הרשויות בעיר הסינית ווהאן הודיעו היום (ג') כי כל 12 מיליון תושבי העיר יידרשו לעבור בדיקות קורונה, בעקבות זיהוי מקרים ראשונים של הדבקה בזן הדלתא המידבק הרבה יותר של הנגיף – זן שהתגלה בעוד כמה התפרצויות מקומיות שעמן מתמודדת כעת סין, ומתפשט גם ברחבי העולם. ווהאן, העיר שבה הופיע לראשונה נגיף הקורונה בסוף 2019, לא דיווחה על שום מקרה הדבקה מקומי מאז אמצע חודש מאי אשתקד, אולם אתמול הודיעו בה הרשויות כי זוהו בשטחה שלושה נדבקים בזן הדלתא, זן שהופיע לראשונה בהודו וכונה עד לאחרונה "הזן ההודי".
10 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות קורונה ב ווהאן סין
בדיקה בדיקות קורונה ב ווהאן סין
בדיקות קורונה לתושבי ווהאן, היום. הנגיף חזר ל"עיר המוצא" שלו
(צילום: AFP)
"על מנת להבטיח את שלומו של כל מי שנמצא בעיר, בדיקות PCR ייערכו במהירות לכל האנשים, על מנת לסנן מקרי הדבקה חיוביים או הדבקות א-סימפטומטיות", מסר אחד מפקידי העיר, לי קיאנג, בתדרוך לתקשורת. צעד נוסף שעליו הוכרז על מנת למנוע את התפשטות הזן החדש הוא סגירת חלקים מאזורי התעשייה בעיר, מהלך נדיר למדי בווהאן מאז הוסר הסגר הנוקשה שהוטל בה בינואר אשתקד.
סין אמנם לא הצליחה מעולם להעלים לחלוטין את הקורונה משטחה, אך בלמה במהירות רבה התפרצויות מקומיות בעזרת בדיקות המוניות וסגרים אפקטיביים ודרקוניים, בכל פעם שהתגלו כמה מקרי הדבקה בודדים. רוב ההתפרצויות הקודמות לא התפשטו הרבה מעבר לאזור שבו התגלו, אך בשבועיים האחרונים מתמודדת סין עם התפרצויות נרחבות יחסית, באופן שלא ראתה מאז תחילת המגפה. מאז 20 ביולי התגלו בסין כבר 414 נשאים, ב-35 ערים שונות מ-17 מחוזות. אתמול אובחנו בסין עוד 90 נשאים, 61 מהם נדבקו בנגיף מאנשים אחרים בקהילה, בעוד 29 נשאו את הנגיף כאשר הגיעו לסין מחו"ל.
ראשיתה של ההתפרצות הנוכחית הייתה בעיר ננג'ינג במזרח סין, שם אובחנו כנשאי זן הדלתא תשעה עובדי ניקיון בנמל התעופה הבינלאומי. התשעה אובחנו אחרי שניקו מטוס שהגיע מרוסיה, וכלי התקשורת של המשטר בסין מדווחים כי הם לא הקפידו על הוראות ההיגיינה. גם בננג'ינג הוכרז על מבצע בדיקות המוני ל-9.2 מיליון תושבי העיר. כל הטיסות מהעיר ואליה הושעו עד ל-11 באוגוסט. התושבים נקראו לשוב לעטות מסכות ולשמור על מרחק של מטר זה מזה.
10 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות קורונה ב ווהאן סין
בדיקה בדיקות קורונה ב ווהאן סין
ההתפרצות החלה מעובדים שניקו מטוס מרוסיה. הבדיקות בווהאן
(צילום: AFP)
התפרצות נוספת התגלתה, בין היתר, בעיר יאנגג'ואו, הסמוכה לננג'ינג. הרשויות שם טענו כי ההתפרצות רק החמירה בעקבות אישה בת 64 שהפרה את הסגר בננג'ינג וביקרה את משפחתה בעיר, כאשר במהלך הביקור הזה היא גם נכנסה לכמה מסעדות וחנויות. גם שדה התעופה ביאנגג'ואו נסגר.
