ג'ו ביידן ודונלד טראמפ ייפגשו הלילה (04:00 שעון ישראל) לעימות ראשון לקראת הבחירות לנשיאות. השניים צמודים בסקרים ומספר המתלבטים גדול, ולכן בארה"ב מייחסים לעימות שיהיה הלילה השפעה גדולה על המשך המרוץ. ynet יעביר בשידור חי את העימות החל מ-04:00.
ביידן וטראמפ הם המועמדים המבוגרים ביותר שמתחרים על נשיאות ארה"ב. הקרב בין השניים הוא שחזור של בחירות 2020, והלילה תהיה הפעם הראשונה שבה נשיא מכהן ונשיא לשעבר נפגשים לעימות. למרות שהסקרים מלמדים שרוב האמריקנים היו מעוניינים במועמדים אחרים, וצעירים יותר, העימות הטלוויזיוני מעורר עניין רב בארה"ב. הוא עשוי לשבור את שיא הצפייה שנקבע ב-2016, בעימות הראשון מול טראמפ להילרי קילינטון - שהיה 84 מיליון צופים.
התשדיר של טראמפ: בחרת ביידן - בחרת האריס

10 צפייה בגלריה
 ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
 ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. מי ינצח בעימות?
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik, File)
העימות יתקיים באטלנטה, ישודר ברשת CNN ויימשך 90 דקות. הוא נערך מוקדם מהרגיל - יותר מארבעה חודשים לפני יום הבחירות (5 בנובמבר). באופן מסורתי המועמדים של שתי המפלגות הגדולות בארה"ב נפגשים לסדרה של שלושה עימותים, בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות. בבחירות 2020, בגלל מגפת הקורונה, התקיימו רק שני עימותים בין טראמפ לביידן.
גם השנה ייערכו שני עימותים בלבד. ביידן הודיע בחודש שעבר שאין בכוונתו להגיע לעימותים שמארגנת "ועדת העימותים הנשיאותיים". בקמפיין הדמוקרטי העדיפו שהעימותים לא ייערכו בלו"ז של הוועדה אלא יתקיימו בשלב מוקדם יותר של המרוץ, לפני תחילת ההצבעה המוקדמת. ביידן קרא לטראמפ לעימות, והיריב הרפובליקני, שהצהיר בעבר כי הוא מוכן להתעמת מולו בכל מקום ובכל עת, נענה לאתגר. השניים ייפגשו לעימות ראשון הלילה ולעימות שני ב-10 בספטמבר, שישודר ברשת ABC. העימותים יהיו באולפן טלוויזיה וללא קהל, כפי שרצה הקמפיין של הנשיא.
10 צפייה בגלריה
 ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
 ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
טראמפ מוביל בסקרים, ביידן זקוק לשינוי מומנטום
(צילום: MIKE STEWART AP, JACQUELYN MARTIN AP)
ביידן בן ה-81 וטראמפ בן ה-78 מתחרים על קולותיהם של מתלבטים רבים, שטרם החליטו אם יצביעו לאחד מהם או למועמד אחר. טראמפ יגיע לעימות בצל כתבי האישום שהוגשו נגדו, ואחרי שהורשע בפרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. בשלטי חוצות של המפלגה הדמוקרטית באטלנטה נכתב: "דונלד, ברוך הבא לאטלנטה בפעם הראשונה כעבריין מורשע".
בקרב הדמוקרטים יש מחלוקת לגבי הזמן שצריך ביידן להקדיש לצרות המשפטיות של טראמפ. עבור מצביעים רבים, המשפטים שמתנהלים נגד הנשיא לשעבר אינם מדאיגים כמו מצב הדמוקרטיה, נושא ההפלות, ההגירה והכלכלה. בגרדיאן נכתב כי יש סימנים שמעידים על כך שההרשעה הפלילית של טראמפ מטרידה חלק מהבוחרים – במיוחד את מי שלא משתייכים לאחת המפלגות הגדולות, וקולותיהם עשויים להכריע את המרוץ.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב ג'ורג'יה
ביידן מגיע לג'ורג'יה לקראת העימות
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב ג'ורג'יה
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
טראמפ, שרמז שאם יחזור לבית הלבן הוא ינקום ביריביו הפוליטיים, יצטרך לשכנע את הצופים שהוא לא מהווה "סכנה לדמוקרטיה" כפי שטוען ביידן. הוא יוכל לנצל את העימות כדי לשכנע את הצופים שלמרות המשפטים שמתנהלים נגדו הוא ראוי לשוב ולכהן כנשיא ארה"ב.
מנגד, הנשיא הדמוקרטי מגיע לעימות על רקע הסקרים שמעידים כי הוא אינו פופולארי, בלשון המעטה. הוא יקווה להימנע מפליטות פה וממעידות בלשונו, שיחזקו את החששות בציבור שמפאת גילו המתקדם הוא אינו כשיר להמשיך לכהונה נוספת – כפי שטוענים אנשי טראמפ. לביידן – וגם לטראמפ – אין מקום לטעויות הלילה. הקמפיינים ינצלו כל מעידה ובלבול כדי להראות שהמועמד היריב סובל מירידה קוגניטיבית ואסור שיכהן כנשיא ארה"ב.
