השר עמיחי אליהו עורר היום (א') סערה, לאחר שלא פסל את האפשרות להטיל פצצת אטום על רצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להגיב, אמר כי דברי השר מעוצמה יהודית "מנותקים מהמציאות" ולאחר מכן הודיע על השעייתו עד להודעה חדשה מישיבות הממשלה. אבל לא רק בישראל מתחו ביקורת חריפה על דברי שר המורשת, אלא גם במדינות ערב.
חסן פדלאללה, חבר פרלמנט בלבנון מטעם חיזבאללה, התייחס, אמר כי "הצהרת השר הישראלי בדבר הפצצה הגרעינית משקפת את המנטליות הישראלית האמיתית. הם מוכנים לעשות שטויות".
2 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
השר עמיחי אליהו
(צילום: משה מזרחי )
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
בכיר חיזבאללה, שמקורב לנסראללה, התייחס גם לתקיפות הישראליות בשטח לבנון. הוא אמר כי הכפר עיתא א-שעב נמצא בקו האש. על תושבי הכפר, הוא אמר: "העם כאן חזק". לדבריו, "למרות כל האיומים והתקיפות הישראליות של הכפרים והאזרחים, האנשים מאשרים שהם עם ההתנגדות".
דבריו של השר אליהו הגיעו גם לדמשק. משרד החוץ הסורי פרסם הודעה, המגנה את התקיפות הישראליות ברצועת עזה וגם את דברי שר המורשת. בהודעה הסורית נכתב: "מעשי הטבח האכזריים וההשמדה שמבצעת ישראל נגד העם הפלסטיני, לצד התבטאויותיו של אחד מ'מחבלי הממשלה' של ישראל לתקוף את העם הפלסטיני בעזה עם נשק אטומי, הם עדות חדשה לטרור שמפעילה ישראל ולגזענות האכזרית והקיצונית שלה".
עוד נכתב בהודעת משרד החוץ הסורי, כי "הצהרות אלו מאשרות את מה שישראל מסתירה לגבי העובדה שהיא מחזיקה בנשק זה מחוץ למערכות הבקרה הבינלאומיות, בתמיכת בעלות בריתה בממשל האמריקני ובמערב. נשק זה מהווה איום חמור על הביטחון, היציבות ועל חיי עמי האזור. סוריה קוראת לקהילה הבינלאומית ולסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לנקוט בכל האמצעים ולקחת על עצמם את אחריותם כדי לחשוף את תוכנית הגרעין הישראלית ולהכפיף את ישראל למערכות הבקרה של המתקנים והתוכניות הגרעיניות".
2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
גינוי הגיע גם מקטאר, שם נמצאת צמרת חמאס. דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'יד אל-אנסארי, אמר כי ההצהרות בנוגע לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני בעזה לא מציאותיות ולא תורמות לסיום הסכסוך.
בעמאן היו חריפים יותר בתגובתם. במשרד החוץ הירדני אמרו כי "ירדן מגנה את האמירות הגזעניות, המסיטות והפרובוקטיביות שפרסם שר בממשלת ישראל סביב השימוש בפצצה גרעינית על רצועת עזה. זו קריאה לרצח עם ולפשע שנאה שלא ניתן לסבול".
דובר משרד החוץ של ירדן, סופיאן אל-קודה, אמר: "הצהרות כאלה מייצגות הפרה בוטה ובלתי מתקבלת על הדעת של המשפט הבינלאומי, המשפט ההומניטארי הבינלאומי. זו הסלמה מסוכנת המחייבת את הקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי להתעמת איתה, ולהתעמת עם דברי שנאה, באמצעות צעדים יעילים שיחייבו את ישראל להפסיק את התקפותיה המתמשכות נגד העם הפלסטיני בעזה ובגדה המערבית, ולהפסיק את ההפרות של המשפט הבינלאומי והמשפט ההומניטארי הבינלאומי".
כמו כן בסעודיה תקפו את הדברים, אך גם את העובדה שהשר ממשיך לכהן בתפקידו. במשרד החוץ הסעודי אמרו: "אנו מגנים בחריפות את ההתבטאויות הקיצוניות שפרסם השר ישראלי בנוגע להטלת פצצה גרעינית על עזה. אי פיטוריו וההסתפקות בהשעייתו משקפים את התעלמות ישראל מהסטנדרטים והערכים ההומניטריים".
במצרים הזהירו מההשלכות של דברי השר אליהו וגם מכך שבינתיים מדינות המערב אינן הגיבו. מוסטפא בכרי, עיתונאי וחבר בפרלמנט המצרי, כתב ב-X (טוויטר לשעבר): "כששר המורשת הישראלי מכריז שהפתרון עם עזה הוא להכות אותה בפצצה גרעינית ורצועת עזה צריכה להימחק מפני האדמה ובמקומה יש להקים התנחלויות ישראליות והעולם שותק, מחר יאיימו על המדינות הערביות שלנו, מדינה, מדינה, ויבודדו אותנו זה אחר זה. איפה האומה שלנו, איפה?".