כ-2,000 בני אדם השתתפו הערב (חמישי) בהלווייתה של יאסמין מחאמיד (26) שנרצחה אמש ביריות כשהגיעה לחתונה בוואדי ערה. בנותיה, נאי בת ה-3 ופאטמה בת ה-7, זעקו בהלוויה במועאוויה: "אמא תעני לנו, תחזרי לחבק אותנו. למה את לא עונה?". דודה האשים: "הנרצחים הפכו להיות רק מספרים".
8 צפייה בגלריה
יאסמין מחאמיד ג'בארין
יאסמין מחאמיד ג'בארין
נורתה ברכבה כשהגיעה לחתונה. יאסמין מחאמיד
אלפים בהלוויה של יאסמין במועאוויה

מחאמיד, אחות במקצועה, התגוררה באום אל פחם ובמקור הייתה ממועאוויה. בשנה וחצי האחרונות היא שבה להתגורר עם הילדות אצל הוריה, בגלל סכסוך משפחתי, והייתה בעיצומו של הליך גירושים אלים. מכריה סיפרו כי היא דאגה לבנותיה - וכי רק לפני כארבעה חודשים התלוננה במשטרה על איומים.
אביה, חוסאם מחאמיד, אמר בכאב: "היה לנו קשה לקבל את גופת בתי ללא רוח חיים, קשה לאבד את הדבר הכי יקר לנו. אני אגיד לבתי שכולנו אוהבים אותה ושנשמור על שתי הילדות כפי שהייתה רוצה".
דודה של יאסמין, השייח עלי מחאמיד, הוסיף: "למה שירצחו את יאסמין? לצערי בימים אלו אנשים הולכים בדרך הלא נכונה ואף אחד לא יגיד להם שהם טועים, אין מי שידבר או יצעק. יאסמין נרצחה בדם קר. היא נרצחה כי היא חיה בחברה שכל אזרחיה שותקים. הנרצחים הפכו להיות רק מספרים, ובסוף כולם חוזרים לבתים והמשפחה תמשיך לסבול ולחיות בכאב לבד".
זירת הרצח בוואדי ערה
(צילום: שמיר אלבז)

אמש הגיע אביה לתחנת המשטרה בעירון, שעות לאחר שנרצחה סמוך לאולם האירועים שמעבר לכביש. הבוקר אמר בשיחה עם ynet: "אני עדיין לא מאמין שאיבדנו את הבת היקרה שלי. אין לאף אחד זכות לרצוח אותה, אבל לצערי רצחו אותה בדם קר. שתי הילדות קשורות אליה מאוד, הן היו כל הזמן איתה. היא הייתה משחקת איתן ומחבקת אותן. את רוב החיים שלה היא הקריבה עבורן".
לדברי אביה, בנותיה של יאסמין שאלו אותו למה היו צריכות לישון אמש בביתו. הוא הוסיף: "הייתי גאה בבתי ותמכתי בה. שמחנו מאוד שהיא הצליחה בחייה והתחילה להתקדם. אנחנו חיים בתקופה קשה שבה כל יום מתרחש רצח - ואין מי שיעצור את שפיכות הדמים. לא ציפיתי שאאבד את יאסמין, הפרח של המשפחה, ובסוף הירי הגיע אלינו".
8 צפייה בגלריה
הלוויתה של יאסמין מחאמיד שנרצחה  בוואדי ערה
הלוויתה של יאסמין מחאמיד שנרצחה  בוואדי ערה
אלפים בהלוויה במועאוויה
8 צפייה בגלריה
רכבה של יאסמין ג'אברין
רכבה של יאסמין ג'אברין
שבעה כדורים נורו על רכבה של מחאמיד
(דוברות המשטרה)
סבה של יאסמין: "היא פחדה שירצחו אותה"
(צילום: חסן שעלאן)

על פי החשד, מתנקש אחד או שניים הגיעו לעבר רכבה, שממנו לא הספיקה לצאת, ירו לעבר השמשה הקדמית שבעה כדורים - ונמלטו. יאסמין נפגעה בפלג גופה העליון, ומתה מפצעיה בדרכה לבית החולים. הרצח בוואדי ערה התרחש 400 מטרים מתחנת משטרת עירון המרכזית - השוכנת כמעט מול האולם - מעבר לכביש 65.
רשאד מחאמיד, סבא של יאסמין, סיפר הבוקר כי לא חשב שירצחו אותה. לדבריו, בעלה איים עליה כשהיה בכלא ו"חנק אותה. הוא אף כיבה סיגריה על גופה". לדבריו, היא "אמרה פעם לקרוב משפחה שהתערב כדי לסיים את הסכסוך: 'אני חוששת שירצח אותי כמו הבעל שרצח את אשתו ושני ילדיו בטייבה'. כל יום היא הייתה חוזרת ממקום העבודה והולכת לבית של משפחת בעלה ולוקחת את שתי הילדות למשך כמה שעות, ומחזירה אותן. גם אתמול עשתה את אותו הדבר".
לדבריו, "זה היה לפני חודשיים-שלושה. אני ניסיתי לסיים את הסכסוך, לעשות סולחה ביניהם, ויאסמין הייתה מדברת עד כמה היא מפחדת שירצחו אותה, ולצערי נרצחה בדם קר. דיברתי איתה, היא הייתה בתל אביב, וניסיתי עד הדקה האחרונה, עד לפני יום - הייתי מחכה לתשובה ממנה ומבעלה. בסוף קיבלנו את התשובה האחרונה ברצח. היא עברה אלימות קשה ומגעילה. היא אמרה לדוד שלה: 'אתם רוצים שאוריד את הבגדים ותראו את הפגיעות?'".
8 צפייה בגלריה
יאסמין מחאמיד ג'בארין
יאסמין מחאמיד ג'בארין
יאסמין מחאמיד ובנותיה
הדלקת 200 נרות לזכר הנרצחים
(צילום: מוטי קמחי)

