בדרך לסערה פוליטית? מגעים מתקדמים מתנהלים בשעות אלה לצירופו של יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער לממשלה. גורמים טענו בשיחה עם ynet שחלק מטיוטות ההסכם כבר נוסחו, ולדבריהם - נתניהו נערך לפיטורי גלנט בזמן הקרוב. במסגרת השיחות הוצע לשר לשעבר סער לקבל את תיק הביטחון, בזמן המלחמה, במקום שר הביטחון גלנט שיפוטר על ידי נתניהו, כזכור לא בפעם הראשונה. בצל הדרמה הפוליטית, הקבינט המדיני-ביטחוני שאמור היה להתכנס ב-16:00 נדחה ל-21:00, כנראה בניסיון לסגור את הפערים בין נתניהו לסער עד הערב.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
גלנט, נתניהו וסער. תיק הביטחון יחליף ידיים?
(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא, אלעד מלכה, Fotokon / Shutterstock)
בליכוד מתכוונים לתת מלבד לסער מקום בקבינט גם לח"כ זאב אלקין ממפלגתו, ועלתה גם אפשרות חזרת השניים לליכוד. מטעם נתניהו פועל בנושא עורך הדין מיכאל רביליו, כשגם שר המשפטים יריב לוין משמש כמתווך.
לדברי גורמים המעורים בפרטים, סוכמו אתמול שני דברים עיקריים בין הצדדים - שסער ימונה לשר הביטחון, ושיחזור לליכוד. לדבריהם, הדבר עשוי להבטיח את יציבות הממשלה עד סוף הקדנציה. במסגרת ההיערכות לפיטורי גלנט, כך טענו, בליכוד מתכוונים לטעון כי גלנט "שמאלן", ונתניהו צריך לצידו "שר ביטחון ימני". גם אריה דרעי מתווך בנושא, ונתניהו רצה שגם בני גנץ יחזור.
לדברי הגורמים, סער יקבל ייצוג במוסדות הליכוד, ואנשים במפלגה שהיו בסביבתו והודחו עם עזיבתו - יחזרו להיות חברי מפלגה. בנוסף, כך טענו, גם ש"ס מוכנה לוותר על תיק בממשלה לטובת אלקין. גם ח"כ שרן השכל עשויה לקבל תיק בממשלה - במקום השרה עידית סילמן.
לדברי הגורמים, גלנט כבר קיבל את המסר כי יש כוונה להדיח אותו ולהחליפו בגדעון סער, שפרש בחודש מרץ מהקואליציה ומהממשלה. גורם בכיר המעורה בפרטי המו"מ אמר כי "כניסה של גדעון עוברת בהזזה של גלנט. רה"מ קרוב לקבל את ההחלטה הזו. היא טרם התקבלה אבל היא קרובה".
בינתיים, בלשכות סער ונתניהו הכחישו את הדיווחים. מלשכת יו"ר הימין הממלכתי נמסר כי "אין כל חדש בנושא". מלשכת רה"מ נמסר: "הפרסומים בעניין משא-ומתן עם גדעון סער אינם נכונים". עם זאת, לשכת נתניהו לא הכחישה את הדיווחים על הכוונה לפטר את גלנט.
הדיווחים על הסכם בין נתניהו לסער מתפרסמים במהלך דיון ביטחוני חשוב שמקיימים גלנט ונתניהו בשעות אלו. גורם פוליטי בכיר אמר בעקבות הידיעה על הכוונה להחליף את גלנט: "בשעה שאנשי נתניהו במו"מ מתקדם עם גדעון סער - גלנט משתתף בדיון ביטחוני בלשכת רה"מ". נתניהו אכן מקיים בשעה זו התייעצות ביטחונית בהשתתפות גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ וגורמים נוספים.
מתחת לפני השטח, בלב הדיונים על זהות שר הביטחון, נמצא גם חוק הגיוס שנתניהו מעוניין להביא במהירות האפשרית לשביעת רצונם של החרדים שרוצים לראות התקדמות בעניין. גלנט דורש שיובא חוק שמוסכם גם על סיעות האופוזיציה, ובראשן המחנה הממלכתי, דבר שיקשה מאד על העברת חוק, שישאיר מחוץ למעגלי הגיוס את מרבית הצעירים החרדים - כפי שרוצים לראות גולדקנופף, גפני ודרעי.
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים בצומת רעננה
הפגנה למען השבת החטופים בצומת רעננה
"מינוי סער - הודאה של רה"מ כי החליט להפקיר את החטופים"
(צילום: מיכה ורדי)

