שנת שיא בתמותת ילדים מתאונות - ושיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב חרדים. כך עולה מנתוני דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שיוצג הבוקר (ג') בדיון מיוחד של הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה בכנסת, ומתמקד בפגיעות ומקרי מוות של ילדים כתוצאה מתאונות בכלל ובפרט תאונות דרכים.
• לדוח המלא - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
בטרם
בטרם
(צילום: Shutterstock)
מהנתונים עולה כי בשנת 2023 דווח על 104 מקרי מוות של ילדים ובני נוער כתוצאה מתאונה, וכמחצית מהמקרים הם תאונת דרכים. יתר התאונות הן בעיקר טביעה וחנק. 52% מכלל מקרי התמותה בשנה זו היו בקרב ילדים ערבים ומתוכם 21% היו מהאוכלוסייה הבדואית. 46% מהמקרים היו בקרב ילדים יהודים ו-11% מתוכם היו בקרב ילדים חרדים.
ואולם, בין השנים 2019 ל-2023 שיעורי התמותה בקרב ילדים חרדים כתוצאה מתאונות היה פי 1.7 לעומת יהודים שאינם חרדים. קרוב למחצית מכלל מקרי התמותה בשנים אלו היו בקרב ילדים מהאשכולות הכלכליים חברתיים 3-1, כלומר מהרשויות העניות ביותר.
תאונות ילדים
עוד עולה מהדוח כי בשנת 2023 נהרגו הכי הרבה ילדים בגילי 0 עד 14 – 35 ילדים. בסך הכל בשנים 2018 עד 2022 נפגעו בתאונות דרכים 11,301 ילדים. בנוסף, שיעור הנפגעים הילדים בתאונות בערים החרדיות גבוה יותר משמעותית: 66% מהנפגעים במודיעין עילית ו-58% מהנפגעים בתאונות בביתר עילית היו ילדים, לעומת 3.7% בלבד בתל אביב-יפו. בנוסף, שיעור הילדים שנפצעו קשה בתאונות דרכים זינק בקרב כלל האוכלוסייה ל-40% בין השנים 2018 ל-2022, ומספר ההרוגים עלה ב-8%.
בדוח גם נתונים בדבר מספר הנפגעים מתאונות בחלוקה אזורית, וממנו עולה כי בצפון הוא הגבוה ביותר ובפער משמעותי לעומת ילדי מרכז הארץ: 4,014 לעומת 3,121. במחוז הצפון ילדים ערבים נפגעים כמעט פי שניים מילדים יהודים. "יש קושי להשוות בין תאונות דרכים בערים שונות מבלי להתייחס לפערים במאפיינים השונים, כגון מאפייני תשתיות, רמת נסועה, מבנה עירוני, גודל האוכלוסייה, צפיפות והרכב אוכלוסייה", צוין בדו"ח. "כל אחד מהגורמים שלעיל וגורמים נוספים משפיעים על מספר תאונות הדרכים ועל מאפייניהן".
העבודה של חוקרי תאונות דרכים | כתבת וידאו מיולי אשתקד
(צילום: חגי דקל, תסריט ועריכה: תמר אברם)

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס), התייחס לנתונים ואמר: "כבישי הפריפריה צפופים פחות, מה שלכאורה אמור היה להעניק ביטחון לנוסעים, אולם פערי ההשקעה בתשתיות בין מרכז הארץ לפריפריה הם משמעותיים ורוחביים והמשוואה היא פשוטה. פחות השקעה מביאה ליותר תאונות ופגיעות, ואת זה אנו מוכרחים לשנות. בדיון נעמוד על זכותם של תושבי הפריפריה וילדי הפריפריה בפרט לבטיחות ולשוויון".
מירי פינטו מרחובות היא אימו של אביתר בן התשע, שנפצע לאחרונה מתאונה. "אביתר רכב על אופניים והיה איזשהו בור בין המדרכה לכביש", היא מספרת. "הוא מעד והכידון הסתובב ונכנס לו מתחת לבית חזה. הוא התחיל להקיא והיו לו כאבי בטן. תוך זמן קצר גילו בקפלן שיש לו קרע בלבלב ובטחול. בהמשך הוא הועבר לשניידר ושם היה בהשגחה כשמונה ימים", סיפרה.
3 צפייה בגלריה
ח"כ אברהם בצלאל
ח"כ אברהם בצלאל
ח"כ אברהם בצלאל, יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
היא הוסיפה: "יש מקום להגברת המודעות ולהסביר לילדים שיכול להיות מצב שהכידון יסתובב, כי אין באמת אמצעי הגנה שיכול לשמור על הבטן. יש מגן ראש וברכיים אבל לבטן אין מגן, וחשוב להיות במודעות על זה. חשוב להיות במודעות ולשים עין. חשוב לוודא אם מתפתחים תסמינים לאחר פציעה אפשרית. היום מצבו בסדר גמור והוא חזר לשגרה מוחלטת. היינו במעקב בשניידר אבל עכשיו אפשר להגיד שזה מאחורינו. חשוב לשלב כמה שיותר אמצעי זהירות כמו מגן ראש, מגיני גפיים ולרכוב רק על המדרכות ולא על הכביש. אם יש מפגע, חשוב להסביר לילדים שלא ינסו לעבור אותו אלא ירדו מהאופניים".
לדברי ד"ר ניר סמואל, מומחה לטראומה בילדים ורופא בכיר במחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) בשניידר, "אנחנו יודעים שיש הבדלים בין ילדים מקבוצות שונות באוכלוסייה. גם בעולם, אוכלוסיות מוחלשות מתבטאות בשיעורי פציעות והיפגעות גבוהים יותר. בארץ אנחנו גם רואים פערים בין האוכלוסיות השונות אך הנגישות לרפואה בארץ היא יחסית טובה. כאן כולם מגיעים בסוף לאותם מרכזים רפואיים ולאותה איכות טיפול".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ניר סמואל
ד"ר ניר סמואל
ד"ר ניר סמואל
(צילום: אילנת לוי)
ד"ר סמואל הוסיף: "בפזורה הבדואית ובצפון אנחנו רואים פערים משמעותיים, וזה בא לידי ביטוי בבטיחות של פעילויות משחק כמו בגני שעשועים ורכיבה על אופניים. בעולם המערבי ה'מחלה' שהורגת הכי הרבה ילדים היא פציעות. אנחנו כחברה צריכים לתת על זה את הדעת והדבר היעיל ביותר הוא מניעה ובהקשר הזה בטיחות. חשוב למשל לשים לב לרכיבת אופניים רק עם קסדות, הקפדה על מעקות וסורגים בבתים והימנעות מנגישות של ילדים להפעלת אש ומשחקים באש. כך ניתן יהיה לצמצם משמעותית את הסיכוי להיפגעות".