בבירה בייג'ינג, שבה אובחנו בימים האחרונים חמישה נדבקים, ביטלו את הרכבות ארוכות הטווח המגיעות לעיר מ-23 תחנות שונות. גם בז'נגז'ו שבמזרח דווח על התפרצות קטנה, שהחלה כנראה בנשאים שהגיעו בטיסות ממיאנמר. העיר עלתה לכותרות בחודש שעבר בעקבות השיטפונות הקשים שהכו בה ותמונות ההצפות החריגות ברכבת התחתית. באסון הזה נספו כ-300 בני אדם.
סין אמנם חילקה כבר 1.6 מיליארד מנות של החיסונים שפיתחה נגד הקורונה, אולם גם מדענים בממשלתה שלה מעריכים כי היעילות שלהם נגד הזנים החדשים של הנגיף פחותה, אם כי לדבריהם החיסונים הסיניים עדיין מספקים הגנה כלשהי נגדם.
10 צפייה בגלריה
שוטרים ב יפן טוקיו עם מיגון קורונה לצד סמל אולימפיאדה
שוטרים ב יפן טוקיו עם מיגון קורונה לצד סמל אולימפיאדה
עם מסכות לצד סמל האולימפיאדה, בטוקיו. למשחקים יש קשר?
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
קורונה יפן טוקיו אנשים עם מסכות
קורונה יפן טוקיו אנשים עם מסכות
מצב חירום בטוקיו, אבל הגבלות מצומצמות למדי
(צילום: AP)
לא הרחק מסין, ביפן, ממשיכים להתמודד עם ההתפשטות המהירה שם של זן הדלתא, ורשויות הבריאות בה מדווחות כעת על יותר מ-10,000 נדבקים מדי יום. בטוקיו, שמארחת בימים אלו את האולימפיאדה, דיווחו היום על 3,709 נדבקים חדשים בעיר, אחרי השיא בשבת שבו דווח על 4,058 נדבקים. ראש הממשלה יושיהידה סוגה טען כי לזינוק במספר הנדבקים אין קשר למשחקים האולימפיים הנערכים תחת הגבלות קפדניות, אך מומחים שונים סבורים שעריכתם למרות ההתפרצות מעבירה מסר מבלבל לציבור היפני.
אף שבמונחים בינלאומיים גם ההתפרצות ביפן הענקית, שבה 127 מיליון תושבים, איננה גדולה, עבור היפנים מדובר בעלייה חדה ומדאיגה, ומומחים יפנים מזהירים כי מערכת הבריאות מתקרבת למצב שבו תתקשה לעמוד בעומס החולים. רק כרבע מאוכלוסיית יפן קיבלה עד כה את שתי המנות הדרושות לחיסון. הירונורי סגארה, מנהל בית החולים "שוואה" בטוקיו, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שכבר עתה בתי החולים בבירה נאלצים לדחות חולים מסוימים המגיעים להתאשפז. "בעיצומה של ההתרגשות מהאולימפיאדה, המצב מבחינת הצוות הרפואי חמור מאוד", אמר.
בצל החשש מעומסים קשים בבתי החולים, ראש הממשלה יושיהידה סוגה הכריז היום על שינוי מדיניות בכל הנוגע לאשפוז חולי קורונה: רק חולים קשים ואלו שיש חשש שמצבם יידרדר יועברו לטיפול בבתי חולים, בעוד השאר יידרשו להתבודד ביתם. המהלך הזה מעורר ביקורת ביפן, ויש כאלו החוששים שיביא לעלייה במספר הנשאים המוצאים את המותם בעקבות המחלה. "הם קוראים לזה טיפול בבית, אבל זה למעשה הזנחה בבית", אמר מנהיג מפלגת האופוזיציה "הדמוקרטיה החוקתית", יוקיו אדאנו.
