מפקד חטיבה 401 שבאוגדה 162, אלוף-משנה אחסאן דקסה בן ה-41 מדליית אל-כרמל, נהרג היום (ראשון) מפיצוץ מטען בג'באליה שבצפון רצועת עזה. באירוע נפצע באורח קשה מפקד גדוד 52 שבחטיבה 401, ושני קצינים באורח קל עד בינוני. הם פונו לבית חולים, ומשפחותיהם עודכנו.
3 צפייה בגלריה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
דקסה הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג מתחילת הפעולה הקרקעית ברצועה לצד אלוף-משנה יצחק בן בשט, אחרי שב-7 באוקטובר נפלו בקרב שלושה מח"טים נוספים. במסגרת התקרית שבה נהרג הגיע אחסאן לג'באליה עם שני טנקים - שלו ושל מפקד גדוד 52 - לקווי התקיפה הקדמיים של הפשיטה. משם יצאו ארבעה לוחמים - אחסאן, המג"ד ושני קצינים נוספים - כדי לבצע תצפית בנקודה שמרוחקת 20 מטרים מהטנקים.
על נקודת התצפית היה מטען חבלה מחובר לתיל. המטען התפוצץ ופגע באחסאן, והרופא הגדודי קבע את מותו בשטח. שלושת הפצועים הנוספים פונו במסוקים לבית חולים, כשמג"ד 52 נפצע כאמור באורח קשה, והשניים הנוספים באורח קל עד בינוני. נבדק אם גם היה ירי לעברם.
בצה"ל אומרים כי לפי הערכות מודיעיניות קשה מאוד לחמאס, ששב לפעול בג'באליה, עם הפעולה של הצבא בעיר. זאת לאחר שכ-5,000 עזתים נוספים נמלטו ממנה דרומה במהלך סוף השבוע.
בדליית אל-כרמל שבה התגורר נפרדו ממנו בכאב. ראש המועצה רפיק חלבי כתב ברשת החברתית X כי "דליית אל-כרמל לובשת שחור". חלבי הוסיף: "איך נפלו גיבורים. בצער, בכאב ובהרבה יגון נפרדות דליית אל-כרמל, צה"ל, העדה הדרוזית ומדינת ישראל מאחד מגיבוריה. היום נפל בעזה אלוף-משנה אחסאן דקסה - גיבור, אמיץ, לוחם שהפך אגדה, צנוע, שנלחם מאז תחילת המלחמה".
3 צפייה בגלריה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה
"גיבור ישראל, לוחם שהפך לאגדה". דקסה
(צילום: רביעי באשא)
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב, ומסר כי "יחד עם כל בית ישראל קיבלתי בצער וכאב את הבשורה המרה על נפילתו של מח"ט 401, אל"ם אחסאן דקסה ז"ל, שנפל היום בקרבות בג'באליה. אחסאן - גיבור ישראל, לוחם אמיץ, צנוע וערכי - ונפילתו היא אבידה למדינת ישראל ולחברה הישראלית כולה. אני מצדיע לו ומחבק את משפחתו, את היישוב דליית אל-כרמל ואת אחיותנו ואחינו מהעדה הדרוזית שאיבדו בנים יקרים רבים מתחילת הלחימה תוך מסירות, תחושת שליחות ושותפות גורל. יהי זכרו ברוך".
המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, שייח מואפק טריף, מסר: "צה"ל איבד היום את אחד מטובי ובכירי מפקדי השדה שעמדו בראש הכוחות והובילו אותם בשדה הקרב. זו אבידה קשה וכואבת ביותר למדינת ישראל, לצה"ל ולעדה הדרוזית. בלתי נתפס שהגיבור שנועד לגדולות כבר איננו. לבנו ותחושותנו עם בני המשפחה ברגעים הקשים מנשוא, ברגעים שבהם תהפך עולמם עם קבלת הבשורה הקשה והמרה. העדה הדרוזית ממשיכה לשלם את המחיר הכבד והיקר מכל במלחמה - מאבדת את מיטב הבנים והקצינים".
כוחות אוגדה 162 נכנסים לשבוע השלישי של הפשיטה על ג'באליה, לאחר שצה"ל כבר תמרן בה בנובמבר ובדצמבר, ובחודש מאי פשטה אוגדה 98 על מחנה הפליטים שלה. בניגוד לפשיטות קודמות במסגרת שלב ג' של הלחימה בחמאס, שימשך גם בשנים הבאות, הפעם התקשו בצה"ל לפנות את האוכלוסייה מהעיר שבחסותה שבו להשתקם צבאית מאות פעילי חמאס.
