בבית החולים בהולנד מת מפצעיו כתב הפלילים פייטר ר' דה-פריס, יותר משבוע אחרי שנורה ברחוב באמסטרדם לאור יום. דה-פריס, שהיה בן 64 במותו, נחשב לעיתונאי בכיר ומוערך בהולנד וזכה במשך השנים להכרה בינלאומית על עבודתו העיתונאית. במהלך הקריירה ספג איומים על חייו מהעולם התחתון ואובטח על ידי המשטרה. הירי זעזע את הולנד ועורר גינויים באירופה.
"פייטר נלחם עד הסוף, אבל לא היה מסוגל לנצח בקרב הזה", מסרה משפחתו. "הוא הלך לעולמו כשהוא מוקף באנשים שאהבו אותו. פייטר חי את חייו באמונה שאם כורעים ברך, אין דרך להיות חופשיים". ההודעה פורסמה ברשת RTL ההולנדית, שבה עבד דה-פריס ככתב פלילים.
8 צפייה בגלריה
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
"נלחם עד הסוף". פייטר דה-פריס
(צילום: AP)
ראש ממשלת הולנד, מרק רוטה, ספד היום לדה-פריס וכתב בטוויטר: "פייטר ר' דה-פריס היה תמיד מסור, עקשן, ולא פחד משום דבר ומאף אחד. הוא תמיד חיפש את האמת ולעמוד לצד הצדק. זה מה שהופך את הכול להרבה יותר דרמטי – הוא בעצמו נפל כעת קורבן לחוסר-צדק משווע".
מלך הולנד, וילם-אלכסנדר, אמר בשבוע שעבר שהירי בעיתונאי הוותיק הוא "מתקפה על העיתונות, אבן הפינה של שלטון החוק שלנו, ולכן מדובר במתקפה על שלטון החוק".
8 צפייה בגלריה
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
אמסטרדם הולנד זירה ירי פייטר דה פריס כתב פלילים
מניחים פרחים בזירת הירי באמסטרדם
(צילום: EPA)
ההתנקשות בדה-פריס הייתה ב-6 ביולי, כשיצא מהאולפנים של רשת RTL באמסטרדם. לאחרונה הוא העניק ייעוץ משפטי לעד המדינה נביל ב' במשפט של חברים בארגון פשע, שתובעים בהולנד כינו "מכונת הרג משומנת". עורך דינו לשעבר של עד המדינה חוסל ברחוב באמסטרדם ב-2019.
מנהיג ארגון הפשע, רידואן טאחי, היה עבריין מבוקש והוסגר להולנד מדובאי ב-2019. הוא נמצא במעצר ועומד למשפט יחד עם 16 חשודים אחרים. טאחי, שמואשם בעבירות רצח וסחר בסמים, פרסם לפני שנתיים הצהרה חריגה שבה הוא הכחיש את הטענות שאיים על חייו של דה-פריס. העיתונאי כתב בטוויטר באותה שנה שלפי מידע של המשטרה, הוא נמצא ב"רשימת החיסול" של טאחי.
8 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
הזירה ב-6 ביולי, מעט אחרי ההתנקשות
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
(צילום: רויטרס)
שני חשודים נעצרו זמן קצר אחרי הירי, במכונית בקרבת העיר האג. משטרת הולנד אמרה שהחשוד בירי הוא הולנדי בן 21, שירה בדה-פריס חמש פעמים. גבר פולני בן 35 שחי בהולנד מואשם שנהג במכונית המילוט. בית המשפט המחוזי באמסטרדם הורה להשאיר אותם במעצר שבועיים נוספים.
"אנחנו לא בטוחים, אבל אנחנו די משוכנעים שהמתקפה קשורה לייעוץ שנתן דה-פריס לעד מפתח במשפט הגדול של המאפיה", אמר תומאס ברנינג, מזכ"ל איגוד העיתונאים ההולנדי. התקשורת המקומית דיווחה שהחשוד בירי בדה-פריס הוא אחיין של אחד מאנשיו של טאחי. החשוד הפולני מבוקש על ידי המשטרה במולדתו על מעשי שוד וגניבה.