תיעוד הירי לעבר גן נר

ירי על היישוב הגדול ביותר בגלבוע: בפעם הראשונה ניזוק בית בגן נר, ככל הנראה בעקבות ירי משטחי הרשות הפלסטינית. נזק נגרם היום (ראשון) לבית ברחוב הנרקיס ביישוב הקהילתי, וראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור אמר כי "זו הפעם הראשונה שמוצאים בגן נר קליע שנורה משטחי הרשות". מאוחר יותר סוכל פיגוע בבנימין. לוחמי יחידת 636 זיהו חשוד המניח מטען על ציר אלון (כביש 458), סמוך לכפר אל מוראייר - וירו לעברו.
בנוגע לירי על גן נר אמרו בצה"ל כי "מוקדם יותר היום התקבל דיווח על שמיעת ירי במרחב גן נר. לאחר סריקות, זוהו פגיעות בבית ביישוב ואותר קליע, אין נפגעים. כוחות צה"ל סורקים במרחב אחר חשודים".
הבית שנפגע מהירי ממוקם בצד הקיצוני של היישוב. המרחק ממנו לגדר ההפרדה הוא קרוב לשני קילומטרים. עם זאת, ההערכה במערכת הביטחון היא שהירי בוצע משטחי הרשות. חטיבת ג'נין המזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי פרסמה סרטון שתיעד לכאורה את הירי לעבר היישוב גן נר.
5 צפייה בגלריה
דיווח על ירי לעבר היישוב גן נר
דיווח על ירי לעבר היישוב גן נר
פגיעת הקליע בגן נר
יו"ר היישוב גן נר: "התחושה היא - אנחנו עוטף עזה הבאים"
(צילום: ישראל מושקוביץ)

רוני חיון, יו"ר הנהלת היישוב, אמר בעקבות הירי: "אנחנו כנראה עוטף עזה הבאים. אנחנו צריכים להתחיל לחשוב ולתכנן איך אנחנו לא מגיעים לשם. היישוב קיים 35 שנה ומעולם לא אירוע כזה".
חגית לוין, שכנה של המשפחה שביתה נפגע מהירי, אמרה: "התחושה קשה מאוד בשל חוסר אונים. אני גרה כאן 31 שנים ומעולם זה לא קרה לנו. הייתה תחושה שהמקום בטוח, אבל ידענו תמיד שאנחנו קרובים לרשות. למשפחה קרה נס גדול, אתה חוזר הביתה מהעבודה ומגלה קליע בתריס ואחר כך במושב של הספה. אם חלילה מישהו היה יושב על הספה - זה היה נגמר באסון כבוד. לא חששנו כמו שאנחנו חוששים היום".
ביישוב גן נר עדכנו את התושבים כי "בשעות הצהריים המוקדמות נשמעו קולות ירי. הוקפצו צוות כוננות היישוב בפיקוד הרבש"צ ויצא דיווח למשטרה ולצה"ל. להערכת כוחות הביטחון שהגיעו ליישוב ביצעו סריקות משמעותיות ביישוב וסמוך לו. להערכת כוחות הביטחון, קולות הירי הגיעו מתחומי הרשות הפלסטינית. בסריקות לא נמצא דבר חריג ובשעה 15:20 צה"ל דיווח על חזרה לשגרה.
"בשעה 16:40 לערך דיווח תושב גן נר כי בשובו לביתו הוא הבחין בחריר כניסה של כדור בדירה. רבש"צ היישוב הגיע למקום תוך דיווח לצה"ל ולמשטרה אשר הגיעו למקום וטיפלו באירוע באופן יסודי וממשיכים פעילות בתחום הרלוונטי ברשות. אין הנחיות מיוחדות לתושבי גן נר או ליישובים סמוכי גדר אחרים בגלבוע".
היום ירו מחבלים גם לעבר היישוב מבוא דותן, ופגעו ברכב פלסטיני שחנה מחוץ ליישוב בסמוך לכניסה. גם במקרה זה צה"ל פתח בסריקות.
תיעוד הירי לעבר מבוא דותן

בתחילת החודש שעבר נפגעו בתים בקיבוץ מעלה גלבוע, גם כן מירי מכיוון גדר ההפרדה - וגם במקרה זה הייתה זו הפעם הראשונה שבתי היישוב נפגעו מירי מהשטחים.
ביום שישי נפצעה הילדה אביגיל עזרי (9) באורח קל עד בינוני מירי תועה מכפר פלסטיני סמוך להתנחלות כוכב יעקב שבבנימין. שמעון, אביה של הילדה, סיפר אמש אחרי שחרור בתו מבית החולים שערי צדק בירושלים: "הקליע פגע ארבעה סנטימטרים מהראש של אביגיל".
האב סיפר על השתלשלות האירועים: "עם סיום החג ורגע לפני כניסת השבת הבת שלי שיחקה בכניסה לבניין, ופתאום הרגישה מכה וזעזוע. באותו הזמן הייתי בבית הכנסת. אביגיל מיד עלתה לבית ואשתי ראתה חור בשמלה, ויצא לה דם. מיד אשתי הלכה איתה לקופת חולים, שם אמרו לה שיש חור ואסור לבזבז זמן, ומיד פינו אותה לבית החולים".
כמה שעות קודם לכן אירע ניסיון פיגוע בהתנחלות טנא עומרים שבדרום הר חברון: מחבל חמוש בסכין נורה וחוסל לאחר שחדר להתנחלות - וניסה לדקור אנשים ליד בית כנסת ביישוב. לדברי התושבים, מי שירה במחבל הוא חבר כיתת הכוננות של ההתנחלות. לא היו נפגעים באירוע, מלבד המחבל עצמו.
ביום רביעי שעבר איתר צה"ל באזור הכפר הפלסטיני נזלת זיד שבאזור ג'נין משגר רקטות דמה, שהועבר לטיפול כוחות הביטחון. לאיתור המשגר קדם תיעוד שפרסמו הפלסטינים, ובו נטען כי מדובר במשגר רקטת קסאם שלכאורה כוונה לכיוון ההתנחלות שקד. בתיעוד נראה פיצוץ, אך בבדיקה של צה"ל עלה כי מדובר באמצעי פירוטכני, ולא ברקטה אמיתית.