לפחות 14 חיילים מצבא סוריה נהרגו הבוקר (יום ד') בפיצוץ שני מטעני צד שכוונו נגד אוטובוס שנשא אנשי צבא בדמשק. הפיצוצים אירעו בשעה של תנועת שיא ברחובות, כשהתושבים עושים את דרכם לעבודה, וכמה בני אדם נוספים נפגעו בהם. זהו הפיגוע הקטלני ביותר שפקד את דמשק זה שנים: מאז שכוחות הרודן בשאר אסד החזירו לשליטתם את פרברי דמשק שנפלו בידי המורדים בראשיתה של מלחמת אזרחים פיגועים רצחניים בבירה הם דבר נדיר יחסית.
שעות אחדות אחרי הפיצוץ בדמשק דווח על אירוע ביטחוני נוסף בסוריה: שישה בני אדם נהרגו ועוד ארבעה נפצעו בפיצוץ שאירע במחסן תחמושת של הצבא הסורי בכביש המחבר בין חומס לחאמה, במרכז המדינה. לפי ערוץ הטלוויזיה האיראני בערבית "אל-אלאם" הפיצוץ אירע במהלך עבודות תחזוקה שגרתיות במחסן. איראן, בעלת בריתו הגדולה של אסד, מחזיקה כוחות בסוריה (הן כוחות ישירים שלה והן כוחות השייכים לארגוני לוויין כמו חיזבאללה), וכוחות מטעמה נמצאים גם באזור חומס. בדיווח של "אל-אלאם" לא נמסרה אזרחותם של הנפגעים במחסן התחמושת.
4 צפייה בגלריה
סוריה דמשק פיגוע אוטובוס נגד חיילים צבא אסד
סוריה דמשק פיגוע אוטובוס נגד חיילים צבא אסד
האוטובוס החרוך, הבוקר בדמשק
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
סוריה דמשק פיגוע אוטובוס נגד חיילים צבא אסד
סוריה דמשק פיגוע אוטובוס נגד חיילים צבא אסד
חיילי צבא אסד בזמן פינוי האוטובוס מזירת הפיצוצים
(צילום: AFP)
קודם לכן, בתמונות ששודרו בטלוויזיה הממלכתית של סוריה מזירת הפיצוץ בדמשק, נראה האוטובוס הפגוע ניצב חרוך במרכז העיר. כתבי הערוץ דיווחו כי מטען חבלה שלישי התגלה באזור הפיצוצים ונוטרל. שום גורם לא נטל עד כה אחריות למעשה, אבל פיצוצים דומים יוחסו בעבר לארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), שעדיין שומר על נוכחות במדינה. "זהו מעשה פחדני", אמר לטלוויזיה הממלכתית מפקד משטרת דמשק חוסיין ג'ומעה. הוא קרא לתושבים לדווח למשטרה על כל חפץ חשוד שבו הם מבחינים.
מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה במרץ 2011 נהרגו בה יותר מ-350 אלף בני אדם, וכחצי מתושביה נעקרו מבתיהם. יותר מחמישה מיליון נאלצו לברוח לחו"ל, וחיים כעת במדינות אחרות כפליטים. בשיא המלחמה השתלטו המורדים נגד אסד – בהם אנשי ארגונים מתונים אבל גם אנשי ארגוני ג'יהאד זרים – על רוב חלקיה של סוריה, בכלל זה על פרברי הבירה דמשק, אבל מאז שהצבא הרוסי התגייס לסייע לאסד ב-2015 החזיר לעצמו הרודן את האחיזה ברוב סוריה, וניצח למעשה במלחמה. הוא עשה זאת הודות גם לסיוע הרב שקיבל מאיראן וחיזבאללה. המורדים והג'יהאדיסטים מרוכזים כעת בצפון-מערב המדינה, בלי יכולת ממשית לאיים על שלטונו.
4 צפייה בגלריה
סוריה דמשק פיגוע אוטובוס נגד חיילים צבא אסד
סוריה דמשק פיגוע אוטובוס נגד חיילים צבא אסד
ההרס בבירה הסורית, הבוקר. דאעש הואשם בעבר
(צילום: AP)
זמן קצר אחרי הפיצוץ בדמשק הבוקר דווח על עוד אירוע קטלני: 11 אזרחים נהרגו בהפגזות שביצע הצבא הסורי לעבר אזורי מגורים בעיר אריחא, השוכנת במחוז אידליב, בצפון-מערב סוריה, ומוחזקת על-ידי המורדים. לפי הדיווחים, בין ההרוגים שם כמה ילדים תלמידי בית ספר.
פורסם לראשונה: 10:28, 20.10.21