נשיא ארצות הברית, ג׳ו ביידן, בירך הערב (חמישי) על חיסולו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר אמש בידי כוחות צה״ל, ואמר כי ״זה יום טוב לישראל, לארצות הברית ולעולם״. גם סגניתו קמלה האריס התייחסה לחיסול: ״סינוואר היה אחראי להרג של אלפי בני אדם, היה לו דם אמריקני על הידיים״. בשיחתו עם שר הביטחון יואב גלנט, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ״הדגיש כי פריסת הגנת סוללות THAAD מייצגת את המחויבות הבלתי מעורערת, המתמשכת של ארה״ב לביטחון ישראל״, וחזר על זכותה להגן על עצמה.
גם הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון, על רקע המתיחות מול ירושלים, הזכיר את מעשי הטרור של סינוואר וקרא ל״שחרור כל החטופים״.
4 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
״אדבר עם נתניהו בקרוב כדי לברך״. הנשיא האמריקני וראש הממשלה
(צילום: דובר צה"ל, Erin Schaff / Pool via REUTERS, אלכס קולומויסקי)
בהודעה שפרסם הבית הלבן אמר הנשיא ביידן: ״כמנהיג ארגון הטרור חמאס, סינוואר היה אחראי למותם של אלפי ישראלים, פלסטינים, אמריקנים ואזרחים מיותר מ-30 מדינות. הוא היה המוח מאחורי מעשי הטבח, האונס והחטיפות ב-7 באוקטובר. בפקודתו פלשו מחבלי חמאס לישראל כדי להרוג ולטבח בכוונה - ובפראות בלתי ניתנת לתיאור - אזרחים, ניצולי שואה, ילדים מול הוריהם והורים מול ילדיהם.
״יותר מ-1,200 בני אדם נהרגו באותו יום, היום הקטלני ביותר ליהודים מאז השואה, כולל 46 אמריקנים. יותר מ-250 נלקחו כבני ערובה, כאשר 101 עדיין חטופים. המספר הזה כולל שבעה אמריקנים, לפי ההערכות ארבעה מהם עדיין בחיים ומוחזקים בידי מחבלי חמאס. סינוואר הוא האיש האחראי ביותר לכך, ולכל כך הרבה ממה שאירע אחרי.
״זמן קצר לאחר מעשי הטבח ב-7 באוקטובר, הנחיתי את אנשי המבצעים המיוחדים ואת אנשי המודיעין שלנו לעבוד עם עמיתיהם הישראלים כדי לסייע באיתור ומעקב אחר סינוואר ומנהיגי חמאס אחרים המסתתרים בעזה.
״בעזרת המודיעין שלנו, צה"ל רדף ללא רחם אחרי מנהיגי חמאס, הוציא אותם ממחבואם ואילץ אותם לברוח. לעתים רחוקות זכורה מערכה צבאית כזו, כאשר מנהיגי חמאס חיים ונעים במאות קילומטרים של מנהרות, קומות מתחת לאדמה, נחושים להגן על עצמם ללא טיפול באזרחים הסובלים מעל פני הקרקע. היום, לעומת זאת, מוכיח שוב שאף טרוריסט בשום מקום בעולם לא יכול לחמוק מהצדק, לא משנה כמה זמן זה ייקח.
״לחבריי הישראלים, זהו ללא ספק יום של הקלה, בדומה לסצינות שנצפו ברחבי ארה״ב לאחר שהנשיא אובמה הורה על הפשיטה שהביאה להריגתו של אוסמה בן לאדן ב-2011. לישראל הייתה זכות לחסל את המנהיגות והמבנה הצבאי של חמאס, שכבר לא מסוגל לבצע עוד 7 באוקטובר.
״בקרוב אדבר עם ראש הממשלה נתניהו ועם מנהיגים ישראלים נוספים כדי לברך אותם, לדון בדרך להחזרת החטופים הביתה למשפחותיהם, ולסיים את המלחמה הזו, שגרמה לכל כך הרבה הרס לחפים מפשע. יש כעת הזדמנות ל׳יום שאחרי׳ בעזה ללא חמאס בשלטון, ולהסדר מדיני המספק עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים כאחד. יחיא סינוואר היה מכשול בלתי עביר להשגת כל המטרות הללו. המכשול הזה כבר לא קיים, אבל עבודה רבה נותרה לפנינו״.
זמן קצר אחרי פרסום ההודעה, בלשכת נתניהו מסרו כי ״נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן התקשר הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו ממטוס ׳אייר פורס 1׳, ובירך אותו על חיסול יחיא סינואר. הנשיא האמריקני שיבח את צה״ל על העבודה המצוינת. שני המנהיגים הסכימו כי ישנה הזדמנות לקדם את שחרור החטופים, וכי הם יעבדו יחד לשם השגת מטרת זו״.

