חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד תקף בצהריים (יום רביעי) את טקס 7/10 שמתכננת הממשלה בניהולה של השרה מירי רגב, וכינה אותו "טעות בשיקול הדעת". בפוסט שכתב בצהריים קרא סעדה לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את הצעת הפשרה של עידן עמדי, שנחשפה ב-ynet, "ולסיים את הוויכוח המיותר הזה".
3 צפייה בגלריה
משה סעדה, הועדה לביטחון לאומי
משה סעדה, הועדה לביטחון לאומי
סעדה: "השאלה - האם בכלל נדרש לקיים טקס מסוג זה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי סעדה, "אני קורא לראש הממשלה - הודע עוד היום שהטקס ייערך במתכונת אותה הציע עמדי ובצורה מאחדת כפי שמגיע לאזרחי ישראל, והבא לסיום הוויכוח המיותר הזה - בשעה שעם ישראל קובר את מתיו וחיילנו עוד פועלים למגר את האויב ולהביא לשחרור חטופינו".
חבר הכנסת אמר כי בנוגע לטקס אירעה שגיאה "בשיקול הדעת הראשוני", שכן "הרבה לפני השאלה אם פוליטיקאים צריכים לנאום או לא, או האם נכון לתת למירי רגב לנהל את העניין, השאלה שהייתה צריכה להישאל היא האם נדרש בכלל לקיים טקס מסוג זה. ולדעתי, בעת הנוכחית - התשובה היא חד משמעית לא".
3 צפייה בגלריה
עידן עמדי
עידן עמדי
"בבסיס הצעתו עומדת טובתם של אזרחי ישראל". עמדי
(צילום: טל שחר)
סעדה הדגיש: "ודאי שצריך לציין את היום. הממשלה הייתה יכולה להכריז על יום אבל לאומי, על הורדת הדגלים לחצי התורן, על העברת מערכי שיעור בבתי הספר והקראת פקודת יום ביחידות הצבא ואפילו להורות על סגירת בתי עינוגים בערב שלפני. קיום טקס מסוג זה בעיצומה של מלחמה וכאשר חיילינו מחרפים נפשם - הוא בגדר טעות בשיקול הדעת עוד לפני שדנים בכלל מי מנהל את הטקס".
"אך כעת, אחרי שהרכבת יצאה מהתחנה, צריך לעשות הכל כדי להוריד את גובה הלהבות", כתב סעדה. "רובם של אזרחי ישראל קצו במחלוקת ובשיסוע. יש לנו מספיק נושאים, חשובים, להתווכח עליהם. הטקס הזה הוא לא אחד מהם, בטח לא בעת הזו. הצעתו של גיבור ישראל, עידן עמדי, היא הצעה טובה שבבסיסה עומדת טובתם של אזרחי ישראל שקצו כאמור במחלוקת, ולכן אני סבור שראש הממשלה צריך להודיע על קבלתה ולהביא לסיום ההתעסקות בעניין".
בריאיון ל-ynet בשבוע שעבר, אמר סעדה כי "כולנו בשבר מאז 7 באוקטובר, אבל תושבי העוטף נמצאים בשבר הרבה יותר גדול. שבר של קהילות, של אנשים שנרצחו ונטבחו - ולכן חשוב להקשיב לקול הזה. חייבים לשמוע את הקול שלהם ואת עמדתם. כמו שאנחנו ביחד בטנק, בטראומה, וגם בטקס שמנציח את האירוע הקשה".
3 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
עמדי הציע: רגב תיקח צעד אחורה - כדי לפתור את המשבר
(צילום: אלכס גמבורג)
"הטקס הזה חייב להיות בשיתוף כל חלקי החברה הישראלית, כולם יחד", הוסיף בריאיון. "כי רק אומה מאוחדת מנצחת. אומה מפולגת קורסת לתוך עצמה".
מוקדם יותר היום קרא חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית "לקבל את ההצעה המרגיעה של חנוך דאום", שלפיה הטקס הממשלתי והטקס של המשפחות ישודרו בשעות שונות. "אין לנו מדינה אחרת ולהפריט את ימי הזיכרון זו התפרקות הממלכתיות", אמר סוכות. "בנוסף, ובתיאום כדי שחלילה לא תהיה התנגשות - לקיים ערב זיכרון בהשתתפות הציבור והמשפחות השכולות שיחפצו בכך. השכול הנורא שפוקד אותנו השנה נוכח ומורגש מדי יום, אנחנו זקוקים להרגעת הרוחות. זו הדרך".
במסגרת הצעתו של עמדי, שהוגשה לרגב, שלוש נשים שאיבדו את יקיריהן יהיו אמונות על הפקת הטקס - והשרה תיקח צעד אחורה כדי לפתור את המשבר. עמדי הציע כי איריס חיים, שבנה יותם נחטף על ידי ארגון הטרור חמאס ונהרג בשוגג מירי צה"ל, מאיה אוחנה מורנו, אשתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, וגלית ולדמן, אימו של רס"ן אריאל בן משה ז"ל, ימונו לנציגות חיצוניות מטעם הממשלה ויהיו אמונות על הפקת הטקס - ובכך ייעדרו ממנו שיקולים פוליטיים.