האופוזיציה הצליחה להפיל את הצעת החוק הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, אחרי שחברי הכנסת מעוצמה יהודית ממפלגתו של השר איתמר בן גביר לא התקזזו - ולא הגיעו למליאה מבלי להודיע על כך. בתגובה, ואחרי שהבינה כי אין לה רוב ליתר ההצעות, הקואליציה הורידה את יתר הצעות החוק שהיו אמורות לעלות היום מסדר היום. 21 חברי כנסת התנגדו להצעת החוק הממשלתית בקריאה הראשונה, רק 20 תמכו בה. בליכוד זועמים על חברות הכנסת טלי גוטליב וקטי שטרית שגם הן לא קוזזו ולא נכחו במליאה בזמן ההצבעה.
האופוזיציה הצליחה להפיל את הצעת החוק של הקואליציה לתיקון פקודת התעבורה
(צילום: ערוץ הכנסת)

חברי הכנסת של עוצמה יהודית כאמור לא ביקשו להתקזז עם חברי כנסת של האופוזיציה, ולא התייצבו להצבעה בדיון הפגרה למרות שהקואליציה בנתה על הקולות שלהם. מדובר בעוד שלב בעימות בתוך הקואליציה שאותו מוביל השר בן גביר מול ש"ס בהנהגתו של ח"כ אריה דרעי, ומול ראש הממשלה בנימין נתניהו שמסרב לפי שעה לצרף אותו לקבינט מצומצם בענייני המלחמה.
בעקבות המפלה בהצבעה על הצעת החוק הממשלתית, החליטה כאמור הקואליציה להסיר מסדר היום את כל ההצבעות שתוכננו להתקיים במליאה. בתפריט המעודכן של דיוני המליאה נותרו רק הצעות לסדר.
בעוצמה יהודית טענו: "עוצמה יהודית לא החרימה הצבעות. בהתאם לסיכום של הנהלת הקואליציה עם האופוזיציה, סוכם שיועברו חוקים בהסכמה בלבד ואין חובת התייצבות. לצערנו, האופוזיציה הפרה הסיכום, וניצלה מצב שבו שהו רק כ-20 חברי כנסת מהקואליציה בהצבעה, כדי להפיל את החקיקה". בקואליציה טוענים בתגובה לטענת עוצמה יהודית שמדובר בשקר.
ינון אזולאי על בן גביר: "במקום שיטפל בעלייה להר הבית - שיטפל בפשיעה"
(צילום: ערוץ הכנסת)

אחרי הפלת החוק, תקף ח"כ ינון אזולאי מש"ס את השר בן גביר בחריפות: "בן גביר, שחושבים שהוא אדם אחראי, הוא אדם מופקר לחלוטין. אדם מופקר לחלוטין שלא אכפת לו מביטחון המדינה. זה שרוצה להיות חבר בקבינט המצומצם. גם אם חשבנו אולי לתת לו איזה זמן שיהיה, על מה לתת לו? הבן אדם הזה, בן גביר, מופקר לחלוטין, מפקיר את מדינת ישראל בעצם העלייה שלו להר הבית, בעצם שבירת סטטוס-קוו. מה הוא עשה? במקום לטפל לנו פה בכל מיני עלייה להר הבית שיטפל בפשיעה, שיטפל בחברה הערבית מה שקורה שם בתוך הפשיעה של החברה הערבית.
"ומה אתם חושבים? כשהוא באז וזועק לכם 'ביטחון, ביטחון', אתם חושבים שהוא מבין בביטחון? היום הוא לא נמצא בשום קבינט. אם הוא לא נמצא בשום קבינט אז מה הוא מבלבל? מה שיש כבר בתקשורת? הרי הוא לא נמצא שם. אני לא כועס עליו כשהוא רוצה לדעת, אתם יודעים למה? כשאתם רואים ילד רץ בכביש 6 בלי להסתכל ימינה ושמאלה, אז מה אומרים? יש לו אומץ? לא, פשוט הוא עדיין לא הגיע לרמה שהוא מבין".
בזמן הדיון הגיעו נציגי משפחות חטופים ליציע ומחו כשעיניהם קשורות על כך שיקיריהם עדיין בשבי חמאס. במקביל, ח"כ גלעד קריב (העבודה) טען במהלך נאומו כי "ראש הממשלה שוכח את אחינו ואחיותינו החטופים", ומיד לאחר שירד מהדוכן הניח על כיסאו של ראש הממשלה חולצה עם תמונה של חטופה. סדרנית המליאה הורידה את החולצה, וקריב צעק: "זה הפנים של אחינו החטופים שאתם שוכחים". חברי כנסת נוספים לבשו חולצות של חטופים והוצאו מהמליאה.
נציגי משפחות החטופים לכנסת ישראל להזכיר לחברי הכנסת ולשרים כי ישנם 115 חטופים וחטופות בשבי החמאס בעזה כבר 313 ימים
(צילום: מטה משפחות החטופים)

