חילופי הדברים בין הרוסים לאוקראינים לפני כיבוש אי הנחשים
(מתוך ערוץ היוטיוב של WarLeaks - Military Blog)

אי הנחשים נפל, איש ממגיניו לא שרד: הקלטה מחילופי דברים בין חיילים אוקראינים לקצין בחיל הים הרוסי, רגע לפני כיבוש אי קטן בים השחור, מראה היטב את ההתרסה האוקראינית אל מול מכונת המלחמה של המעצמה הגדולה. האזינו להקלטה יוצאת הדופן.
אותו אי, ששמו זמיני או "אי הנחשים", נכבש אמש (חמישי) על ידי הכוחות הרוסיים. לפי משרד ההגנה הרוסי, הכוחות כבשו את האי לאחר ש-82 החיילים האוקראינים נכנעו. אבל גורמים אוקראיניים הדגישו כי הכוחות לא נכנעו ואמרו כי 13 החיילים שהוצבו באי שמדרום לאודסה נהרגו מירי מספינת מלחמה רוסית. לדבריהם, כל התשתית באי נהרסה במתקפה אווירית ובירי ארטילרי.
1 צפייה בגלריה
אי הנחש שהיה שייך לאוקראינה נכבש על ידי הכוחות הרוסים
אי הנחש שהיה שייך לאוקראינה נכבש על ידי הכוחות הרוסים
אי הנחשים. נכבש על ידי הרוסים
(צילום: גוגל ארת')
בהקלטה נשמע הקצין אומר: "זו ספינת מלחמה רוסית. אנחנו מציעים לכם להניח את נשקיכם ולהיכנע. אחרת, נפתח באש. קיבלתם?". אחד החיילים האוקראינים נשמע אז מתייעץ: "לענות לו שיילך להזדיין?". או אז הוא מגביר את קולו ואומר: "ספינת מלחמה רוסית, לכי להזדיין".
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי חלק כבוד להרוגים באי הנחשים: "כל מגיני האי מתו, אבל הם לא נכנעו. כולם יוגדרו כגיבורי אוקראינה".
האי זמיני הוא מהמעוזים הדרומיים באוקראינה. האי הזעיר נמצא כ-35 ק"מ דרומית לחוף האוקראיני ובמשך שנים רומניה טענה לבעלות עליו. לרוב מתגוררים בו עשרות תושבים בלבד, מרביתם אנשי משמר הגבול האוקראיני. לאי תפקיד חשוב ככזה שמסמן את גבול המים הטריטוריאליים של אוקראינה.