פרקליטו של ירד: "לא ביצע ולו עבירה אחת. התיק הזה ייסגר"
(צילום: ירון ברנר)

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, טען הבוקר (ראשון) כי יש להעניק צל"ש לחשוד בהרג הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 בכפר בורקה שליד רמאללה וכתב כי "המדיניות שלי ברורה. מי שמגן על עצמו מזריקת אבנים צריך לקבל צל"ש".
הוא פנה למפקד מחוז ש"י במשטרת ישראל, ניצב עוזי לוי, וקרא לו "לקדם את החקירה במהירות ולבצע חקירה מקיפה גם של כל הפורעים הערבים שזרקו אבנים וניסו לרצוח יהודים". תגובתו של בן גביר מגיעה אחרי שאמש, עם צאת השבת, נמנעו בכירים בקואליציה מלהתייחס לעימות הקטלני שאירע על קרקע פלסטינית פרטית.
5 צפייה בגלריה
"לחקור גם את הערבים שניסו לרצוח יהודים". איתמר בן גביר ואלישע ירד
"לחקור גם את הערבים שניסו לרצוח יהודים". איתמר בן גביר ואלישע ירד
"לחקור גם את הערבים שניסו לרצוח יהודים". איתמר בן גביר ואלישע ירד
(צילום: שאול גולן)

אלישע ירד (22), הדובר לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, הוא אחד משני הישראלים שנעצרו לאחר העימותים הקשים שלשום בין מתנחלים לפלסטינים בכפר בורקה - שבמהלכם נורה למוות מעטאן. האדם השני שנעצר הוא יחיאל אינדור, מתנחל מעופרה, ולפי החשד הוא זה שירה למוות בפלסטיני. אינדור עצמו נפצע באורח קשה בעימותים וחבריו טוענים שירה מתוך הגנה עצמית.
מעצרם של ירד ואינדור הוארך הבוקר בחמישה ימים, והם חשודים בעבירה של גרימת מוות בכוונה או באדישות - המקבילה לעבירת רצח. במערכת הביטחון עוד חוקרים האם הירי הקטלני היה לפני או אחרי הפציעה הקשה בראשו של המתנחל, אך ממצאי התחקיר הראשוני קובעים באופן חד-משמעי שרועה הצאן היהודי מהמאחז הבלתי חוקי עוז ציון, שחולל את האירוע, הגיע עם צאנו עד לפאתי הכפר הפלסטיני.
עורכי דינם של שני החשודים שנעצרו, אלישע ירד ויחיאל אינדור, האשימו הבוקר ב-ynet Live: "יש כאן אכיפה בררנית, חקרו אותם מתוך קונספציה שהם אשמים". ראש מועצת כפר בורקה סאיל כנען אמר ל-ynet Live: "טרוריסטים תקפו את רועי הצאן שלנו בגז, המתנחלים לא היו צריכים להגיע לשם".
5 צפייה בגלריה
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
נקודת העימות בין המתנחלים לפלסטינים, כ-250 מטר מבורקה וכק"מ מעוז ציון
(צילום: דובר צה"ל)
לפי המפה הצה"לית, התקרית התרחשה כ-240 מטרים מקו הבתים הראשון של הכפר, מרחק של קילומטר וחצי בקו אווירי מבתי המאחז. המשמעות, לפי גורמים בצה"ל: רועה הצאן הגיע עד לקרבת הכפר, ושהה עם מרעו על אדמה פלסטינית פרטית. הדבר החל את העימות - שהסתיים באגרופים, חילופי מהלומות, יידוי אבנים, פציעה קשה של יהודי והריגת פלסטיני. היום ייגבו עדויות נוספות מפלסטינים ומהיהודים שהיו במקום, לצד העלאת הדריכות באזור מחשש לפיגועי נקם ופעולות נוספות של פשיעה לאומנית.
עו"ד נתי רום מארגון "חוננו", שמייצג את החשוד אינדור, חזר על טענות המתנחלים כי הם הותקפו לפני שירו, וכי לכוחות צה"ל לקח זמן רב להגיע למקום. בריאיון ל-ynet Live הוא אמר הבוקר: "הפלסטינים יצאו בכמויות לתקוף רועה צאן שרעה בשטחי C. הגיעו 20 יהודים שניסו לעזור לו (אינדור) להיחלץ, ולצה"ל לקח שעה וחצי להגיע לשם כי זה מקום מבודד. החברים ירו באוויר רוב הזמן והצילו את חברם. אלישע ירד חשוד בגרימת מוות באדישות וגרימת רצח בכוונת תחילה. כל השבת עשו רצח אופי למרשיי, הם לא רצחו אף אחד".
