5 צפייה בגלריה
ריטה שוורצברג, שנהרגה בהתהפכות האוטובוס בדרום קוריאה
ריטה שוורצברג, שנהרגה בהתהפכות האוטובוס בדרום קוריאה
ריטה שוורצברג, בתמונה שפרסמה אתמול בפייסבוק
(צילום: מתוך פייסבוק)
הטיול במזרח אסיה הסתיים באסון כבד: ריטה שוורצברג, בת 60 מחדרה, היא הישראלית שנהרגה בתאונת התהפכות האוטובוס בדרום קוריאה. שוורצברג עבדה שנים ארוכות בבית משפט השלום בחדרה, שופטים וחבריה לעבודה הביעו הלם ממותה הפתאומי.
משרד החוץ עדכן הבוקר (שישי) כי מצבם של ארבעה מהישראלים שנפצעו בתאונה מוסיף להיות קשה. בתשעה בתי חולים במדינה האסייתית מאושפזים עוד תשעה ישראלים שנפצעו באורח בינוני ועוד 20 ישראלים שמצבם מוגדר קל. כל הנפגעים הם ישראלים בני 50 עד 70 שהשתתפו בטיול המאורגן. משרד החוץ, באמצעות אנשי המחלקה לישראלים בחו"ל ושגרירות ישראל בקוריאה, עומד בקשר עם הפצועים ובני משפחותיהם ופועל לחזרתם המהירה של הנפגעים לארץ.

"כל עובדי בית המשפט בהלם"

יעקב בכר, המזכיר הראשי בבית משפט השלום בחדרה שבו עבדה המנוחה שוורצברג, סיפר: "היא עלתה לארץ ב-1991, וב-1994 התחילה לעבוד בבית המשפט. היא הייתה סגנית מנהל המדור האזרחי, עובדת מסורה ואהובה. בהרמת הכוסית האחרונה היא קיבלה תעודת הצטיינות, הייתה לה מחויבות גדולה לארגון, היה לה לב ענק".
בכר סיפר כי לפני כעשרה חודשים שוורצברג התאלמנה מבעלה שנפטר ממחלה. "הם רצו לעשות יחד טיול לקוריאה. הוא לא הגשים את זה ולכן היא יצאה למסע הזה. היא רצתה להגשים את מה שהוא לא הספיק", סיפר בכר. "לפני כמה ימים היא חגגה שם יום הולדת 60. עקבנו בפייסבוק אחרי החוויות שלה שם, ונהנינו לראות את החיוך בתמונות שהיא העלתה. זה חימם לנו את הלב. לא האמנו לרגע שזה ייגמר בצורה כזו טרגית. כל עובדי בית המשפט בהלם".
מקסים ודניאל, בנה ובתה של ריטה, אמרו: "אמא הייתה אישה נהדרת ואהובה על כולם, הן בעבודתה והן בחייה האישיים. היא תמיד היתה חיובית ומלאת שמחת חיים למרות הטרגדיה שפקדה אותנו כאשר אבינו נפטר לפני עשרה חודשים לאחר מאבק ממושך וקשה בסרטן. לזכרו היא יצאה לטיול, שהיה חלום של שניהם זה שנים, אשר נגמר בטרגדיה. הנחמה היחידה היא שגם דניאל הייתה אמורה להצטרף לטיול הזה אך היא ביטלה וכך חייה ניצלו. אוהבים אותך אמא תמיד".
הבת דניאל הוסיפה: "אני חסרת מילים. מעולם לא עלה בדעתי שדבר כזה יכול לקרות. הייתי אמורה לנסוע איתה ולשבת לידה. יש נושאים רבים שלא הספקנו לדון בהם ועכשיו לצערי לא נוכל".
5 צפייה בגלריה
הרב אשר ליצמן, שליח חב"ד בדרום קוריאה מטפל בפצוע מהתאונה
הרב אשר ליצמן, שליח חב"ד בדרום קוריאה מטפל בפצוע מהתאונה
הרב אשר ליצמן, שליח חב"ד בדרום קוריאה, לצד אחד מפצועי התאונה
הרב אשר ליצמן, שליח חב"ד בקוריאה, הגיע לאחד מבתי החולים שבהם מאושפזים הישראלים הפצועים. הוא ביקש להתפלל להחלמתו של בערל הכהן בן גולדה, שלדבריו הוא הפצוע הקשה ביותר, ועדיין מורדם: "כשאמרתי 'שמע ישראל' היה נראה שהוא מנסה לפקוח את עיניו. אישה שמאושפזת וביקרה אותו יחד איתי בכתה מהתרגשות". לדבריו, בקהילה היהודית נרתמו לעזור לפצועים.
