריתה".
המסר בדבר הקואליציה של בנות ברית הניצבת יחד עם ישראל חשוב במיוחד. המתקפה המדינית הזו היא חלק מ"דיפלומטיית הווטסאפ" - תקשורת ישירה ואישית בין שרי חוץ, העוקפת את דרכי התקשורת המסורתיות דרך השגרירויות - וכ"ץ מרבה להשתמש בה.
המהלך המדיני הזה מגיע על רקע מהלכים דיפלומטיים מהצד האיראני: ממלא מקום שר החוץ האיראני תידרך השבוע שגרירים זרים ואמר להם שטהרן מתכננת לתקוף את ישראל. במשרד החוץ קיבלו פרטים מלאים על התדרוך באמצעות מדינות ידידותיות לישראל שעדכנו אותה מיד לאחריו.
ב"מתקפת הווטסאפים" האחרונה התכתב כ"ץ בין היתר עם שרי חוץ מובילים מובילים מצפון אמריקה, אירופה ואסיה, כשרבים מהם הביעו רצון עז לנסות ולמנוע את ההסלמה האפשרית. ייתכן שאי אפשר למנוע את ההסלמה, אך ה"מכה המקדימה" הזו נועדה לאפשר לישראל מבעוד מועד אשראי מדיני כדי להגן על עצמה ולהגיב על המתקפה האיראנית.
בכל הנוגע לחיזבאללה, כפי שאמרו הגורמים בארה"ב, עדיין לא ברור מה יעשה. מנהיג הארגון חסן נסראללה אמר אתמול כי "ההמתנה של ישראל היא חלק מהתגובה שלנו. הקרב הוא גם פסיכולוגי", הסביר. נסראללה טען כי התגובה לחיסולים תגיע "אולי בנפרד ואולי עם כל הציר (האיראני) יחד", והוסיף כי "לחיזבאללה ולאיראן יש את היכולת להגיב להתנקשויות של ישראל, אבל ננהג בזהירות ובקפידה".
לדבריו, "כל ישראל עומדת על רגל אחת בהמתנה - מהצפון ועד המרכז והדרום. לא משנה מה יהיו ההשלכות - ההתנגדות תגיב לתוקפנות של ישראל. התגובה שלנו תהיה חזקה ומשמעותית".