לכן, הערכות בצה"ל כפי שדווחו לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" הן שפשיטה זו תימשך שבועות ארוכים, וייתכן שגם חודשים, למרות שבימים האחרונים דיווחו הכוחות על עזיבה נרחבת של עזתים באזור שכותר בעיר. הכוחות מחטיבות השריון 460 ו-401, שאליהן הצטרפה בימים האחרונים גם חטיבת גבעתי, חיסלו לפי צה"ל מאות מחבלים ואיתרו מצבורי אמצעי לחימה רבים, ואף מנהרות לחימה שצה"ל הרס וחמאס חפר מחדש.
3 צפייה בגלריה
אל"ם אחסאן דקסה
אל"ם אחסאן דקסה
דקסה בטקס החילופים: "יש לנו אחריות גדולה מאוד"
(צילום: דובר צה"ל)
אלוף-משנה מאיר בידרמן, מפקד חטיבת הבקעה, היה אמור להיכנס לתפקידו כסגן מפקד אוגדה 162. לאחר נפילתו של דקסה, שהיה בתפקיד רק שלושה חודשים, הוא התבקש להחליפו ולפקד על החטיבה בהמשך התמרון בעזה. לממלא מקום המח"ט מונה זמנית סגן מפקד אוגדה 162, אלוף-משנה מאיר בידרמן, ובמקומו ייכנס לתפקיד אלוף-משנה בני אהרון, שכיהן סגן מפקד אוגדה 162, ושהיה מפקד חטיבה 401 בשנה האחרונה. בנוסף, סגן-אלוף דניאל אלה, מג"ד 52 הקודם, יחליף את מג"ד 52 שנפצע.
דקסה נכנס לתפקידו בחודש יוני, והחליף את אלוף-משנה בני אהרון. בטקס הכניסה לתפקיד אמר דקסה ללוחמים: "אני מלא גאווה לקבל את הזכות לפקד עליכם, דור מיוחד ואמיץ, של לוחמים ומפקדים שנלחמים ללא הפסקה כבר חודשים רבים וממשיכים להילחם גם ברגעים אלו, בעודנו מדברים. יש לכולנו אחריות גדולה מאוד: ראשית, הצורך המובהק לבצע את משימותינו כלוחמים על הצד הטוב ביותר, תוך חתירה למגע והכרעה של חמאס בכל מקום שהוא יימצא, ואף מול כל אויב שנדרש לעמוד מולו בזירות האחרות".
"שנית", אמר, "שנהיה ראויים לכם, הלוחמים והמפקדים שנלחמים בגבורה, ולפצועים הגיבורים שלנו שנלחמים להשתקם וחלקם אף חזרו לשדה הקרב. וכמובן - שנהיה ראויים לחללים ולמשפחות השכולות היקרות".
אחרי מלחמת לבנון השנייה קיבל דקסה צל"ש על כך שסייע ללוחמי צנחנים שקראו לעזרה בדרום לבנון. "אחד החיילים צעק בקשר שהם חוטפים אש", שיחזר דקסה את הקרב בכפר עיתא א-שעב, כשנה לאחר התקרית. דקסה, אז מפקד פלוגת השריון "כפיר", יצא לסייע ללוחמים יחד עם הצוות שלו. מחבלי חיזבאללה ניסו לפגוע בו ובחייליו באמצעות טילי נ"ט, אך החמיצו. כשהגיעו לאזור הבית שבו שהו הצנחנים הם ירו פגז לעבר בית אחר שבו שהו פעילי חיזבאללה, ואש המחבלים חדלה. לאחר מכן הצליח ליצור קשר עין עם מפקד פלוגת הצנחנים, שדיווח לו בקשר שאחד מחייליו נהרג, וארבעה נוספים נפצעו.
אז הגיע החלק הקשה ביותר של האירוע - דקסה וחייל נוסף מצוות הטנק שלו חילצו את לוחמי הצנחנים והביאו אותם אל הטנק, שסחב בסך הכול תשעה חיילים עד לגדר המערכת. "אין לי ספק שהיום הייתי עושה אותו הדבר", אמר כשנה אחרי המלחמה. בנימוקים למתן הצל"ש נכתב כי דקסה גילה "תעוזה, אומץ לב, תושייה ומקצועיות".