חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) פתחה הבוקר (ראשון) את עבודות החפירה בתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן - שיחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון. אורך התוואי הוא כ-39 קילומטרים, מהם כ-4.5 מתחת לאדמה, והקו אמור להתחיל לפעול בשנת 2027. הוא יכלול 62 תחנות, מתוכן ארבע תת-קרקעיות, ומדי יום ייסעו בו כ-275 אלף איש. העבודות עליו מתחילות בזמן שמועד הפעלת הקו האדום ממשיך להידחות, וכעת הצפי הוא לחודש מרץ הקרוב.
את פרויקט הקו הירוק מובילה ענת טוקר, המשנה למנכ"ל הקו הירוק. החפירה מתבצעת על ידי מכונת TBM ("גולדה") באתר לוינסקי שבתל אביב. מדובר באותה המכונה שחפרה את תוואי הקו האדום, והיא קרויה על שם ראש ממשלת ישראל הרביעית, גולדה מאיר. במהלך החפירה, יעבדו שלוש מכונות TBM ("חפרפרות"), באורך של 115 מטרים, בקוטר של כשבעה מטרים וחצי ובמשקל של כ-900 טון כל אחת.
בחזית המכונה ישנם ראשי קידוח המונעים בחשמל, שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן. כפות שבחזית ראש הקידוח אוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכז ראש הקידוח. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה. הכרייה שתתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח.
האירוע צוין בטקס השקה במעמד מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, המשנה טוקר ושגריר סין בישראל, קאי ראן (Cai Run). גליק הגדיר את האירוע כיום חג: "אנחנו מכניסים מכונה לתוך הקרקע של תל אביב כדי לחצות אותה מכאן ועד רוקח, לאורך ארבעה קילומטרים וחצי. המכונה עובדת 24 שעות ביממה, במהלך כל השנה. האלמנט המרכזי מבחינתנו הוא לייצר ביטחון מלא לסביבה - חוסר סדקים, עבודה בטיחותית, פיקוח מתמיד ושימוש בעשרות אלפי סנסורים. המנהרה תחפר בתוואי של 250 מטר מעל מנהרת הקו האדום, אתגר גדול שכן במנהרה פועלת הרכבת. מדובר באתגר הנדסי מאוד משמעותי".
טוקר הוסיפה כי "העובדה שאנחנו מתקדמים פה משקפת התקדמות ממשית של פתיחת הקו בזמן. מדובר בקו של 39 קילומטרים כאשר רוב המקטעים הם עיליים. כרגע אנחנו נערכים לסדר גודל של שנתיים וחצי עבודה על המנהרות. נמשיך לחפור ולממש את הפרויקט כדי שנעמוד בתוכנית העבודה. נשים לב לתושבים. בכל מקום שאפשר להקל נקל".