בשריפות שהשתוללו אתמול (יום א') ברמת הגולן, בעקבות הירי מלבנון לאזור קצרין, עלו באש שטחים בהיקף של כ-10,000 דונם. על-פי ההערכות, השיקום של חלק מהשטחים שכולו בשריפה הגדולה - במסלולי הטיולים באזור - יימשך כמה שנים.
השריפות באזור קצרין
(צילום: אפי שריר, אלי ארזי, כב״ה צפון)

שרון לוי, מנהל מרחב גולן ברשות בטבע והגנים, סיפר ל-ynet כי השריפה חוללה נזק משמעותי לשמורת הטבע יער יהודיה, וגם לערוץ הזוויתן. "זה כולל חלק מערוץ הזוויתן, זוויתן עליון שהוא מסלול טיול, זה כולל חלק מהנקיק השחור וכולל עוד שטחים של מישורי עשב, שהם חלק ממסלולי הטיול, חלק מנחל יהודיה מהשמורה הסגורה, מהחלק שאין בו מסלול טיול", סיפר.
לדבריו את מסלולי הטיולים אמנם ניתן יהיה לפתוח תוך זמן קצר, אבל שיקום הטבע יהיה ממושך. "זה נזק גדול, זו שריפה לא קטנה. שריפה של 10,000 דונם היא שריפה גדולה. לטבע יש כושר שיקום וכמה שהשריפה גדולה יותר - השיקום יותר איטי. הוא לוקח יותר שנים, יש יותר עצים שנפגעו, יותר בעלי חיים שנפגעו. זה לוקח יותר זמן ללב השטח שנפגע להתאכלס בחזרה עם בעלי חיים חדשים וכדומה. חלק מהדברים משתקמים תוך שנה, וחלק משתקמים תוך מספר שנים - אבל בסוף השטח ישתקם".
5 צפייה בגלריה
שריפות ברמת הגולן
שריפות ברמת הגולן
לוחמי האש נאבקו בלהבות עד הלילה. השריפות בגולן
(צילום: איתן ניסים רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
שריפה ליד צומת קצביה, ממזרח לקצרין
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
שריפות בקצרין
שריפות בקצרין
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
השריפות פרצו אתמול בעקבות המטח בשעות הצהריים לקצרין, היישוב הגדול בגולן. 15 צוותי כיבוי פעלו שעות מול הלהבות, בסיוע 6 מטוסי כיבוי, ובסופו של דבר השיגו שליטה על האש. שריפות נוספות פרצו אתמול גם בקריית שמונה, ביפתח ובאניעם. ערן היימס, מנהל מרחב גליל עליון ברשות הטבע והגנים, עדכן הבוקר כי גם בגזרה זו השריפות חוללו נזק רב: "כ-1,200 דונם נשרפו, מתוכם כ-750 בשמורת מורדות נפתלי. בשריפה נפגעה אחת האלות האטלנטיות הוותיקות".
בימים האחרונים, בעקבות הירי הבלתי פוסק מלבנון שמתלווה למזג האוויר החם, נאלצים הכבאים להיאבק שוב ושוב בשריפות שפורצות באזורי הגבול. גם בדרום לבנון, יצוין כי דיווחו אתמול על לא מעט שריפות בעקבות תקיפות צה"ל - בין היתר בראמיה, יארון, אל-עדייסה וחולא.
בצל ההסלמה בלחימה בגזרה הצפונית, נכנסו לטווח הירי של חיזבאללה רבבות תושבי יישובים שבמשך חודשים לא היו בהם אזעקות - בהם גם עכו ונהריה. קצרין עצמה אמנם חוותה לאורך המלחמה כמה אזעקות, אבל כבר במשך חודשים היה בה שקט רוב הזמן - שבשבועות האחרונים הופר כמה וכמה פעמים.