לדבריו של רום, "לשוטרים אין שום אינדיקציה למה שקרה. יש כאן אכיפה בררנית ותדרוך נגד מגזר. יחיאל הגן על חייו וחיי חבריו, הוא סטודנט ללא עבר פלילי ומחזיק נשק ברישיון. הוא כרגע מטופל עם חור בראש בניתוח מוח מסובך. הוא מעולם לא עבר על החוק, ושניהם לא החליטו לפגוע באדם מסוים בשל גזעו ועוד בערב שבת".
עו"ד אביחי חג'בי, שמייצג את אלישע ירד, חזר גם הוא על הטענות לפיהן הפלסטינים מבורקה תקפו באלות, אבנים וזיקוקים את מרשו והחשוד השני. "הגיעו לשם מתיישבים נוספים כשאותו רועה צאן שלח הודעות בוואטסאפ. גורמי הביטחון לא הגיעו למקום. כל הסיפורים של דובר צה"ל כאילו שהם הגיעו לשם הם לא נכונים, הם הגיעו כשעה לאחר האירוע", אמר הבוקר ל-ynet Live.
5 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
"המתנחלים לא היו צריכים להגיע לאדמה שלנו". קוסאי מעטאן שנהרג מירי המתנחל
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)

לטענתו, "מתחילת האירוע נעשו שיחות ופניות לגורמי הביטחון כדי לספר על האירוע. אין חולק שההתרחשות הייתה ארוכה, ואין חולק שהם הגיעו בסיומה. מפרוטוקול הדיון ומחקירת נציג המשטרה אתמול הדברים ברורים - הייתה אלימות משמעותית מצד פלסטינים במקום, והם פצעו המון מתיישבים באמצעות אלות, אבנים וזיקוקים בכינון ישיר.
"לא יכול להיות מצב שהיחידה החוקרת תתחיל את התשאול מתוך קונספציה שמי שאשם הם המתיישבים. התיק הזה ייסגר, אלישע ירד לא ביצע ולא אבק של עבירה בתיק הזה".
סאיל כנען, ראש מועצת הכפר בורקה, אמר הבוקר ל-ynet Live: "טרוריסטים תקפו את רועי הצאן שלנו בגז, אבנים וכלים אחרים, ואז החלו לירות עליהם. המתנחלים לא היו צריכים להגיע לאדמה שלנו, היא לא שייכת להם. הם באו לשם כדי לנסות לגזול אותה".
על הטענה כי הפלסטינים תקפו את המתנחלים שנקטו בהגנה עצמית אמר כנען: "הצעירים הפלסטינים הלכו לעזור לאנשים שלהם ולהגן עליהם. המתנחלים לא היו אמורים להיות שם, רועי הצאן שלנו תמיד נמצאים שם. היינו מאוד מופתעים מההתקרבות של המתנחלים לאזור".
5 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
"הוא לא היה שותף לירי, בכל מקום אחרי זה היה נחשב פיגוע". סון הר-מלך
(צילום: שלו שלום )

ח"כ סון הר-מלך ממפלגתו של בן גביר אמרה הבוקר ב-ynet Live כי "ברור שהוא לא ירה ולא היה שותף לירי. כל החגיגה וכל הניסיונות לייחס את האירוע כאילו שמדובר בדובר שלי ולהדביק את זה למשהו לא קיים". לדבריה, "צריך לשים את האמת של הדברים - מדובר באירוע שבכל מקום אחר היה נחשב פיגוע לכל דבר ועניין. ידענו שזה עניין של זמן עד שיהיה אירוע של סכנת חיים".
חברת הכנסת התייחסה כבר אמש למעצרו, והשוותה בין הרג הפלסטיני לחיסול המחבל שביצע את פיגוע הירי ברחוב נחלת בנימין בתל אביב: "כאשר סייר בתל אביב מחסל מחבל הוא זוכה לתשואות מכל גורמי הביטחון, אבל כאשר יהודי מגן על חייו בבנימין מפני המון ערבי הקם להורגו הוא נעצר בעודו פצוע. מציעה למערכת הביטחון להפנות את כוחותיה לטיפול בקיני הטרור במקום לרדוף את תושבי בנימין האוחזים במסירות בארצנו".
