שבוע לפני הקרב המכריע בבחירות לנשיאות ברזיל, המרוץ שרק בתחילת החודש נראה כמעט סגור מסתמן כעת כפתוח, ולפי סקר חדש הנשיא המכהן ז'איר בולסונרו הצליח לצמצם את הפער מיריבו לולה דה סילבה עד לארבעה אחוזים בלבד: לפי סקר datafolha, לולה זוכה כעת ל-49% ובולסונרו ל-45%. אחוז אחד מהבוחרים טרם החליט למי להצביע, ועוד 4% מתכוונים להימנע. בהתחשב בכך שבסיבוב הראשון זכה בולסונרו לתמיכה גדולה בהרבה מזו שצפו לו הסקרים לאורך החודשים האחרונים, במחנה הימין תולים תקוות באפשרות שגם הפעם הסוקרים אינם מעריכים נכונה את כוחו.
8 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו וה נשיא לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה בחירות
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו וה נשיא לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה בחירות
בולסונרו והנשיא לשעבר לולה. הקרב צמוד, איש השמאל קרוב לניצחון
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה עם דגל
ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה עם דגל
לולה דה סילבה מניף את הדגל. האם הוא עדיין של כולם?
(AFP STORY BY Rodrigo ALMONACID)
מנהיג השמאל לואיז אינסיו לולה דה סילבה כיהן כנשיא ברזיל בשנים 2010-2003, והיה אחד הנשיאים הפופולריים בתולדות המדינה. בעשור שעבר נשלח לכלא אחרי שהורשע בפרשת שחיתות גדולה שבמרכזה עמדה חברת הנפט הממשלתית, פטרוברס, אבל ב-2019 בוטלה הרשעתו, מה שסלל את הדרך להתמודדותו בבחירות. בולסונרו בן ה-66, מנגד, הוא איש ימין אנטי-ממסדי שיש הרואים בו איש ימין קיצוני. הוא ידוע בהתבטאויותיו שלוחות הרסן, במאבקו בפעילים נגד שינויי האקלים ובהצהרותיו נגד להט"בים. הוא נחשב לתומך ישראל נלהב, ואוהדיו הרבו בשנים האחרונות להניף דגלי ישראל בעצרות התמיכה בו.
במשך חודשים חזו הסוקרים ניצחון גדול ללולה על בולסונרו, והעניקו לו יתרון שהגיע בחודש מאי ליותר מ-20% על פני הנשיא המכהן, אולם ביום הבחירות ב-2 באוקטובר הופתעו כולם: לולה ובולסונרו אמנם הגיעו כצפוי למקומות הראשון והשני, לפני שורה של מועמדים אחרים, אבל רק קצת יותר מחמישה אחוזים הפרידו ביניהם – 48.4% ללולה ו-43.2% לבולסונרו. אחרי שבסיבוב זה נופו שאר המועמדים, בסיבוב השני שייערך ב-30 באוקטובר הם יתמודדו זה מול זה, ומי מהם שישיג יותר מ-50% יהיה הנשיא. כעת, כשמתברר כמה צמוד הקרב בין השניים בפועל, הם מנסים לגייס כל קול אפשרי.
8 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עצרת בחירות 22 באוקטובר
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עצרת בחירות 22 באוקטובר
הכרה בתוצאות? "אם לא יקרה משהו חריג". בולסונרו בסוף השבוע
(צילום: AFP)
הנשיא לולה מיקד בשבוע האחרון מאמצים בקהילה האוונגליסטית, בצל טענותיהם של בולסונרו ובעלי בריתו שאם איש השמאל ייבחר הוא ירדוף את אנשי הקהילה הזו ואת אמונתה. הקהילה האוונגליסטית מהווה כעת קרוב לשליש מאוכלוסיית ברזיל – פי שניים משיעורה באוכלוסייה לפני שני עשורים, כשלולה עלה לשלטון – וסקרים מלמדים שהיא תומכת ברובה בבולסונרו, ושהתמיכה שלה בלולה פוחתת. בולסונרו, כמו לולה, הוא קתולי, אבל אשתו מישל אוונגליסטית, ובשבועות האחרונים, אחרי שלאורך כהונתו לא הרבתה להופיע באור הזרקורים, היא משמשת כקול האוונגליסטי הבולט ביותר בקמפיין שלו.