גנץ: "נתניהו עסוק בקומבינות", מטה המשפחות: "גזר דין מוות על החטופים"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שותפו הפוליטי לשעבר של סער, הגיב לפרסום: "ניתוק - קווים לדמותו: במקום שראש ממשלת ישראל יהיה עסוק בניצחון על החמאס, בהחזרת החטופים, במלחמה בחיזבאללה ובהחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - הוא עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון לפני מערכה עצימה בצפון. הדבר מעיד על שיקול דעת לקוי וסדרי עדיפויות מעוותים".
ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה לפרסום: "מינויו של גדעון סער לשר הביטחון יהווה הודאה ברורה וחד משמעית של ראש הממשלה כי החליט להפקיר באופן סופי את החטופים. סער התבטא בעבר בצורה ברורה ופומבית על עמדתו המתנגדת לעסקה להשבת חטופים וכינה אותה 'תנאי כניעה': 'חמאס יסכים לקבל את תנאי הכניעה האלה. הרי הוא לקח את החטופים מלכתחילה למען שרידותו, שרידות הנהגתו ושרידות שלטונו. המשמעות היא הכי חמורה שיכולה להיות לביטחון ישראל'
"כבר הוכח מעבר לכל ספק כי לחץ צבאי הורג חטופים. עשרות חטופים נהרגו כתוצאה מלחץ צבאי. רק לפני שבועיים קברנו עוד שישה חטופים שנרצחו כתוצאה מהלחץ הצבאי. עד מתי נלחץ? עד מתי ירצחו חטופים? האם זה האדם הראוי ביותר להוביל את מערכת הביטחון? מינוי של סער המתנגד לכל מתווה שהוצע, כולל למתווה נתניהו, משמעותו אחת ויחידה והיא זועקת באותיות של קידוש לבנה: זוהי חתימת גזר דין מוות על החטופים והפקרתם של כולם בשבי".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הביע תמיכה בדיווח על פיטורי גלנט, ומסר: "במשך חודשים ארוכים אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט, והגיע הזמן לעשות זאת באופן מיידי. חייבים הכרעה בצפון וגלנט הוא לא האיש המתאים להוביל את זה".
הצהרת סער שבה הודיע על פרישתו מהממשלה, בחודש מרץ
(צילום: עידו ארז)

סער, נזכיר, פרש מהממשלה בסוף מרץ. בהצהרה שקיים אז הוא אמר: "אזרחי ישראל, הטבח הנורא ב-7 באוקטובר מידי מרצחי החמאס העמיד את מדינת ישראל בשעה גורלית. תחושת החירום ושברון הלב אותו חווינו כולנו, הובילו אותי ואת חבריי להחלטה כי טובת המדינה מחייבת להניח בצד את המחלוקות ואת היריבויות הפוליטיות ולהצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו. זאת, על אף המשקעים שהיו ויש לנו מהתנהלות ממשלה זו".
בנוגע לסיבה להתפטרות מהממשלה, אמר אז סער: "איני יכול לשאת באחריות כל עוד אין לי, לפי שיפוטי, אפשרות מעשית להשפיע על כיוון המדיניות. פשוט איני רואה בכך עוד תועלת. לא באנו לממשלה כדי לחמם כיסאות. באנו לממשלה – לה התנגדנו – כדי לעזור לעם ישראל בשעה קשה. בנסיבות כאלה, מוטב להשמיע קול ברור וצלול מחוץ לממשלה ואף לאתגר אותה בשיח הציבורי בנושא המלחמה".
עשרה ימים קודם לכן הכריז סער כי יפרוש אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצרף אותו לקבינט ניהול המלחמה. יום לפני פרישתו, נחשף ב-ynet כי סער דחה את הצעת הליכוד לשמש כמשקיף מעת לעת לקבינט המלחמה, בדומה לשרים בכירים שמוזמנים לדיונים מפעם לפעם.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
אוסטין וגלנט. בוושינגטון חוששים מהאפשרות שיפוטר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

החשש האמריקני מפיטורי גלנט

בכירים בממשל ביידן אמרו בסוף השבוע האחרון ל-ynet, עוד לפני הפרסום הצהריים, כי הם חוששים מאפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יחליט לפטר בקרוב את גלנט, או יאלץ אותו להתפטר - מה שיביא לאובדן בעל ברית יקר עבור וושינגטון בהנהגה הישראלית.
לדברי הבכירים, מאז פרוץ המלחמה הממשל שמר על קשר יוצא דופן עם שר הביטחון. הוא נחשב בעיני הממשל למבוגר האחראי. בוושינגטון סומכים עליו, ומודאגים מאפשרות שהוא יפוטר. "גם אם לא מסכימים על הכול - הוא שותף אמין שאפשר לקדם ולסגור איתו הרבה דברים. הוא היה איש הקשר שלנו למלחמה", אמרו הבכירים.
מאז פרוץ המלחמה גלנט שוחח קרוב ל-100 פעמים עם שר ההגנה האמריקני, כפי ששוחחו השניים הלילה, וקיים שיחות רבות עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ראש ה-CIA ביל ברנס, שליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק ואישים נוספים.
בהנהגה האמריקנית התעניינו מאוד בעת האחרונה אם נתניהו מעוניין לפטר את גלנט, ובכירים שם סבורים שהדבר יפגע בשיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. לצד זאת, גובר החשש בקרב הבכירים בארה"ב שבהיעדרו של גלנט - יהיה קשה לבלום את היוזמות הקיצוניות של השר בצלאל סמוטריץ' ביהודה ושומרון, ושל השר איתמר בן גביר בישראל, כלשונם.
שילֹה פריד השתתף בהכנת הכתבה