אמש נעצרו שני חשודים במעורבות ברצח, אב ובנו, אך זהותם לא ברורה לפי שעה. "האישה הזו הייתה קורבן בעבר", אמר בזירת הרצח מפקד מחוז חוף במשטרה, ניצב דני לוי, וציין כי האיש שפגע בה אז ריצה בשל כך עונש מאסר. "האישה הזאת הייתה במקלט. נבדקים כיוונים נוספים סביב הנושא הזה. אני יכול להגיד כבר ברמה הראשונית שהאישה הזאת קיבלה את כל הסיוע הנדרש מהמשטרה ומהמדינה בשל היותה קורבן עבירת אלימות במשפחה. ייתכן מאוד שזה הכיוון, ממשיכים לבדוק".
גם סלאם חג'אג' בת ה-40 משפרעם נרצחה אמש בדם קר, כשעתיים וחצי לאחר הרצח של יאסמין. חג'אג' לא הייתה היעד לרצח - הרוצחים רצו לחסל גבר, אך ירי תועה פגע בה. השנה נרצחו בשפרעם 11 בני אדם, ובאף אחד מהמקרים לא נרשמו מעצרים. בכך, טיפס מניין הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה ל-197 קורבנות, בהם שמונה נשים. מתוך מקרי הרצח השונים, רק 16 פוענחו עד כה.
קרוב משפחתה של חג'אג' אמר הערב בשיחה עם ynet: "סלאם הייתה בחתונה בכפר מנדא, וכשחזרה נרצחה מכדור תועה של שתי קבוצות שהתפתחו ביניהן חילופי אש. סלאם הייתה אישה מיוחדת וישרה, יש לי רק דברים טובים להגיד עליה. היא גינתה את כל אירועי האלימות. היא הייתה אומרת ש'צריכים למגר את הרציחות' וש'אי אפשר לחיות את החיים תחת סכנה. היום רצחו מישהו אחד ומחר אולי ירצחו אותי או מישהו אחר'".
8 צפייה בגלריה
ניסיון ל רצח ב שפרעם
ניסיון ל רצח ב שפרעם
הרכב שבו שהתה סלאם בשפרעם
8 צפייה בגלריה
הדלקת 200 נרות לזכר הנרצחים בחברה הערבית בהבימה
הדלקת 200 נרות לזכר הנרצחים בחברה הערבית בהבימה
הדלקת נרות לזכר הנרצחים בחברה הערבית בכיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
הפגנה בואדי עארה נגד האלימות והרציחות בחברה הערבית
הפגנה בואדי עארה נגד האלימות והרציחות בחברה הערבית
הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית בוואדי ערה
(צילום: שרון צור)
8 צפייה בגלריה
הפגנה בואדי עארה נגד האלימות והרציחות בחברה הערבית
הפגנה בואדי עארה נגד האלימות והרציחות בחברה הערבית
"יחד למען עתיד ילדינו"
(צילום: שרון צור)
בעקבות מקרי הרצח הבלתי פוסקים והאלימות המשתוללת בחברה הערבית, הערב התקיימו הפגנות גדולות סמוך לתחנת משטרת עירון, בשפרעם וגם בתל אביב. המפגינים הניפו כרזות שעליהן נכתב "תפסיקו את הרציחות", ובכיכר הבימה בתל אביב הדליקו פעילי תנועת "עומדים ביחד" 200 נרות לזכר הנרצחים.
מתנועת "עומדים ביחד" נמסר: "דם הנרצחים מרוח על ידי הממשלה שהחליטה להפקיר את החברה הערבית לדמם למוות. תוכניות להתמודדות עם האלימות בחברה הערבית מונחות על השולחן כבר מתחילת השנה וכלום לא נעשה. גם היעדר מדיניות זו מדיניות. זהו אות קלון לשרי הממשלה הגרועים בתולדות ישראל".
השתתפו בהכנת הכתבה: יעל צ'כנובר