1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
שבתאי ובן גביר בוועדה המיוחדת
(צילום: עמית שאבי)
השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר הערב (יום שבת) כי בעקבות הביקורת, הוא נוטה לוותר על הסעיף בחוק שיאפשר לו לקבוע את מדיניות ההעמדה לדין - אך לא מתכוון לוותר על קביעת מדיניות החקירות. בכך אמנם מדובר בפשרה מסוימת ובאימוץ חלק מהביקורת שהוטחה בו, אך לא קבלה מלאה שלה.
בהודעה ציין בן גביר את "הביקורת של נציגי הייעוץ המשפטי של הכנסת, של נציגי היועמ"ש ושל חברי כנסת שונים", שאמרו כי "יוכל לפעול באופן פוליטי נגד חקירות משטרה שאמורות להיפתח". יחד עם זאת נמסר כי באשר למדיניות חקירות הנוגעות "לאכיפת עבירות כמו פרוטקשן, סכינאות, בריונות, טרור חקלאי וכדומה", בן גביר לא מתכוון לוותר.
עימות בין שבתאי לבן גביר בוועדה המיוחדת
(צילום: ערוץ כנסת)

הייעוץ המשפטי לוועדה שדנה בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, שמטרתה העברת סמכויות מהמפכ"ל לבן גביר, הציע ליו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) לערוך שורת תיקונים משפטיים בהצעת החוק - ובמסגרתם בין היתר הוצע להגדיר את מפכ"ל המשטרה "הדרג הפיקודי העליון" בארגון. מטרת התיקונים היא לאפשר ליועצת המשפטית לממשלה להגן על השינויים בחוק במקרה שתוגש נגדו עתירה לבג"ץ.
בהצעת החוק של בן גביר נכתב מלבד זאת כי שוטר יפתח בחקירות או יסגור אותן בהתאם למדיניות שקבע השר. עם זאת, הצעת הייעוץ המשפטי גורסת כי השר רשאי להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות והעמדה לדין, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות עקרוניים, לאחר ששמע את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר התייעצות עם המפקח הכללי והמופקדים במשטרה על נושא החקירות.
הצעה נוספת לתיקון נוגעת לסעיף תקציב המשטרה: בייעוץ המשפטי הציעו לוועדה לבחון את הצורך בסעיף ואת משמעויותיו. בסעיף אחר, שבו מציע ח"כ בן גביר כי השר יהיה מופקד על ניהול המשטרה, הפעלתה ופיתוח יכולותיה בהתאם למדיניות ועקרונותיו הכלליים, כאמור, מציע הייעוץ המשפטי להדגיש כי "הדרג הפיקודי העליון במשטרת ישראל, הוא המפקח הכללי".
בן גביר, אגב, לא חייב לקבל את הצעת הייעוץ המשפטי - ובהסכמת הקואליציה המיועדת, הוא יוכל להעביר את הצעת החוק בנוסח שיבחר. עם זאת, לפי ההערכה, אם החוק יתקבל כפי שהוא - היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא תגן עליו בבג"ץ בעתירות, אם וכאשר יוגשו נגדו. חוות הדעת המתגבשת של היועמ"שית קובעת שהחוק בנוסחו המקורי משנה "סדרי בראשית" ביחסי הכפיפות בין השר הממונה למשטרה.
במהלך הדיונים הספיק בן גביר להתעמת עם המפכ"ל יעקב שבתאי, שאמר כי שינויים דרמטיים צריך לעשות "בזהירות, בשום שכל ובהליך מקצועי ומעמיק". שבתאי הוסיף כי "עד היום לא נתקלתי בסיטואציה שממחישה את הבעיה. היו מחלוקות מקצועיות אבל לא היו מקרים שבהם השר ביקש ליישם את מדינותיו ולא ניתן לכך מענה. הצעת החוק אינה מפרטת ואינה מבהירה מה לא ניתן לעשות עד כה ומה כן ניתן לעשות אחרי שהחקיקה תעבור. אני רוצה לעבור על הסמכויות של השר. גם היום לשר יש פה סכמויות להפעלת המשטרה והן נרחבות מאוד".
בן גביר התפרץ לדבריו ואמר: "אבל אין שם מדיניות. אתה ראית את זה". המפכ"ל השיב: "נושא המדיניות, בכל המקרים, הייתה נגזרת של מדיניות השר, קביעת סדרי העדיפויות נקבעו על ידי השר, תקציב על ידי השר, הסמכויות לקבוע את הרכב המשטרה ומינוי קצינים, השר מאשר כל מינוי במשטרת ישראל. קשה לי להבין את הטענות שהשר הוא איזשהי חותמת גומי".