"היקף עבירות של כרבע מיליארד שקל": 13 חשודים, בהם גם עובדי אגף התברואה בעיריית תל אביב-יפו, הובאו אתמול (ב') אחד אחרי השני לאולמה של השופטת דורית סבן נוי, סגנית נשיא בית משפט השלום בראשון לציון. הדיונים נערכו בנפרד, נוכח הרגישות של החקירה והמעבר מחקירה סמויה לגלויה, והראיות שעדיין לא הוטחו בחשודים.
הארכת מעצר החשודים, אתמול

1 צפייה בגלריה
תיעוד מעצרם של החשודים
תיעוד מעצרם של החשודים
הכסף שאותר על ידי המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה )
שמות החשודים שעובדים בעיריית תל אביב הם: זאב ביתאן, אשר שקד, שלום בן דוד, יהורם אלקובי, ומשה כהן. האחרים שמעורבים בפרשה הם: רודיון מנשירוב, מוחמד מסרי, רומן יאגודייב, מוטי מנשירוב, וסאן נאסר, מוסא מואסתאם, יואב בן יהודה ונועם אשכנזי. מעצרם של כל החשודים הוארך עד ליום שני הבא, מלבד נאסר שנשלחה למעצר בית תחת תנאים מגבילים.
החשודים מעורבים בפרשת שחיתות חמורה בעיריית תל אביב שנחשפה אתמול בבוקר, ונראה שהמעצרים שבוצעו הם רק תחילתה של פרשה, שתוביל למעצרים נוספים. אחד מארגוני הפשיעה הגדולים בישראל אחראי לכל ה"מבצע", כשהוא מפעיל "קבלן משנה" - משפחה מוכרת מיפו, שלפי החשד שימשה כמוציא בפועל של העבודות השונות.
היחידה החוקרת ביקשה להאריך את מעצרם של החשודים ב-11 עד 14 ימים, והיא מייחסת להם מגוון עבירות. הן כוללות, בין היתר: מתן שוחד, פעולה ברכוש אסור, קשירת קשר לביצוע פשע, וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. כמו כן, החשודים נאשמים בתיווך בשוחד של עובד ציבור, רישום כוזב במסמכי תאגיד, פעולה שמטרתה להכשיל את תשלום מס, זיוף ושיבוש מהלכי משפט. בידי היחידה תיעוד ויזואלי שמראה חלק מהחשודים מקבלים כסף ומגיעים ל"צ'יינג'ים" לקבלת שכרם.
נציגי היחידה הארצית למאבק בפשיעה (יאל"כ) מלהב 433, יחד עם יחידת חקירות מע"מ, הצהירו אתמול במהלך דיוני ההארכה של מעצר החשודים: "פעלנו בחקירה סמויה למעלה משנתיים, והיום עברה החקירה לשלב הגלוי, שבו נעצרו מעורבים רבים. הם נחשדים בעבירות חמורות מתוך חוק העונשין, כולל שוחד, הלבנת הון בהיקפים ענקיים, הפצת חשבוניות פיקטיביות, הטיית מכרזים, עבירות זיוף וקבלת דבר במרמה ועוד".
תיעוד מעצר החשודים בעיריית תל אביב
(צילום: דוברות המשטרה )

נציגי היחידה החוקרת הוסיפו כי "מדובר במערכת שוחד משומנת היטב, שקיימת בין חברות שמספקות שירותי ניקיון לעיריית תל אביב ובין עובדים בכירים בעירייה, כולל סגני מנהלי אגפים, חברי ועד בכירים, ומנהלי חבל אזור. בתמורה לשוחד כספי, עובדי העירייה מבטיחים שחברות אלו יזכו במכרזים. הם מזיזים מתחרים אחרים ומשנים מאפיינים של המכרזים לטובת החברות הזוכות.
"עובדי העירייה מרמים את נתוני היקפי העבודה ומגדילים את התשלום שמשלמת העירייה לחברות הניקיון, תוך חלוקת רווחים בין המעורבים. חברות הניקיון מבצעות קיזוז והפצה של חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כשהכסף נגנב במישרין מקופת העירייה ופוגע בציבור התושבים ובאזרח הקטן בסופו של דבר".
לדברי צוות החקירה, שילוב הזרועות בין עובדי העירייה הבכירים הביא להיקף עבירות של כרבע מיליארד שקלים. בתיק נרשמו כבר כ-200 פעולות חקירה רבות עד שלב המעצר הראשוני, וצפוי שמספר פעולות החקירה יתרחב ככל שזו תתקדם. לגבי אחד החשודים שנעצר, ומעצרו הוארך כמו יתר החשודים, נטען כי היה חלק ממנגנון שהייתה לו שליטה על שתי חברות: חברת "א.מ חקלאות" וחברת "סקאי סטאר".
חשוד נוסף הוא שלום בן דוד, תושב גבעתיים, שמכהן כסגן מנהל באגף התברואה בציי הרכב של עיריית תל אביב. החשדות שמייחסים לו החוקרים כוללים בין היתר קבלת שוחד ובתמורה הטיית מכרזים. בן דוד נעצר כבר לפני כ-12 שנים בפשיטה של יאח"ה על עיריית תל אביב, כאשר שימש בתפקיד בכיר באגף התברואה. כבר אז נטען כי פעל לקדם אינטרסים של גורמים מארגון הפשיעה בעירייה, במטרה למקסם רווחים כלכליים.
ברביבאי בישיבת המועצה

במהלך החקירה הסמויה שהתנהלה לפני שנים, התגלה כי בן דוד, לכאורה, העניק קדימות לעבריינים במכרזים של עיריית תל אביב, בעיקר בתחום קרקעות ודוכני מכירות ועסקים באזורים הנמצאים בבעלות העירייה.
השופטת סבן נוי, שהאריכה את מעצרם של 12 מהחשודים עד ליום שני ושלחה את החשודה ה-13 למעצר בית, כתבה בין היתר בהחלטתה: "לאחר עיון בתיק החקירה, אשר מוכר לי היטב משלב החקירה הסמויה, שבו שוכנעתי כי קיים חשד סביר הקושר את החשודים לעבירות המיוחסות להם בבקשת המעצר, ניאותו הצדדים לקבל את הצעתי לפיה יוארך מעצרם של החשודים עד ליום שני לצורך פיקוח על החקירה וביקורת שיפוטית".
חברת מועצת העיר אורנה ברביבאי התייחסה בישיבת המועצה לפרשה, וביקשה למנות ועדת ביקורת - ולהעמיד את עצמה לבחירה לעמוד בראשותה. היא מסרה כי "הפשיטה על בניין העירייה מסמנת באופן בהיר מתמיד את הצורך בביקורת אפקטיבית על הנעשה בעירייה". במקור, רצו למנות לוועדת הביקורת את דוד לניאדו, שהורשע בעבר בפלילים.
מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל-אביב-יפו סומכת על המשטרה שתעשה את עבודתה נאמנה ותוציא את האמת לאור. העירייה תשתף פעולה עם המשטרה ככל שיידרש".
פורסם לראשונה: 22:19, 20.05.24