ישראל שחררה הבוקר (שני) מהכלא את מוחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים שיפא, יחד עם 54 עצורים נוספים מרצועת עזה. אבו סלמיה הוחזק במעצר בישראל מאז חודש נובמבר, אז נטען כי "בבית החולים תחת ניהולו התקיימה פעילות טרור ענפה של ארגון הטרור חמאס".
אבו סלמיה לאחר שחרורו

4 צפייה בגלריה
אבו סלמייה, לאחר שחרורו
אבו סלמייה, לאחר שחרורו
אבו סלמיה, לאחר שחרורו היום. האסירים ירדו 25 ק"ג
עם שחרורו, טען אבו סלמיה בין השאר כי העצורים בישראל חווים יחס קשה של רעב וצמא - והוסיף: "האויב פושע מול הצוותים הרפואיים. מאות רופאים, אחיות וטכנאים יושבים בבתי הכלא". בסרטון נוסף שלו שפורסם, עודד אבו סלמיה את "ההתנגדות" לשחרר את כל האסירים בכלא - וקרא לארגוני זכויות אדם בעולם לבקר את האסירים ולראות את מצבם ה"טרגי", כלשונו. "האסירים ירדו במשקל, לפחות 25 קילו. כולם סובלים". הוא הבטיח לחזור לעבודה, ולבנות מחדש את בית החולים שיפא.
זו לא הפעם הראשונה שבה משוחררים עצורים עזתים. כמעט אחת לחודש, ישראל משחררת בהליך שקט, מבלי להודיע - ובדרך כלל באמצע הלילה, קבוצות גדולות של מאות עזתים שנעצרו בתמרון הקרקעי.
בצבא לא נוטים לאשר זאת לאחר שהמידע מתפרסם על ידי הפלסטינים. השחרור מתבצע לרוב דרך שער צדדי לצפון הרצועה שצה"ל הקים ליד בסיס זיקים. סיבות רבות עומדות מאחורי השחרורים הללו, ובהן העומס החריג על מתקני הכליאה והמחלוקות בנוגע לכך עם המשרד לביטחון לאומי והשב"ס שתחתיו. סיבה נוספת היא מיצוי חקירות שב"כ לרבים מהעצורים מבלי שנמצא חשד נגדם.

"מה?! באיזו סמכות?"

במערכת הביטחון או בלשכת ראש הממשלה עדיין לא הגיבו באופן רשמי לשחרור אבו סלמיה. בלשכתו של שר הביטחון יואב גלנט אמרו כי לא ידע מראש על השחרור.
בקבוצת הממשלה הרוחות סערו. "יואב גלנט, אפשר לקבל הבהרה למה האיש הזה שבבית החולים שלו רצחו לנו חטופים ופעלה מפקדת חמאס משוחרר?", כתב השר עמיחי שיקלי.
"מה?! לא יעלה על הדעת לבצע מהלך כזה בלי ישיבת ממשלה! אם על עסקת חטופים ביקשתם את הסכמתנו - על אחת כמה וכמה על שחרור מחבלים ללא שום תמורה. אני דורשת לעצור הכול ולכנס ישיבת ממשלה", רתחה השרה אורית סטרוק בקבוצת הממשלה. "שואלת ברצינות - באיזו סמכות?".
תכתובת בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37 על שחרור מנהל בית החולים שיפאא'
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב: "הגיע הזמן לשלוח את ראש שב"כ הביתה. הוא עושה מה שהוא רוצה, וגלנט איתו על מלא. שמים פס על הקבינט והממשלה. הוא מנהל מדיניות עצמאית, עושה מה שהוא רוצה ובדיונים הפך להיות קצין ת"ש של המחבלים. נכון צפוף להם, לא טוב להם, אבל הוא אמור לדאוג לתנאים שלהם?". השר שלמה קרעי כתב: "ישראל צריכה הנהגה ביטחונית חדשה. מהמסד עד הטפחות. הנהגה שתהיה מחויבת לרוח וגבורת הלוחמים כמו שראש הממשלה מחויב לה, ויפה שעה אחת קודם".
שר הפנים משה ארבל ביקש לברר את אחריות השר בן גביר, שאמון על מתקני הכליאה. "אני יודע שזה לא הפורום והכל כבר דולף לצערי, אבל רק באפריל אישרנו קיצוץ רוחבי לטובת כמעט חצי מיליארד שקל למקומות כליאה נוספים שכנראה לא בוצעו. איפה האחריות שלך בנושא?", כתב. בן גביר השיב: "הוספנו במיידי 500 מקומות ובונים אגפים. נכון, צפוף להם כרגע, אבל לא משחררים בגלל שצפוף להם או שהם באוהלים. מספיק להיות יפי נפש". השר קרעי הוסיף: "שחרור מחבלים בגלל 'חוסר מקום' זה לא יותר מתירוץ עלוב".
שר הרווחה יעקב מרגי רמז: "מנהל שיפא יחוסל בעזה ע"י החמאס כנראה. והמבין יבין. אני מקווה שחוץ מנרות תקעו לו עוד כמה דברים". בן גביר שוב חזר להאשים: "מה שמקומם שראש השב"כ מדבר כל הזמן על תנאי המעצר שלהם. מוזר שמעולם לא שמעתי אותו מדבר על תנאי מאסר של אסירים יהודים". סטרוק קראה לשחרר עברייני צווארון לבן לפני מחבלים: "בעיניי זו פגיעה במטרות המלחמה. אין לשום דרג מקצועי סמכות מוסרית לקבל החלטות כאלה".