לולה לא מחליט: בעד או נגד הפלות?

במכתב גלוי שפרסם לולה לקהילה האוונגליסטית בשבוע שעבר ניסה להרגיע את דאגתה: "אנחנו חיים בעידן שבו נעשה שימוש בלתי פוסק בשקרים כדי לזרוע פחד ולהרחיק אנשים דווקא מהמועמדים שמגינים עליהם, ולכן אני חש צורך לשוב ולהדגיש בפניכם את המחויבות שלי לחופש הדת במדינה שלנו", כתב. מחנה בולסונרו מזהיר את האוונגליסטים שלולה ינהיג רפורמות מגדריות ויפחית את ההגבלות על הפלות, צעד שרבים מהם מתנגדים לו. דה סילבה אמנם הצהיר באפריל שלנשים צריכה להיות גישה להפלות, אך אחר כך חזר בו במידת מה והצהיר שהוא עצמו מתנגד להפלות.
8 צפייה בגלריה
ברזיל עצרת תמיכה ב לולה דה סילבה
ברזיל עצרת תמיכה ב לולה דה סילבה
תומכת לולה בהפגנה בעד מנהיג השמאל, בשבת
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ברזיל תומכת של ז'איר בולסונרו בחירות דגל
ברזיל תומכת של ז'איר בולסונרו בחירות דגל
תולים תקוות בכישלון של הסוקרים. בהפגנה של תומכי בולסונרו
(AFP STORY BY Rodrigo ALMONACID)
בולסונרו, ראוי להזכיר, הוא אוהד מושבע של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, ובקרב מתנגדיו בברזיל יש חשש כבד שלאחר פרסום התוצאות הוא יסרב להכיר בהן ובמקום זאת יגרור את המדינה למאבק ציבורי ממושך על הלגיטימיות שלהן, כפי שעשה טראמפ אחרי הפסדו לג'ו ביידן בנובמבר 2020. בחודשים האחרונים התלונן בולסונרו על "חולשות", כלשונו, במערכת האלקטרונית שבה אמורה להיעשות ההצבעה בבחירות. מדובר בטענות שהגופים האחראיים על ניהול הבחירות בברזיל דחו אותן שוב ושוב, ובולסונרו לא הציג שום ראיה התומכת בהן.
בסוף השבוע נשאל בולסונרו שוב אם יכיר בתוצאות הסיבוב המכריע, והשיב שיכיר בהן כל עוד לא יקרה משהו חריג במהלך ההצבעה: "אם ועדת השקיפות, שבה יש נציגים גם של הכוחות המזוינים, תקבע שלא נרשם שום דבר חריג, אז אין שום סיבה לפקפק בתוצאות הבחירות". גם הפעם, אם כן, לא סיפק התחייבות מוחלטת להכרה שכזו.

לולה "יציל" את חולצת הנבחרת מ"הפאשיסט"

בינתיים המתח הפוליטי השורר בברזיל מעיב, לפחות בכל הקשור לאווירה הציבורית, על ההכנות למונדיאל שייפתח בחודש הבא בקטאר, ושבו, כמדי ארבע שנים, נבחרת ברזיל היא מהמועמדות המובילות לזכייה. לקראת המונדיאל מתקשטים בדרך כלל בתי עסק בברזיל בדגלי הלאום ובחולצות הנבחרת, אך השנה משהים רבים מהם את תלייתם והצגתם עד לאחר הבחירות – כדי שלא להיות מואשמים בנקיטת עמדה פוליטית בתקופה רגישה שכזו.