הצפון נשאר מאחור

"אנחנו מרגישים שיש הידרדרות בכל חבל הצפון", סיפר הבוקר ל-ynet תושב קצרין דניאל טישאור, שציין כי גם לפני כן - השקט שם הופר שוב ושוב על-ידי הדי הפיצוצים מאזורים אחרים, שנשמעו היטב בקצרין. "זה ממש הולך וסוגר עלינו, אנחנו מרגישים שאין איזושהי תשובה או מענה אמיתי לסיטואציה הזאת. אנחנו רק מרגישים שזה הולך ומחמיר", אמר על ההסלמה בירי של חיזבאללה.
תושבי הצפון מודאגים: צפו בריאיונות ל-ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

לדבריו הציפייה של התושבים היא שהדרג המדיני יתייחס לצפון ולא רק לזירה הדרומית: "הצפון איפשהו נשאר מאחור ונזנח. הדבר הזה גורם לנו לתחושות מאוד קשות, סוג של איזשהו איבוד חוסן. אמנם אנחנו אנשים חזקים, אנחנו אוהבים את המדינה שלנו, אוהבים את האדמה שלנו, אוהבים זה את זה - ועם זאת אנחנו רוצים להרגיש שיש לנו אבא ואמא במדינה הזאת, וכרגע בימים האחרונים התחושה היא מאוד קשה. אנחנו נאחזים האחד בשני".
גם בנהריה ובעכו מתמודדים כאמור עם המטחים מלבנון: בעכו ארבעה חודשים לא נשמעה אזעקה, מסוף דצמבר עד סיום אפריל, בעוד בנהריה לא הייתה אזעקה במשך חמישה חודשים ברצף, מנובמבר עד אפריל - אבל אתמול תושביה מיהרו למרחבים המוגנים שלוש פעמים. אמש נפל בעיר כטב"ם - בפגיעה הישירה הראשונה במלחמה בנהריה.
"הפחד חוגג כאן בנהריה", אמר תושב העיר נועם דבי - והוסיף כי במבנים ישנים רבים בעיר אין ממ"דים. הוא ציין כי אף שהיה יחסית מרוחק מאזור הנפילה אתמול, הוא חש בעוצמה את ההדף. "הרגשתי שרוח באה והעיפה אותי, ממש ככה. זה היה מבהיל מאוד".
5 צפייה בגלריה
יירוט מעל נהריה
יירוט מעל נהריה
יירוט אתמול בשמי נהריה
(צילום: מיקי גפני)
5 צפייה בגלריה
שריפה בנהריה
שריפה בנהריה
שריפה פרצה אחרי הנפילה בעיר
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות )
אושרי כהן, תושב עכו, סיפר ל-ynet כי האזעקה אמש בעיר תפסה אותו ואת בני משפחתו כשהיו במרפסת. "האזעקה הזאת והבום המטורף הזה בשש בערב תפסו אותנו מאוד לא מוכנים", אמר, "בום מטורף הרעיד את כל הבית. תוך 5 שניות היינו בממ"ד, הילדים רועדים, האימהות רועדות. אנחנו בתוך הטווח עכשיו".
גם הוא ציין שבבתי ספר ישנים בעיר אין מרחבים מוגנים מספיק, והביע חשש מההשלכות הכלכליות אם המצב החדש יימשך: "עוד מעט ייגמר החמצן והם (ההנהגה) יצטרכו להזרים את הכסף דרך מענקים, שגם ככה כבר לא מחזירים אותם מינואר. אני בתור עצמאי, עד ינואר קיבלנו מענקים, עוד היינו בסדר אף שגם ככה זה לא כיסה לנו את כל ההוצאות, אבל מינואר הפסיקו הכול. חתכו את התקציבים ואנחנו חמישה חודשים נלחמים יום-יום על המשכורת שלנו, על המשכנתה, על שום דבר שלא יורד. אין הנחות בארנונה ממשרד הפנים, אין התחשבות במיסים, גובים מיסים כרגיל לכל העצמאיים והם לא מבינים שהם צריכים, אם לא נותנים לך מענק - לפחות לעשות לך הטבה בנושא של המיסים".