המאבק הממושך של משפחות חללי הפיגוע הרצחני בקו 37 בחיפה נשא פרי: ממלא מקום שר הפנים החליט כי מוניר רג'בי, המחבל שהיה שותף מרכזי בפיגוע הנורא בשנת 2003, יורחק מאזור חיפה ולא יוכל להיכנס אליה או להתגורר בעיר לאחר שחרורו מהכלא ביום ראשון הקרוב.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהפיגוע
תיעוד מהפיגוע
תיעוד מהפיגוע
(צילום: רוני שיצר)
"הסיוט הנורא של חזרת המחבל המתועב לחיפה והפחד שמא ניאלץ לפגוש אותו הוסר מעלינו ונוכל להתרכז עכשיו בלחיות את חיינו", אומר יוסי צור, ששכל את בנו אסף בן ה-17.
בפיגוע שהתרחש בצהרי 5 במרץ 2003 בשדרות מוריה הפעיל מחבל מטען חבלה רב עוצמה שנשא על גופו, וגדע את חייהם של 17 מנוסעי האוטובוס. תשעה מהם היו תלמידי בית ספר שהיו בדרכם חזרה הביתה אחרי יום לימודים. אביגיל לייטל ויובל מנדלביץ, בני 13, היו הצעירים שבנרצחים באותו הפיגוע, בעוד מוטי הרשקו (41) היה המבוגר שבהם.
המחבל בפיגוע מחמוד קוואסמה נהרג, ואחיו, שהיה זה שהסיע אותו לתחנת האוטובוס שבה עלה עם מטען החבלה, נהרג בעת ניסיון לעצור אותו יומיים לאחר הפיגוע. מוניר רג'בי, שהתגורר באותה העת ברחוב שיבת ציון בחיפה, הורשע בעבירות של חברות בארגון טרור ובאי-מניעת פשע לאחר ששמע מאחיו של המחבל כי הסיע אותו וכי הפיגוע יצא לדרכו. רג'בי נידון ל-20 שנות מאסר ואמור להשתחרר במרץ 2023.
4 צפייה בגלריה
רג'בי ידע על הכוונה להוציא את הפיגוע בקו 37 לפועל - ולא מנע זאת
רג'בי ידע על הכוונה להוציא את הפיגוע בקו 37 לפועל - ולא מנע זאת
רג'בי ידע על הכוונה להוציא את הפיגוע בקו 37 לפועל - ולא מנע זאת
(צילום: רוני שיצר)
4 צפייה בגלריה
מוניר רג'בי
מוניר רג'בי
מוניר רג'בי, 2003
(צילום: גיל נחושתן)
בני המשפחות השכולות ניהלו מאבק ממושך נגד האפשרות שלאחר שחרורו ישוב המחבל להתגורר בחיפה. "חזרתו של המחבל לסביבת נפגעי העבירה תהפוך את חיינו לגיהינום יומי, ואנו חוששים שנאלץ להיתקל בו בחיי היום-יום, ברחוב, בקניון או במסעדה. אפשרות זאת בלתי מתקבלת על הדעת. היא מדירה שינה מעיני המשפחות הפגועות. אי אפשר לחיות כך", כתבו המשפחות השכולות לראש הממשלה דאז יאיר לפיד ולשר הביטחון דאז בני גנץ.
ממלא מקום שר הפנים מיכאל מלכיאלי הודיע אתמול בבוקר למחבל מוניר רג'בי כי החליט להרחיקו מהעיר חיפה וסביבתה, אך איפשר לו להשמיע את טיעוניו נגד ההחלטה עד 3 במרץ. במשרד הפנים ציינו כי "במהלך תקדימי ובמענה לבקשת משפחות ההרוגים והנפגעים, הועבר לידו של רג'בי מכתב שבו הובהר לו כי נשקלת הטלת הגבלה גיאוגרפית שלפיה ייאסר עליו להגיע לעיר חיפה. לפני כשלוש שנים וחצי, ביטל שר הפנים דאז, אריה דרעי, את מעמד הקבע שבידו והחליפו במעמד של תושב ארעי".
"ההחלטה כעת מהווה המשך ישיר למדיניות זו", אומרים במשרד הפנים. "במהלך שהובילה הלשכה המשפטית ברשות האוכלוסין וההגירה, הוחלט לבחון את ההגבלה הגיאוגרפית".
4 צפייה בגלריה
אסף צור וטל קרמן, שניים מ-17 הנרצחים בפיגוע
אסף צור וטל קרמן, שניים מ-17 הנרצחים בפיגוע
אסף צור וטל קרמן, שניים מ-17 הנרצחים בפיגוע
(צילום: רוני שיצר)
במכתב נמסר: "הריני להודיעך כי מתוקף סמכותי לחוק הכניסה הנני שוקל לקבוע תנאי של הגבלת מגורים ושהייה כך שלא תוכל להיכנס לעיר חיפה שבה בוצע הפיגוע ושבה מתגוררות כמעט כל המשפחות השכולות". את מכתבו חתם ממלא מקום שר הפנים במילים: "ניתנת לך בזאת האפשרות, בטרם אקבל החלטה בעניין, להביא בפניי בכתב כל טיעון שיש בידך ביחס לאמור, וזאת עד ל-3 במרץ 2023. לאחר מועד זה, אשקול טענותיך בטרם אקבל החלטתי".
רון קרמן, ששכל בפיגוע את בתו טל בת ה-17 אמר כי "לאחר מאבק שכלל חמישה שרי פנים, לבסוף נשללה תושבותו של המחבל. רק לאחר שלילת התושבות הבנו שהיא אינה מגבילה אותו פיזית - אז החל מאבק להרחקתו מחיפה. ממש רגע לפני שחרורו אחרי 20 שנה, ימים לפני האזכרות לחללים ביום שישי הקרוב, חתם משרד הפנים על רישיון השחרור של המחבל ועל הגבלה מתחומי העיר חיפה. אנו מקווים שתקדים זה יהיה צעד נוסף לעבר מימוש החלטת הממשלה לגרש את המחבלים המורשעים אל מחוץ לגבולות מדינת ישראל".
יוסי צור, ששכל בפיגוע את בנו אסף בן ה-17, מסר: "המשפחות השכולות מרוצות מהחלטת משרד הפנים להרחיק את רג'בי מחיפה. פעלנו רבות בשנים האחרונות לשלול את תעודת הזהות שלו ובחודשים האחרונים להרחיקו מאיתנו ומחיפה. המשפחות מתכוננות לאזכרות יום השנה העשרים שיחול השבוע ואנחנו שמחים שנחסך מאיתנו הכאב הכפול והסבל המיותר. אנחנו מקווים שתם העניין ונוכל לחיות את חיינו בשקט מכאן ואילך. תודתנו למ"מ שר הפנים ולמשרד המשפטים על חלקם בהחלטה. תודה גם לאריה דרעי ששלל את תעודת הזהות של המחבל עוד ב-2019 ושהתחיל את התהליך השנה עד שנאלץ לפרוש מלהיות שר הפנים".
יוסי מנדלביץ, ששכל את בנו יובל בן ה-13 וחצי, שיתף: "משפחות הקורבנות של מעשה הטבח באוטובוס קו 37 מודות לרשויות שהיו קשובות לקריאתן הנחרצת למנוע את הגעתו של המחבל רג'בי לעיר מגוריו חיפה".