10 צפייה בגלריה
שלט באולם
שלט באולם
האולפן שבו ייערך העימות, ללא קהל
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
10 צפייה בגלריה
שלט באולם
שלט באולם
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
לקראת המפגש בין המועמדים לנשיאות הכין כל קמפיין תשדירי בחירות חדשים שישודרו בהפסקות של העימות, שיתקפו את המועמד היריב. בקמפיין ביידן אמרו כי הם מתמקדים בתרחיש שבו טראמפ יחזור לבית הלבן, וכיצד תיראה כהונתו השנייה. הם יציגו "תסריט אימים" שכולל בין השאר איסור על הפלות ופגיעה בדמוקרטיה.
בקמפיין טראמפ אמרו כי אחד התשדירים שיוקרנו נגד הנשיא הדמוקרטי עוסק בפשיעה, במצב הכלכלה ובגל המסתננים לארה"ב. תשדיר שני מתמקד במצבו של ביידן ובמקרים שבהם הוא תועד מועד או מבולבל. באותו תשדיר נטען כי ביידן לא יצליח להשלים כהונה נוספת של ארבע שנים – ולכן מי שיצביע לו יבחר למעשה בסגניתו, קמלה האריס.
10 צפייה בגלריה
אטלנטה ג'ורג'יה
אטלנטה ג'ורג'יה
"ביידן בגד באמריקה וישראל". מפגין מחוץ לאולפן באטלנטה
(צילום: CHRISTIAN MONTERROSA / AFP)
הסקרים הארציים אמנם מעידים על מרוץ צמוד עם יתרון קל לטראמפ, אך העובדה שצריכה להדאיג את ביידן במיוחד היא שטראמפ מוביל ברוב המדינות המתנדנדות. "ביידן צריך לשנות את הסטטוס קוו, והעימות הזה הוא ההזדמנות הכי טובה שלו עד כה לעשות את זה", אמר לרויטרס הפרשן ג'ייקוב רובשקין. "כרגע, המצביעים מתייחסים למרוץ הזה יותר כמו למשאל עם על ביידן ופחות כמו לבחירות". לפי סקר של רויטרס אחד מכל חמישה בוחרים טרם החליט למי להצביע.
10 צפייה בגלריה
 ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
 ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
"ביידן צריך לשנות את הסטטוס קוו"
(צילום: AP Photo/Patrick Semansky, File)
הנשיא הדמוקרטי ויריבו הרפובליקני ישיבו לשאלות של מנחי העימות, ו-CNN תנסה למנוע מהם להתפרץ ולקטוע זה את זה, ותשתיק את המיקרופון של מי שלא הגיע תורו לדבר. המועמדים יוכלו להיעזר בדף ובעט במהלך הנאום, אך נאסר עליהם להגיע לדוכן עם פתקים או עזרים אחרים.
ביידן מייחס חשיבות רבה לעימות, ונסע עם יועציו לקמפ דיוויד כדי להתכונן בצורה יסודית למפגש הלילה מול טראמפ. יועציו של ביידן אמרו כי בעימות הלילה הוא יזכיר לצופים את כהונתו ה"כאוטית" של טראמפ בבית הלבן, ויתייחס לאיום שהוא מהווה על הדמוקרטיה ולפגיעה האפשרית בזכותן של נשים לבצע הפלות. מנגד אמרו יועצי טראמפ שהוא יתמקד בגל המסתננים בגבול מקסיקו – ששבר שיאים בכהונת ביידן, במצב הכלכלה – בדגש על האינפלציה, ובחוסר היכולת של ביידן להנהיג את הקהילה הבינלאומית, בתקופה של מלחמות בעזה ובאוקראינה.
10 צפייה בגלריה
אטלנטה ג'ורג'יה
אטלנטה ג'ורג'יה
מתכוננים לעימות באטלנטה
(צילום: REUTERS/Marco Bello)
10 צפייה בגלריה
אטלנטה ג'ורג'יה
אטלנטה ג'ורג'יה
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
המלחמה בין ישראל לחמאס – שמלווה במחאות פרו-פלסטיניות בארה"ב - עלולה לגרום לביידן נזק אלקטורלי קשה. במהלך המלחמה סופג הנשיא ביקורת מאמריקנים מוסלמים ופרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית, שדורשים להפסיק את הפגיעה בפלסטינים. בעלי בריתו של טראמפ קראו לו להדגיש את חוסר השקט בזירה הבינלאומית בזמן כהונתו של הנשיא הדמוקרטי - בדגש על המלחמה בעזה, הפלישה של רוסיה לאוקראינה והמלחמה שפרצה בין השתיים.
"העימות הלילה יהיה הזדמנות נהדרת לטראמפ להדגיש את היתרונות שלו לעומת החסרונות של ביידן, ואת ההישגים שלו לעומת הכישלונות של ביידן", ציינה דוברת קמפיין טראמפ קרוליין לוויט.