שבוע אחרי העימות הקטסטרופלי מבחינתו מול דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבהיר אמש (שישי) שחור על גבי לבן כי אין בכוונתו לפרוש מהמרוץ - בזמן שבמפלגה הדמוקרטית נשמעים יותר ויותר קולות הקוראים לפרישתו.
ביידן בכנס הבחירות: "אני נשאר במרוץ"

"תנו לי לומר לכם באופן הכי ברור - אני נשיא ארצות הברית המכהן. אני מועמד המפלגה הדמוקרטית. אני נשאר במרוץ", אמר ביידן בכנס בחירות בוויסקונסין, וכתב זאת גם בטוויטר. "לא אתן לעימות למחוק שנים של עבודה", הוסיף - שעות לפני ריאיון ברשת ABC, שעשוי להיות מכריע בנוגע להתמודדות של ביידן.
הדברים הללו נאמרו בזמן שהלחץ על ביידן הולך וגובר. ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי הסנאטור מארק וורנר מווירג'יניה מנסה לגבש קבוצה של סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית שיקראו לנשיא לפרוש מהמרוץ. בתום הכנס, ולאחר שהקליט את הריאיון, ביידן שוחח עם כתבים לפני שעלה על טיסה בחזרה לוושינגטון. הוא שלל פעם נוספת ובאופן "מוחלט" אפשרות של פרישה, ואמר כי "הסנאטור וורנר הוא היחיד שקורא לי לפרוש". הנשיא נשאל גם אם הוא סבור שהוא יכול לשרת במהלך כהונה נוספת, והשיב בחיוב.
בהמשך, ב-ABC פרסמו סרטון מהריאיון טרם שידורו, שבו הנשיא התייחס לעימות הכושל עם טראמפ. ביידן כינה את הופעתו בעימות כ"פרק רע", וטען: "הרגשתי נורא, הייתי חולה". בדבריו, רמז כי מדובר היה באירוע נקודתי בשל המחלה.
במקביל, מושלת מסצ'וסטס, מורה הילי, הפצירה בביידן "לבחון בזהירות" את הישארותו במרוץ. "בימים הקרובים, אני מפצירה בו להקשיב לאמריקנים ולהעריך בזהירות אם הוא נותר התקווה הטובה ביותר שלנו להביס את טראמפ". בנוסף, המחוקק הדמוקרט מייק קוויגלי, המייצג את מדינת אילינוי, הפך לרביעי מהמפלגה הדמוקרטית שקורא בפומבי לביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות. "אדוני הנשיא, המורשת שלך נקבעה", אמר קוויגלי לרשת MSNBC, והוסיף: "אנו חבים לך חוב גדול של הוקרת תודה. הדבר היחיד שאתה יכול לעשות כדי לקבע את זה לנצח ולמנוע אסון - הוא לפרוש ולתת למישהו אחר לעשות את זה".
גם קבוצה של 168 אנשי עסקים ומנהיגים בחברה האזרחית בארצות הברית קראו לביידן לפרוש: "הוא יקבע את המורשת שלו בכך שיזוז הצדה ויאפשר למועמד אחר להתמודד, על רקע האיומים הניצבים מול קדנציה נוספת של טראמפ".
שלשום, כדי להרגיע את הלחץ במפלגתו, הזמין ביידן כמה מושלים דמוקרטים מובילים לפגישת חירום. בפגישה השתתפו גם מקורביו של הנשיא ואנשי צוות בקמפיין. בסיום הפגישה אמרו המושלים לכלי התקשורת: "ביידן הוא המועמד שלנו, ואנחנו תומכים בו במאה אחוז". רשת ABC דיווחה אתמול כי במהלך הפגישה סיפר ביידן כי אחרי העימות הוא עבר בדיקה רפואית – שקבעה שמצבו טוב. הנשיא בן ה-81 הבהיר למושלים שהוא בריא.
במקביל מתגברת הפאניקה בעקבות סקרים, פומביים ופרטיים, המראים כי ביידן נמצא בעמדה הרעה ביותר של מועמד דמוקרטי לנשיאות מאז 1980, אז ניצח רונלד רייגן את הנשיא המכהן ג׳ימי קרטר בהפרש עצום וגבר עליו ב-44 מדינות. במפלגה גובר החשש מתוצאה דומה ומתרחיש שבו טראמפ ינצח גם במדינות דמוקרטיות מובהקות.
בשבוע שחלף מאז העימות הופיע ביידן רק פעמים ספורות בפומבי. הלילה כאמור, אחרי הכנס בוויסקונסין, ישודר הריאיון הטלוויזיוני הראשון שלו, עם ג'ורג' סטפנופולוס ב-ABC.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ביידן בכנס בוויסקונסין
(צילום: AP Photo/Morry Gash)
טראמפ: "בעטתי בערימת החרא הזקנה והמפורקת הזאת"

בצד של דונלד טראמפ ממשיכים לחגוג את ההתרסקות של ביידן בעימות, אך גם מתכוננים לאפשרות שהוא יוחלף בידי סגניתו, קמלה האריס. טראמפ צולם אתמול משחק גולף ואומר לאנשים סביבו כי ביידן הוא "ערימה של חרא שבור. הוא גמור. הוא פורש. קמלה תבוא במקומו, היא תהיה יותר טובה ממנו אבל היא כל כך גרועה, היא פתטית״.
פורסם לראשונה: 22:47, 05.07.24