8 צפייה בגלריה
דגל ברזיל עם תמונת ז'איר בולסונרו ב בלו הוריזונטה
דגל ברזיל עם תמונת ז'איר בולסונרו ב בלו הוריזונטה
הסמל אוּמץ על ידי השמרנים. תמונתו של בולסונרו בדגל ברזיל
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
דגל ברזיל והשלט "זו לא פוליטיקה, זה המונדיאל" ב בלו הוריזונטה בחירות
דגל ברזיל והשלט "זו לא פוליטיקה, זה המונדיאל" ב בלו הוריזונטה בחירות
ים הדגלים בבלו הוריזונטה והשלט "זו לא פוליטיקה, זה המונדיאל"
(AFP STORY BY Rodrigo ALMONACID)
בשנים האחרונות הפכו הדגל וחולצת הנבחרת מסמל כלל-ברזילאי לסמל המזוהה מאוד עם מחנה הימין של בולסונרו: השימוש הנרחב בהם כסמלם של השמרנים החל ב-2015, בהפגנות המחאה נגד הנשיאה דאז דילמה רוסף, אשת שמאל שלולה בחר כיורשת שלו, ובימי כהונתו של בולסונרו השימוש שעושים בהם אנשיו רק גדל. בסיבוב הראשון, ב-2 באוקטובר, למשל, קרא בולסונרו לתומכיו לצאת לקלפי לבושים במדי הנבחרת הלאומית, ה"סלסאו".
ההתעטפות בדגל ובחולצה נעשתה פוליטית כל כך לעתים, עד שיש כעת מי שנמנעים מללבוש את מדי הסלסאו בנסיבות מסוימות מחשש שיותקפו, ולפני הסיבוב הראשון בבחירות נאלצה חברת נייק, נותנת החסות של נבחרת ברזיל, לאסור על קונים ברשת להזמין את חולצות הנבחרת כשעליהן מודפסים שמות המועמדים בבחירות. החלוץ הברזילאי של טוטנהאם האנגלית ריצ'רליסון אף הזהיר: "אנשים גוררים את מדי הנבחרת לפוליטיקה, וזה גורם לנו לאבד את הזהות של החולצה ושל הדגל".
8 צפייה בגלריה
ברזיל מצביע עטוף ב דגל ב סאו פאולו סיבוב ראשון
ברזיל מצביע עטוף ב דגל ב סאו פאולו סיבוב ראשון
מצביע עטוף בדגל ברזיל בקלפי בסיבוב הראשון בסאו פאולו
(FP STORY BY Rodrigo ALMONACID)
גם יריבו של בולסונרו, לולה, התייחס לפוליטיזציה של חולצת הנבחרת. בעצרת שנערכה לאחרונה הבטיח "להציל", כלשונו, את הדגל ואת המדים הלאומיים מבולסונרו, שאותו כינה "פאשיסט".
בצל האווירה הרעילה הזו, מי שכן הקדימו ותלו דגלים לקראת משחקי הנבחרת בחודש הבא מצאו עצמם במצב לא פשוט. כזה הוא למשל ז'וליו סזאר פרייטס מהעיר בלו הוריזונטה, שלים הדגלים מחוץ לחנות המשפחתית שלו הוא נאלץ לצרף שלט: "זו לא פוליטיקה, זה המונדיאל". פרייטס סיפר שבניגוד לשנים עברו, שבהן השכונה כולה הייתה מוצפת דגלים, הפעם המצב שונה, והוא נתקל בתגובות שליליות אחרי שתלה אותם: "למרבה הצער המונדיאל יוצא כמעט במקביל לבחירות השנה, והייתי חייב לצרף הבהרה שהדגלים לא נועדו להביע תמיכה בשום מועמד. ראיתי שאנשים מתעצבנים".
במסעדות ובברים רבים שבהם נוהגים בדרך כלל להלביש את אנשי הצוות בחולצות הנבחרת לקראת המונדיאל החליטו להמתין הפעם. "כולם על הקצה", הסביר דסיו למוס, בעלים של פאב בסאו פאולו. "כבעל עסק, אני לא רוצה צרות. קנינו מדים של נבחרת ברזיל כדי שהצוות ילבש, אבל לא נתחיל להשתמש בהם עדיין".
פורסם לראשונה: 23:56, 22.10.22