מנכ"ל החברה הממשלתית שאחראית לניהול מערכת החשמל הארצית קובע, יום לאחר נאום האיומים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, כי "אנחנו לא במצב טוב, אנחנו לא מוכנים למלחמה". הוא הזהיר כי נסראללה יכול להפיל בקלות את רשת החשמל בארץ, ואמר: "אחרי 72 שעות בלי חשמל - אי אפשר יהיה לגור בישראל".
הדברים נאמרו על ידי שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה ניהול מערכת החשמל, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות. שעה קלה לאחר אותן אזהרות חריפות, תקף מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, את גולדשטיין: "אמירתו בדבר חוסר חוסנה של רשת החשמל חסרת אחריות, מנותקת מהמציאות ויוצרת פאניקה בציבור. יפה יעשה אם יתמקד בניהול חברת נגה, שמאז כניסתו לתפקיד נסוגה לאחור - וזה בלשון מרוסנת".
הדיון בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי
(צילום: INSS)

גולדשטיין נשאל בכנס אם הוא הוא יכול להבטיח שבכל מקרה יהיה חשמל, וענה במילה אחת: "לא. אבל נסמוך על התושייה הישראלית. ישראל היא אי אנרגטי ואנו צריכים לספק לעצמנו, זה גם היתרון שלנו. אנו מאומנים לעבוד באי".
לדבריו, "כשנכנסתי לתפקיד והתחלתי לחקור מה האיום האמיתי על משק החשמל, שאלתי – נגיד ופגע טיל במשק החשמל ויש הפסקת חשמל לשעה, שלוש שעות, 24 שעות, 48 שעות, 72 שעות ואילך. מה קורה במצב כזה לישראל? הקו התחתון הוא שאחרי 72 שעות - אי אפשר לגור בישראל".
3 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
גולדשטיין: "אנשים לא מבינים עד כמה החיים שלנו כאן תלויים בחשמל"
(צילום: רונן טופלברג)
"אנשים לא מבינים עד כמה החיים שלנו כאן תלויים בחשמל", הוסיף גולדשטיין. "יש לי 15 מפקחים ברחבי הארץ, אם יש הפסקת חשמל אז אחרי 5 שעות אין לי טלפון להתקשר אליו. נגיד שיקבל יונת דואר אחרי 12 שעות, אותו מפקח יגיע לתחנת דלק אבל אין דלק, אף תחנת דלק לא עובדת, בכל תחנה יש תור של 30 קילומטר לפחות, אם לא יותר מזה. אתה בודק את כל התשתיות שלנו - הסיבים האופטיים, הנמלים ולא אכנס לדברים רגישים – אנחנו במצב לא טוב".
גולדשטיין המשיך באזהרות ואמר: "אנו לא מוכנים למלחמה אמיתית. אנו חיים בעיניי בעולם פנטזיונרי. הצד הטוב הוא שהשקענו המון במיגון, יחד עם חברת החשמל, בצוות משותף. אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל של ישראל הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל של ביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל. הוא לא צריך אפילו כטב"ם מצלם, הוא קורא למהנדס חשמל שנה שנייה, שואל אותו איפה הנקודות הכי קריטיות בישראל – הכול נמצא באינטרנט. אני לא אומר את זה, כאן אבל כל אחד שנכנס לאינטרנט מגלה זאת. ההכרה במצבנו לא חלחלה. אם המלחמה תידחה בשנה, חמש, עשר – מצבנו יהיה טוב יותר".
3 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר: "האמירות של גולדשטיין חסרות אחריות"
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
תיקון עמוד חשמל במרחב אביבים שניזוק בעקבות מטחי הירי מלבנון
תיקון עמוד חשמל במרחב אביבים שניזוק בעקבות מטחי הירי מלבנון
תיקון עמוד חשמל שנפגע מירי חיזבאללה
(צילום: חברת החשמל)
אחרי דבריו, ביקשו בחברת נגה להבהיר כי דבריו המנכ"ל "לא מייצגים את ההערכות המקצועיות בחברה על מצב מוכנות משק האנרגיה בישראל לחירום".
אתמול, בנאום שנשא, איים נסראללה להרחיב את טווח התקיפה של ארגונו בשטח ישראל. "הכטב"ם 'הודהוד' (שתיעד תשע דקות וחצי של אזור מפרץ חיפה) הגיע עם מידע שטרם פרסמנו. מה שפורסם הוכן ממשימה של שעות ארוכות. יש לנו שעות ארוכות של צילום חיפה, מה שאחרי חיפה ואחרי-אחרי חיפה. פלישה לגליל זה נושא שנשאר על הפרק אם העימות יתפתח. לא יהיה מקום בישראל שהטילים והכטב"מים שלנו לא יגיעו אליו. לכל כטב"ם מטרה, לכל טיל מטרה".
כמו כן, שר האנרגיה אלי כהן אמר אתמול לערוץ כנסת כי "סביר להניח שאם תפרוץ מלחמה יהיה ניסיון לפגוע במתקן אנרגיה. אנחנו לוקרים שתהיה פגיעה במתקני האנרגיה, אבל דואגים שיש לנו מלאי ורזרבות של סולר ושל פחם. יש לנו פריסה גדולה מאוד של תחנות כוח. לא צריך להיות שאננים, אבל לא להיות בפאניקה ובהיסטריה. יש לנו מערך חירום שידע לתת מענה קודם כל לאותן נקודות אסטרטגיות".