שלישיית "מורת רוח" מוחה על הרפורמה בסרטון חדש
(צילום ועריכה: יהודה דוד)

שלושה מורים מתיכון בכפר סבא החליטו להביע מחאה על הרפורמה בבחינות הבגרות במקצועות הרוח בסרטון חדש שבו הם מזהירים מפני שוק של קניית עבודות על ידי תלמידים, מפני לחצים על המורים להעלות ציונים כדי לשמור על ממוצע בית ספרי גבוה בזכאות לבגרות ומפני פגיעה קשה במקצועות ההומניים. הסרטון של המורים, שהתאגדו תחת השם "מורת רוח", זכה לעשרות אלפי צפיות, על רקע התסיסה והזעם של מורים בבתי הספר התיכוניים בשל התנגדותם לרפורמה של השרה שאשא ביטון.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: המורים מיה שילון, דורון בן עמי וברק גונן
מימין לשמאל: המורים מיה שילון, דורון בן עמי וברק גונן
מימין לשמאל: המורים מיה שילון, דורון בן עמי וברק גונן
(צילום: יהודה דוד)
במסגרת הרפורמה, שמכונה "רפורמת המח"ר", בוטלו בחינות הבגרות החיצוניות במקצועות ההומניים – והתלמידים ייבחנו בהם באמצעות ציונים פנימיים ועבודות חקר.
שלושת המורים המצולמים בסרטון, ברק גונן שמרכז את מגמת התיאטרון בתיכון כצנלסון בכפר סבא, דורון בן-עמי שמלמד היסטוריה ומזרחנות ומיה שילון שמשמשת מחנכת ומורה לעברית, משחקים הן את התלמידים והן את המורים. הם מבקרים בחריפות את הרפורמה, ובתחילת הסרטון נשמעים שרים: "אני אומרת, שזה ברור שהם חיים בסרט. במציאות זה ייראה אחרת", אחרי שמוצג סרטון הסברה של משרד החינוך.
המורים מוסיפים בסרטון: "על הנייר – רפורמה נהדרת, ולכאורה נדמה שמשפרת את מצבם של מקצועות הרוח, אך כשנבחרת מומחים יושבת אי-שם מנותקת, היא לא רואה עד כמה מרוחקת המציאות הזאת מהרפורמה. עוד נשלם על הרפורמה. שוב ממציאים לנו רפורמה". התלמידים מצדם שמחים על הרפורמה בסרטון, ומעודדים מהאפשרות להיעזר במורה פרטית, מהאפשרות לקנות עבודות ומהאפשרות לשפר את ממוצע הבגרויות.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: המורים ברק גונן , דורון בן עמי ומיה שילון
מימין לשמאל: המורים ברק גונן , דורון בן עמי ומיה שילון
גונן, בן עמי ושילון. "הידרדרות מתמשכת של השיח בקרב התלמידים"
(צילום: יהודה דוד)
המורה מיה שילון, שהצטלמה לסרטון, אמרה בשיחה עם ynet כי הרעיון מאחורי הרפורמה נהדר והתוצאה שאליה שואפים מבורכת, אך היישום, לדברי, מנותק מהמציאות בשטח. "כולנו היינו רוצים להצמיח תלמידים סקרנים, חושבים ובעלי יכולת למידה עצמאית", אמרה שילון. עם זאת, לדבריה, הרפורמה תוביל לכך שתלמידים יקנו עבודות ממקורות חיצוניים ולכך שהורים יכינו עבודות עבור ילדיהם או לכך שתלמידים "יתפסו טרמפ" על גב חבריהם לקבוצה.
המורה דורון בן-עמי אמר כי "אי אפשר לצפות ממורים בתיכון שבמסגרת שעות הלימוד המצומצמות ממילא שעומדות לרשותם, יספיקו גם ללמד את נושאי הלימוד ובמקביל יקנו כלים ומיומנויות לקיום חקר ולמידה עצמאית". מרכז מגמת התיאטרון ברק גונן אמר: "הפילו עלינו רפורמה ללא הכנה מוקדמת. יש בכך זלזול במורים, בתלמידים ובמיוחד בתחומי הדעת ההומניסטיים. יש פה ניסוי זמן אמת על גבם של המורים והתלמידים".
המורים גם אמרו שהם חוששים מהשלכות הרפורמה. "אנחנו הופכים לחברה דלה ומצומצמת. הן בתרבות והן בשיח", אמר גונן. "כל אדם רוצה לבטא את עצמו. אדם שמתקשה לעשות זאת באמצעות מילים, כתיבה או אומנות, ייאלץ לעשות זאת באלימות ובאגרסיביות". בן-עמי הוסיף: "הרפורמה הזו עלולה להיות המסמר האחרון בארון המתים של מקצועות הרוח. גם בטרם החילו את הרפורמה, ניתן היה לחזות בהידרדרות המתמשכת של השיח בקרב תלמידים, שלא זו בלבד שאינם מורגלים בקריאת ספרים או כתיבה, גם התקשורת שלהם עם סביבתם נעשית דרך מסכים. הם כעוסים, פחות סבלניים, מורגלים בהשגת מטרות בקיצורי דרך ובעיקר כאן ועכשיו".
"לא במקרה בחרו להחיל את הרפורמה הזאת דווקא על מקצועות הרוח, שהם הרבה פחות אטרקטיביים בעיני הורים, תלמידים וכמובן בעיני המדינה, כך שלא יקרה כלום אם תלמידים יתמצאו פחות בהיסטוריה וספרות", הוסיף. "האם מישהו היה מעלה על דעתו שבגרויות במתמטיקה או בפיזיקה יתבססו על עבודה קבוצתית שמוערכת על ידי בוחנים פנימיים? ברור שהמדינה לא הייתה מאפשרת זאת, כי ברור למקבלי ההחלטות שבמצב כזה התלמידים לא ירכשו את הידע הנדרש ללימודי המשך ברמה גבוהה, שיסללו את הדרך להצלחה כלכלית ותעסוקתית בתחומים נחשקים כמו הייטק".
משרד החינוך מסר: "רפורמת הבגרויות מתאימה את שיטות הלימוד למציאות המשתנה ומעניקה כלים רלוונטים לבוגרי מערכת החינוך. הרפורמה מקדמת את מקצועות המח"ר המעצבים את זהותנו, מחזקת ומעמידה אותם במרכז השיח החינוכי. לאור זאת, מספר שעות ההוראה נשמר ואין כל גמישות במספר שעות ההוראה במקצועות אלה. בהתייחס לטענה בדבר לחצים על מורים להעלאת ציונים - בדומה למתכונת לציוני הבגרות הישנה, גם בבגרות החדשה יינתן ציון מגן (על-ידי בית הספר) וציון חיצוני (מטעם בודק חיצוני), ומבחינה זו אין כל שינוי. באשר לטענה בדבר רכישת עבודות בתשלום - תהליך כתיבת העבודה מתבצע במסגרת שעות הלימוד ובליווי המורה. תהליך של עבודות גמר קיים כבר כיום במערכת החינוך. הכשרת המורים לליווי תהליך כתיבת העבודה מצוי בעיצומו, והוא יימשך גם לאורך השנה הבאה".