2 צפייה בגלריה
 נציגי משפחות החטופים לכנסת ישראל להזכיר לחברי הכנסת ולשרים כי ישנם 115 חטופים וחטופות בשבי החמאס בעזה כבר 313 ימים
 נציגי משפחות החטופים לכנסת ישראל להזכיר לחברי הכנסת ולשרים כי ישנם 115 חטופים וחטופות בשבי החמאס בעזה כבר 313 ימים
נציגי משפחות החטופים בעיניים קשורות
(צילום: מטה משפחות החטופים)
המחאה של ח"כ קריב
(צילום: ערוץ הכנסת)

הצעת החוק שנפלה היום ביקשה לקבוע סמכויות פיקוח בתחום מונים של מוניות ובתחום השכרת רכבים. לעניין תחום מונים של מוניות, הוצע לקבוע, בין השאר, איסור התקנת מונה, העברתו לאחר או מתן שירותי אחזרה אלא אם הם נעשים באמצעות מתקין מורשה. עוד הוצע לקבוע כי מתקין מורשה יקבל רישיון מתקין על ידי המפקח על התעבורה, בהתאם לתנאים המפורטים ופעילותו של מתקין כאמור תהיה בפיקוח המפקח על התעבורה.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק מבקשת להסדיר שני תחומים המוסדרים כיום בצווים לפי חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ז-1957 – מונים של מוניות והשכרת רכב. חוק הפיקוח הוא חוק שתוקפו מותנה בהכרזה על קיומה של שעת חירום במדינה, וכחלק מהמהלך הממשלתי הרוחבי לנתק את החקיקה הקיימת מהזיקה להכרזה על מצב החירום, מוצע תיקון זה לפקודת התעבורה, שיחליף את הצווים האמורים מכוח חוק הפיקוח".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו, השר בן גביר וח"כ דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתחילת החודש, בעקבות חוסר הסכמה בקואליציה, הוחלט להוריד מסדר היום את ההצבעה על חוק המועצות הדתיות של ש"ס ובמקביל כמה חוקים שרוצה לקדם מפלגת עוצמה יהודית של השר לביטחון לאומי בן גביר.
עוצמה יהודית ביקשה אז להעלות להצבעה את חוק ההגנה על הציבור מפני ארגוני פשיעה, או "חוק פוגל", שתכליתו לאפשר לבתי המשפט המחוזיים להוציא צווי הגבלה שיפוטיים נגד אנשים הפועלים במסגרת ארגון פשע. הצווים יוצאו, לפי החוק, לאחר שתוצג בפני השופטים הערכת מסוכנות מודיעינית שלפיה הצווים חיוניים כדי למנוע פגיעה חמורה בביטחונו או ברכושו של אדם.
מנגד, ש"ס ביקשה אז להעלות כאמור פעם נוספת לסדר היום את "חוק שירותי הדת היהודיים", המוכר בשם "חוק הרבנים" או "חוק המועצות הדתיות" - לאחר שהשר לביטחון לאומי בן גביר התנגד אליו, בשל התנייתו להצטרף לקבינט המלחמה המצומצם. הצעת החוק של ש"ס, שיזמו ח"כ ארז מלול מש"ס ושמחה רוטמן, נועדה להעביר את הסמכויות למינוי רבני ערים מהרשויות המקומיות למשרד הדתות.