"אמל"ח וחשמל במנהרות תחת בית החולים"

אבו סלמיה נעצר כאמור בנובמבר האחרון. בהודעה משותפת שפרסמו אז צה"ל ושב"כ נמסר: "ארגון הטרור חמאס ניצל משאבים רבים, ביניהם חשמל, כדי לתחזק את מערכת המנהור שבנה מתחת לבית החולים. בנוסף, החמאס אחסן אמצעי לחימה רבים בבית החולים ובסביבתו".
בהודעה הודגש אז גם כי לאחר הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר השתמש הארגון בבית החולים כמקלט למחבליו ואף העביר לשם חטופים ישראלים שנחטפו ביום הטבח. עוד הזכיר צה"ל כי דוח פתולוגי אישר שרצח רב"ט נועה מרציאנו בוצע בשטח בית החולים. הוריה, אבי ועדי, כתבו: "נועה הופקרה לפני 7/10, ב-7/10 וגם אחר כך. עכשיו, שבעה חודשים לאחר שקברנו אותה, ישראל מחליטה לשחרר את מי שאחראי במישרין או בעקיפין לרצח שלה. את השחרור של מי שיש לו חלק ברצח של הבת שלי אני מוכן לקבל רק כחלק מעסקת חטופים. לא ככה".
4 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ההרס בשיפא לאחר המבצע של צה"ל במרץ. המנהל המשוחרר מבטיח לבנות מחדש
(צילום: REUTERS / Dawoud Abu Alkas)
4 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
(צילום: REUTERS / Dawoud Abu Alkas)
מאז מעצרו של אבו סלמיה בנובמבר האחרון, פעל צה"ל פעם נוספת בבית החולים שיפא - במרץ האחרון - אז חוסלו 200 מחבלים ונעצרו כ-500 מחבלים, בהם עשרות מפקדים ובכירים בארגוני הטרור. בצבא העריכו לאחר המבצע בחודש מרץ שהסיכוי שחמאס ישתמש שוב בבית החולים כמוקד טרור או כמפקדה מבצעית מחודשת - נמוך עד לא קיים.
בבית החולים נתפסו באפריל חומרים מודיעיניים רבים הקשורים לחטופים, לצד סרטונים חדשים של זוועות 7 באוקטובר, ככל הנראה ממצלמות של המחבלים עצמם שתיעדו את מעשיהם.
אחרי יציאת הכוחות, הופצו תיעודים דרמטיים ממתחם בית החולים שבו נראים המוני עזתים חוזרים למקום ומגלים בניינים שרופים והרס רב. משרד הבריאות שבשליטת חמאס אמר כי עשרות גופות אותרו במקום. "הצבא נסוג משיפא לאחר ששרף בניינים במתחם והוציא אותם לחלוטין מכלל שימוש. הנזק למתחם משמעותי מאוד", טענו בארגון הטרור.
בינואר האחרון דווח כי גם בארה"ב אימצו את דברי צה"ל לפיהם בית החולים שיפא בעיר עזה היה מפקדה צבאית ומקום להחזקת חטופים של ארגוני הטרור ברצועה. מסמכי מודיעין העלו כי המחבלים התפנו משיפא ימים לפני שצה"ל פתח בפעילות הנרחבת במקום במבצע בנובמבר. תוך כדי עזיבת המקום, המחבלים השמידו מסמכים וציוד אלקטרוני בניסיון להעלים ראיות.