בישראל רואים במינויו של יחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס, במקומו של איסמעיל הנייה שחוסל בטהרן, הזדמנות לקדם את העסקה. הנייה, לדברי הגורמים, היה "אבן נגף על המגעים", ומי שתקע את העסקה להפסקת אש ושחרור חטופים, שאותה סינוואר רצה לקדם.
חגיגות בצידון בלבנון לאחר מינוי סינוואר

2 צפייה בגלריה
קידם עסקה, אך עדיין מפנטז על איחוד הגזרות נגד ישראל. סינוואר
קידם עסקה, אך עדיין מפנטז על איחוד הגזרות נגד ישראל. סינוואר
קידם עסקה, אך עדיין מפנטז על איחוד הגזרות נגד ישראל. סינוואר
(צילום: דובר צה"ל, AP)
לדברי הגורמים, הנייה העמיד פני מתון בפני ארה"ב וקטאר, והיה זה שלא רצה להתקדם בעסקה. בניגוד למה שחושבים, אומרים הגורמים, סינוואר קידם עסקה - ולכן המינוי שלו לראש הלשכה המדינית אמור לכאורה לקדם את המגעים ולאפשר לחמאס לקדם עסקה. אבל, ויש כאן אבל גדול: ההכרזות של איראן וחיזבאללה על כוונה לפתוח במתקפה רחבה עלולות לגרום לסינוואר לתחושת אופוריה ולציפייה למימוש הפנטזיה שלו לאיחוד גזרות. לכן, יש סיכוי שימתין עם התשובה החיובית לעסקה עד לאחר מתקפת התגמול של איראן וחיזבאללה.
בישראל העריכו שבזמן קיום הלווייתו של הנייה תהיה עצירה של המגעים. חיסולו של הנייה, בלילה שבין שלישי לרביעי, וכבר בשבת הצוות הישראלי בדרג הבכיר ביותר ישב במשך תשע שעות עם שר המודיעין המצרי, ובזמן הזה הושגה התקדמות משמעותית יותר, שבה הצדדים סגרו כמעט את כל נושא ציר פילדלפי ומעבר רפיח.
ישראל תהיה חייבת להציג את כוונותיה בנושא העסקה, ואילו הסדרים יהיו ברצועה כדי שתהיה הפסקת אש. ההתקדמות שהייתה בשיחות תהיה אבן דרך בכל עסקת חטופים, מעריכים הגורמים, מאחר שהמצרים יושבים על הגבול של ציר פילדלפי ומעבר רפיח, ויש להם תפקיד מרכזי ב"יום שאחרי" ברצועה וביציאה להפסקת אש. ישראל ומצרים דנו במניעת ההברחות ובראשן הפצצות והטילים לחמאס, בבניית מכשול תת-קרקעי ובהתקנת סנסורים.
בישראל מאמינים שכפי שהיה בקהיר, גם הקטארים יחזרו לשיחות בתום ימי האבל (שמסתיים היום). כבר מתקיימות שיחות עם הקטארים, ואין לשלול שיזמנו פסגה בקרוב.
לצד מוחמד דף ובכירי הזרוע הצבאית, סינוואר נחשב לאדריכל הטבח ב-7 באוקטובר - ומאז שהחלה המלחמה הוא מסתתר במנהרות מתחת לאדמה. גורם בחמאס אמר שהגדרת סינוואר כמנהיג הלשכה המדינית מהווה "מסר חזק" לישראל. לסגנו מונה חליל אל-חיה, שיחליף את סאלח אל-עארורי. אל-חיה שימש עד כה גם כסגנו בעזה, על אף שהוא שוהה בחו"ל.
2 צפייה בגלריה
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בראיון לערוץ אלערביה מתייחס לבחירתו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס
דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי בראיון לערוץ אלערביה מתייחס לבחירתו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס
"מקומו של סינוואר - לצד דף והאחראים ל-7/10". דובר צה"ל בריאיון לערוץ "אל-ערביה", אתמול
בכיר חמאס מחמוד אלמרדאווי אמר אתמול: "הבחירה בסינוואר הגיעה לאחר התייעצות בארגון. גורמים בתקשורת ואנשים מוטים ניסו להראות תמונה שמחלישה את המצב הלאומי שמחבק את ההתנגדות. הארגון יהיה כפוף לרצונו של ראש הלשכה המדינית החדש של חמאס". פרשננו אבי יששכרוף הסביר: המסר במינוי הוא שאין בלתו - סינוואר הופך לבוס הגדול שעל פיו יישק דבר בחמאס בכל המישורים.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בריאיון לערוץ "אל-ערביה" בהתייחסו לנושא: "יחיא סינוואר הוא מחבל שאחראי למעשה הטרור הנפשע ביותר בהיסטוריה - 7 באוקטובר. יש רק מקום אחד עבור יחיא סינוואר, והוא לצידו של מוחמד דף וכל הטרוריסטים שאחראים ל-7 באוקטובר. זה המקום היחיד שאנחנו מכינים ומייעדים לו".