במהלך הלילה התייחסה מחלקת המדינה האמריקנית לתקרית, ומסרה כי "אנחנו מגנים בתקיפות את מתקפת הטרור שבוצעה על ידי מתנחלים קיצונים, שהרגו פלסטיני בן 19. ארה"ב שולחת תנחומים עמוקים למשפחתו ואהוביו. אנו מציינים כי ישראל ביצעה מספר מעצרים, ואנחנו דורשים אחריות מלאה וצדק".
5 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
מעצרו של אלישע ירד אמש
(צילום: לירן תמרי)
המתנחלים שהיו מעורבים בעימותים פרסמו אמש, עם צאת השבת, את גרסתם לאירוע - שבה טענו כי הם אלה שהותקפו, על אף שהאירוע התרחש באדמות שסמוכות לכפר בורקה. לפי המתנחלים, אינדור ספג סלע בראשו, "ובכוחותיו האחרונים השתמש בנשקו האישי" - וירה בפלסטיני. לדבריהם, האירוע החל כשרועה צאן יהודי יצא מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון, "ורעה את העדר בשטח שבין עוז ציון לבין בורקה. מספר ערבים התקרבו אליו ואיימו עליו. הוא חש בסכנה והזעיק עזרה".
לטענתם, אז "עשרות פורעים חמושים באלות, זיקוקים וסלעים תקפו את המתיישבים, שהזעיקו את כוחות הביטחון וכוחות אזרחיים לסייע להם. הפורעים ירו לעבר המתיישבים זיקוקים בכינון ישיר וסלעים מטווח אפס. אחד המתיישבים ספג סלע בראשו מטווח אפס ונפצע קשה. בכוחותיו האחרונים הוא הצליח להגן על עצמו באמצעות שימוש בנשקו האישי שאותו הוא מחזיק ברישיון". אינדור שנפצע פונה מהמקום על ידי חבריו והועבר לבית החולים שערי צדק, שם הוא מאושפז במצב קשה.
בעקבות טענות המתנחלים על התמהמהות בהגעת כוחות הביטחון לזירה, צה"ל פרסום תגובה חריפה שבה טען בין השאר כי ההתקהלות החלה בשעה 19:00 - ובמשך זמן רב, עד לשעה 20:52 למעשה, המתנחלים כלל לא הזעיקו אותו.
"הטענות כי הצבא וכוחות הביטחון התמהמהו בהגעתם לאירוע סמוך לכפר בורקה אינן נכונות ומציגות מצג שקרי", נמסר מדובר צה"ל. "מהתחקיר עולה כי ההתקהלות במרחב החלה בערב שישי באזור השעה 19:00. באזור השעה 20:07 התקבל דיווח פלסטיני ראשוני על חיכוך במרחב. כוחות צה"ל סרקו במרחב שהתקבל, ולא איתרו את החיכוך מאחר והמיקום שהתקבל היה שגוי. בשעה 20:52 התקבל לראשונה דיווח מאיש ביטחון אזרחי אודות חיכוך בין מספר פלסטינים לתושבי מאחז עוז ציון. בשעה 21:09 לערך התקבל מיקום מדויק של העימות, וכוח צה"ל הגיע בשעה 21:20 למיקום האירוע, לאחר שבוצע ירי".
הרקע לעימותים התכופים לאחרונה הוא התרבות החוות החקלאיות שמתפרסות על שטחים חקלאיים ונמצאות ממש בסמוך לשטחי מרעה של פלסטינים. עימותים אלו מובילים בפעמים רבות ליידויי אבנים, ולעיתים גם לירי זיקוקים ואף לירי חי - כפי שאירע אתמול.
באמצעות העדרים מסמנים המתנחלים מחד והפלסטינים מאידך את השטח, ולכן בכל פעם שאחד הצדדים רועה את הצאן בשטח שהצד השני חושב שהוא שלו מתחיל חיכוך. כך גם החל העימות בכפר אום צפא לפני כחודש, שבשיאו עצר מח"ט בנימין, אל"מ אליאב, כמה מתנחלים בכניסה ליישוב עטרת. אירוע זה הוביל למתיחות בין צה"ל למתנחלים.
השתתפו בהכנת הכתבה: שרון כידון, ישי שנרב, אטילה שומפלבי וניר (שוקו) כהן