פארק ג'ין, שר החוץ של דרום קוריאה, שוחח עם מקבילו הישראלי אלי כהן, שלח תנחומים למשפחת המנוחה ואיחולי החלמה לפצועים. במקביל, הצוות הרפואי של חברת הראל ביטוח הגיע לדרום קוריאה ומסייע לפצועים הישראלים. החברה נעזרת בחמ"ל שלה במתורגמנים קוריאנים ודוברי רוסית לצורך תיווך בין הצוותים הרפואיים למשפחות.
5 צפייה בגלריה
תאונת הדרכים בדרום קוריאה
תאונת הדרכים בדרום קוריאה
האוטובוס שהתהפך בקוריאה
לפי דיווח בתקשורת הקוריאנית, חוקרי התאונה בודקים חשד שלפיו כמה מהנוסעים לא היו חגורים, בניגוד לחוק המקומי שקובע כי יש חובה לחגור גם בנסיעה באוטובוסים. עם זאת, שגריר ישראל בקוריאה עקיבא תור ציין כי לא כל כך נהוג לחגור באוטובוסים במדינה, ושהתאונה אירעה בנסיעה מאוד איטית לקראת הגעת הנוסעים לבית מלון מקומי.
"כל חברי הקבוצה פצועים בצורה כזו או אחרת", סיפר אתמול השגריר תור לאחר שביקר כמה מהפצועים הישראלים. "ברגע שיקבלנו את הדיווח על התאונה, התארגנו במהירות. יצאתי עם קצין המנהלה והקונסול לבית החולים שבו אושפזו הפצועים קשה. נספח צה"ל בדרום קוריאה יצא לבית החולים האוניברסיטאי שבו אושפזו כמה מהפצועים".
תור הוסיף: "חיברנו את הפצועים עם קרובי המשפחה כדי לנסות לעודד אותם. כולם נמצאים בידיים מאוד טובות, בבתי חולים מאוד טובים. דיברתי עם המנתחים, הם יעשו את הכול כדי שהאנשים יחזרו כמה שיותר בריאים ושלמים לארץ".
5 צפייה בגלריה
דיווח על תאונת הדרכים בה נפגעו ישראלים בדרום קוריאה
דיווח על תאונת הדרכים בה נפגעו ישראלים בדרום קוריאה
צופים בדרום קוריאה, בדיווחים על תאונת האוטובוס
(צילום: AP)
נהג האוטובוס, בן 68, סיפר לחוקרי המשטרה המקומיים כי התאונה נגרמה בגלל תקלה בתיבת ההילוכים. לדבריו, "בעת החלפת הילוכים בעקומה תלולה בכביש תלול, האוטובוס לא יכול היה לנוע קדימה ונדחק לאחור והתהפך". המשטרה אישרה כי הנהג לא נמצא שיכור.
לפי הדיווח בדרום קוריאה, האוטובוס הסיע את התיירים מצפון גיונג-סאנג למלון שלהם בסואנבו, אז התהפך על עיקול. עוד דווח כי לזירת התאונה הגיע צוות חילוץ שכלל יותר מ-20 אמבולנסים וכ-90 אנשי כוחות ביטחון והצלה.
סוכנות הידיעות של דרום קוריאה ציטטה עדי ראייה שסיפרו שהאוטובוס עצר בעת שעלה בעקומה על גבעה, ולאחר מכן הוא הידרדר לאחור והתהפך הצידה. אף על פי שהאוטובוס לא נפל למקום נמוך, זה הוביל לרמה משמעותית של נפגעים.
לזירה הגיעו כוחות חילוץ גדולים מאוד, אך על פי הדיווח היה בלבול גדול מאחר שכוחות ההצלה לא הצליחו לתקשר עם התיירים. אחד מעדי הראייה סיפר: "תיירים עם ראש מדמם או גפיים שבורות לא יכלו לעמוד בכאב וצעקו משהו אבל לא הצלחנו להבין מה צעקו".
בסך הכול היו על האוטובוס 11 גברים ישראלים ו-22 נשים ישראליות. לפי הדיווח, רובם עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. עוד צוין בדיווח כי התיירים נכנסו לדרום קוריאה ב-6 באפריל דרך רוסיה, והיו אמורים לעזוב את המדינה ב-17 באפריל.