שיא נדבקים בטוקיו: סיקור באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)
על מנת להתמודד עם ההתפרצות, הרחיבה ממשלתו של סוגה את מצב החירום בטוקיו לעוד שלושה מחוזות סמוך לבירה וכן לאזור אוסקה במערב המדינה. אולם ההגבלות שנלוות להכרזה שכזו, כמו סגירת מסעדות בשעה 20:00 ואיסור מכירת אלכוהול, מצומצמות למדי – ולא צפויות לבלום את ההתפרצות. היום כבר קרא ראש איגוד הרפואה היפנית, טושיו נאקגאווה, להרחיב את מצב החירום לכל אזוריה של יפן.
בינתיים, בעיר הגדולה ביותר באוסטרליה, סידני, ממשיכות הרשויות להתמודד עם התנגדות לסגר שהוטל על חמשת מיליון תושביה והוארך בשבוע שעבר בחודש נוסף. בצל ההתנגדות הזו – שלוותה בהפגנות ובהפרות שיטתיות של הסגר שהובילו לשליחת הצבא לרחובות העיר – הודיעו הרשויות במדינת המחוז ניו סאות' ווילס, שם שוכנת סידני, כי אם 50% מהתושבים יתחסנו – ניתן יהיה להקל בהגבלות החל מסוף אוגוסט. "שישה מיליון זריקות הן בערך חצי מהאוכלוסייה עם לפחות מנה אחת של החיסון", אמרה ראש ממשלת מדינת המחוז, גלדיס ברג'יקליאן. "זה נותן לנו יותר אופציות בנוגע לאופן שבו ייראו החיים ב-29 באוגוסט".
מאז תחילת ההתפרצות הנוכחית בסידני התגלו בה יותר מ-3,000 נדבקים. באוסטרליה חיים כ-25 מיליון תושבים, ובמונחים של מדינות עשירות אחרות בעולם ההתפרצות שהיא חווה אינה גדולה, אבל למן תחילת המגפה נוקטת הממשלה האוסטרלית קו תקיף מול הנגיף ומכריזה על סגרים גם כשהיא מגלה מקרים מעטים בלבד של נדבקים. בשנה וחצי של מגפה זוהו באוסטרליה רק כ-35 אלף נדבקים, ופחות מ-1,000 נשאים מתו.
10 צפייה בגלריה
קורונה אוסטרליה סגר סידני מרכז חיסונים
קורונה אוסטרליה סגר סידני מרכז חיסונים
אוכפים את הסגר בסידני. רוצים הקלות? תתחסנו
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סגר אוסטרליה הפגנות עימותים ב סידני
סגר אוסטרליה הפגנות עימותים ב סידני
מעצר מפגינים נגד הסגר בסידני, בחודש שעבר. בינתיים הוא רק הוארך
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סגר אוסטרליה הפגנות עימותים ב סידני
סגר אוסטרליה הפגנות עימותים ב סידני
(צילום: רויטרס)
בבריטניה, שבה מדווחות רשויות הבריאות על ירידה במספר הנדבקים למרות הסרת ההגבלות באזור אנגליה בחודש שעבר, קרא היום שר הכלכלה רישי סונאק לצעירים לשקול לחזור לעבוד מהמשרד. הוא הביע חשש שיהיה להם קשה לפתח מערכות קשרים מקצועיות דרך העבודה מהבית – שיטת עבודה שהפכה ליותר ויותר מקובלת בצל הסגרים וההגבלות שהוטלו מאז פרוץ המגפה.
סונאק הודה אמנם שיש צורך בשינוי מסוים של הרגלי העבודה, אך הביע תקווה שהעובדים הבריטים יחזרו לשהות זמן רב יותר במשרדיהם. "דיברתי כבר בעבר על כך שלאנשים צעירים במיוחד יש יתרון מעבודה במשרד: זה היה מאוד טוב עבורי כאשר אני התחלתי את הקריירה שלי", אמר סונאק, שעבד ב"גולדמן זקס" ובקרנות השקעות לפני שנכנס לפוליטיקה, בריאיון לאתר LinkedIn News.