אייל אשל, אביה של רוני, תצפיתנית מאוגדת עזה שנעדרת, אמר בריאיון ל-ynet Live כי בתו הבחינה בהכנות של חמאס לקראת המתקפה במשך חודשים. "'אבא, הם לומדים אותנו' היא אמרה לי, 'הם עושים שיעורי בית. הם יודעים כמעט כל פינה בגדר עצמה'. חודשים אחורה היא ידעה", הוא אמר.
(צילום: שמוליק דודפור)

לדבריו, "היא הייתה הצנזור של עצמה. ידעה לספר מה שיכלה. סיפרה מה שאפשר לה המצפון לספר. להגיד על דברים טכניים אחרים שכשלו? אני לא יודע. זה נשמר אצלה. בסוף, אתה נשאר עם הסיפורים שהיו בבית".
אייל אמר כי "היו התרעות, שאף אחד לא יגיד משהו אחר. זה שקר גס. חיילים בסוף מדברים. יש אבא ואמא בבית שיושבים איתך מסביב לשולחן. יש ארוחות משותפות. מישהו מצה"ל יבוא ויגיד לי שהכול היה בסדר עד יום שבת בבוקר? השבת השחורה של כולנו. החיילות מדברות. אף אחד לא שם לב לדיווחים, שיישב מישהו איתן ויתחקר".
אחרי המתקפה, אייל ביקר במוצב שבו שירתה בתו. "הייתי בדרום בנחל עוז, מראות קשים. מדים מגואלים בדם. החדרים הפוכים. הכול שרוף, אין חמ"ל יותר. חמ"ל נחל עוז היה אחד החמ"לים המשוכללים במזרח התיכון. מה נשאר ממנו? ארבע קורות שלד. זהו", הוא אמר.
"אני אחזיר את רוני הביתה. הבטחתי את זה לעצמי, לכולנו, לשרון אשתי. יש לי עוד שני ילדים בבית. אנחנו בגיהינום", הוסיף האב. על הפעם האחרונה שבתו נראתה, הוא אמר כי "אנחנו מסתמכים על עדויות מצד החיילים והחיילות שניצלו מאותה תופת. אין גרסה אחת. אנחנו ניזונים מפיסות מידע שאני מרכיב אצלי בחמ"ל הפרטי שהקמתי בבית עם אנשים טובים שעוטפים אותנו מכל מערכת הביטחון".
הוא שחזר את מה שהתרחש בבוקר שבת כשהחלה המתקפה של חמאס: "זה התחיל בבוקר עם טילים על כולנו, בשעה 9:27 שרון מקבלת מרוני אס.אם.אס. לא וואטסאפ, זה לא מהטלפון של רוני, זה טלפון של אחת החיילות. 'אמא אני בסדר, אני בחמ"ל, אני אוהבת אתכם'. שרון ענתה לה 'אני גם אוהבת אותך', שני לבבות, ובזה נותק הקשר. הקמתי את החמ"ל בבית, קיבלתי איכונים מאנשים טובים שעזרו לי", הוא הוסיף. "אף אחד מהמערכת לא דיבר מילה. היו לי איכונים שוטפים על הטלפון של רוני מנחל עוז עד ליום שישי בבוקר, הטלפון אינו בר איכון יותר. התחושות הן קשות".

משימת חייו

איל מספר כי משלחת צבאית בראשות קצינת נפגעים הגיעה לבית המשפחה, ומסרה להם ציוד אישי של רוני שאותר בבסיס. הם קיבלו לידם את מדי האלף שלה, את החוגר ואת התיק האישי שלה. "רוני הייתה חיילת לדוגמה. היא הייתה מסורה לתפקיד שלה, והיא אהבה מאוד מה שהיא עושה. על אף שלא התייחסו בכלל לדיווחים שלה ושל יתר הבנות ששירתו איתה, היא הרגישה מחייבת לחברים ולתפקיד שמילאה", אמר האב.
"מי ששלח את הבת שלי למשימה זו המדינה – הממשלה והעומדים בראשה. הם מחויבים להחזיר אותה הביתה. מאותה שבת שחורה אין לנו, ולו פיסת מידע קטנה, לגבי מה עלה בגורלה של רוני. אני אחזיר את הבת שלי הביתה – זו משימת חיי".
פורסם לראשונה: 09:39, 17.10.23