נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך הבוקר (רביעי) על עסקת החטופים שאישרה ממשלת ישראל במהלך הלילה והצהיר כי האמריקנים יבטיחו שהיא "תתבצע במלואה". הוא הודה לאמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי על "המנהיגות והשותפות" שתיווכו כדי להשיג את העסקה והביע הערכה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו על "תמיכתם בהפסקה ממושכת כדי להבטיח שהעסקה הזו תתבצע במלואה ותבטיח מתן סיוע הומניטרי נוסף כדי להקל על סבלן של משפחות פלסטיניות חפות מפשע בעזה".
לדבריו, בימים הקרובים ישוחח עם כל אחד מהמנהיגים הללו - ויישאר בקשר הדוק עימם כדי להבטיח שהעסקה הזו תתבצע. "חשוב שכל ההיבטים של ההסכם ייושמו במלואם", אמר. עוד הוסיף ביידן בהצהרתו כי "כנשיא, אין לי עדיפות גבוהה יותר מאשר להבטיח את שלומם של אמריקנים המוחזקים כבני ערובה ברחבי העולם".
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. "נבטיח שכל ההיבטים בעסקה יישומו במלואם"
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
5 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, מפגן מחאה בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, מפגן מחאה בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
המתווכים. אמיר קטאר ונשיא מצרים
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, רויטרס, סיון חילאי)
"העסקה צריכה להביא הביתה חטופים אמריקנים נוספים הביתה, ואני לא אפסיק עד שכולם ישוחררו". ביידן סיכם: "העסקה היא עדות לדיפלומטיה הבלתי-נלאית ולנחישותם של אנשים מסורים רבים ברחבי ממשלת ארה"ב להחזיר את האמריקנים הביתה".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לאישור העסקה ותמך בה. "הלבטים מובנים, כואבים וקשים, אך בנסיבות הקיימות אני מגבה ותומך בהחלטת ראש הממשלה והממשלה לקדם עסקת שחרור חטופים. זו חובה מוסרית וערכית שמבטאת נכונה את הערך היהודי והישראלי של פדיון שבויים ואני מייחל לכך שתהווה צעד משמעותי ראשון להשבת כלל החטופים הביתה. מדינת ישראל, צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכל דרך להשגת המטרה הזאת, לצד השבת הביטחון המוחלט לאזרחי ישראל".
גורם בכיר בממשל ביידן אמר כי שיתוף הפעולה בין ראש המוסד דדי ברנע וראש ה-CIA ויליאם ברנס היה קריטי למו"מ, והוסיף כי הנשיא ביידן עצמו שוחח בנושא 14 פעמים עם ראש הממשלה נתניהו. לכך, מצטרפות עוד שלוש שיחות בין ביידן לנשיא מצרים א-סיסי ושתי שיחות עם אמיר קטאר, השייח אל-ת'אני.
5 צפייה בגלריה
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
ממשלתו הסכימה ל"הפסקת אש ממושכת". נתניהו
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בתדרוך לכתבים זרים
נשיא המדינה יצחק הרצוג בתדרוך לכתבים זרים
גיבה את החלטת הממשלה. הרצוג
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לפי הגורם, הנשיא ביידן היה מעורב באינספור שיחות. היו גם רגעים קשים במו"מ שבהם חמאס ניתק מגע. כשהשיחות חודשו ב-17 בנובמבר, יום שישי האחרון, ביידן התקשר שוב לאמיר קטאר - ואמר שהגיע הזמן לסגור עסקה. הלחץ היה על חמאס, ולוושינגטון היו כמה דרישות ממנו. צוות אמריקני ישב בדוחה, בירת קטאר, פנים אל פנים מול הקטארים ויחד הם עברו על כל הפרטים. ארה"ב הייתה מתאומת עם ישראל, והשיחה הייתה חיונית כדי לסגור את כל הפרטים.
בשבת האחרונה ברט מקגורק, שליחו של ביידן למזרח התיכון, שוחח עם ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל. לפי גורם הממשל הבכיר, המצרים מילאו תפקיד מפתח במגעים ובשלב הזה לראשונה ניתן היה לראות הסכם מתגבש, אך היו עוד כמה פרטים לסגור. אחרי שוושינגטון קיבלה תשובה מחמאס היא עדכנה על כך את ישראל ביום ראשון, וקבינט המלחמה אישר את העסקה עם כמה דרישות נוספות. לפי הגורם, זה נתן לישראל ביטחון להתקדם שכן עד לאותו רגע היו פערים טכניים ולקח זמן לגשר עליהם.
בין החטופים ברצועה, נזכיר, גם בעלי אזרחות אמריקנית - ובהם אביגיל עידן, בת ה-3, שהוריה סמדר וצלם ynet רועי עידן נרצחו בכפר עזה ב-7 באוקטובר. הלילה אמר גורם אמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס כי שלוש בעלות אזרחות אמריקנית צפויות להיכלל בעסקה ולהשתחרר משבי חמאס, ובהם גם אביגיל הקטנה - שבשמה נקט הגורם. יחד איתה ישתחררו שתי נשים.
"אנו נחושים להביא את כולם הביתה", אמר אמש הגורם בממשל ביידן. "יש בסך הכול 10 אזרחים אמריקנים בין החטופים". הוא אמר כי ברור שאם החטופים מוחזקים על ידי הג'יאהד וחמאס - זאת האחריות של חמאס להביא לשחרורם.