"הצדק יצא לאור"

גם סגניתו של ביידן, המועמדת לנשיאות קמלה האריס, התייחסה לחיסול של סינוואר, אמרה לכתבים בוויסקונסין כי ״הצדק יצא לאור״, והוסיפה: "סינואר היה אחראי להרג של אלפי אנשים חפים מפשע, כולל קורבנות 7 באוקטובר וחטופים שנהרגו בעזה. היה לו דם אמריקני על הידיים. היום אני רק יכולה לקוות שמשפחות קורבנות חמאס ירגישו תחושת הקלה״.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
״לסינוואר היה דם אמריקני על הידיים״. קמלה האריס
(צילום: AP Photo/Ben Curtis)
4 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון
עמנואל מקרון
למרות המתיחות, מקרון בירך על החיסול
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, מסר בהצהרה על חיסולו של מנהיג חמאס בעזה: ״יחיא סינוואר היה מחבל אכזרי וחסר רחמים, אחראי לטבח הגדול ביותר ביהודים מאז השואה. בהוראתו רצחו מחבלי חמאס ישראלים, אמריקנים ואזרחים של יותר מ-30 מדינות. הם חטפו והחזיקו תינוקות בני ערובה, קשישים ואזרחים אחרים. החלטתו לפתוח במתקפות הטרור ב-7 באוקטובר הובילה להשלכות קטסטרופליות על תושבי עזה, שסבלו כעת את הזוועות של יותר משנה של מלחמה. העולם הוא מקום טוב יותר בלעדיו.
״ארצות הברית עומדת לצד ישראל במתן דין וחשבון על האחראים ל-7 באוקטובר, ובהבטחה שלעולם לא תחזור על מתקפה כזו״, הוסיף, ״בהזדמנויות מרובות במהלך החודשים האחרונים סינוואר דחה את המאמצים של ארה״ב ושותפיה להביא לסיום המלחמה באמצעות הסכם שיחזיר את החטופים למשפחותיהם ויקל על סבלו של העם הפלסטיני. בימים הקרובים, ארה"ב תכפיל את מאמציה עם שותפים כדי לסיים את הסכסוך, להבטיח את שחרור כל החטופים, ולהתוות דרך חדשה שתאפשר לתושבי עזה לבנות מחדש את חייהם ולממש את שאיפותיהם ללא מלחמה או אחיזתו האכזרית של חמאס״.
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, ״כדי לדון בדיווחים על הריגתו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר״. לפי הודעת הפנטגון, אוסטין חזר על תמיכתה של ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה, והדגיש כי פריסת הגנת סוללות THAAD מייצגת את המחויבות הבלתי מעורערת, המתמשכת של ארצות הברית לביטחון ישראל. ״אוסטין גם הביע תמיכה חזקה בשחרור מיידי של כל החטופים הנותרים ובהפסקת אש בעזה״, נמסר.

נשיא צרפת: קורא לשחרור כל החטופים

על רקע המתיחות בין ישראל לצרפת, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לעיתון הצרפתי "לה פיגרו", ומתח ביקורת קשה על הנשיא עמנואל מקרון - שקרא להטיל אמברגו נשק על ישראל - מקרון התייחס לחיסולו של סינוואר ומסר: ״יחיא סינוואר היה האחראי העיקרי לפיגועי הטרור ולמעשים הברבריים של 7 באוקטובר. ביום זה, אני חושב על הקורבנות, כולל 48 מבני ארצנו, ועל יקיריהם. צרפת דורשת לשחרר את כל בני הערובה שעדיין מוחזקים בידי חמאס״.