תיעוד מעצר החשודים בגניבת התחמושת מבסיס צאלים
(צילום: דוברות המשטרה)

גורם בכיר בצה"ל התייחס הערב (רביעי) לגניבת הענק מבסיס צאלים, ולתפיסת החשודים תוך יממה. הוא הודה כי הגנבים חתכו גדרות ועברו מכשולים בבסיס, ואמר כי הצבא נכשל. "התחמושת שנגנבת מגיעה לגורמי טרור ולעבריינים ופוגעת באזרחים - יש עלייה בכמות הגניבות לאחרונה", אמר הגורם.
"זו הייתה חדירה פלילית לבונקר מל"י (המרכז הלאומי לאימונים ביבשה - י"ז) באישון לילה. החשודים חתכו מספר גדרות ועברו מספר מכשולים. הם פרצו למחסן, וגנבו 25 ארגזי תחמושת של כדורי 5.56 במספר נגלות וברחו. השבנו עם מעצרם את כל התחמושת אך איננו מסתפקים בכך ואנו מסתכלים על כך כאילו היא נגנבה", אמר הבכיר. "יש רצף בעייתי של מקרים שחוזרים על עצמם ובחלקם אנו נכשלים וזה לא מתקבל עלינו כי התחמושת הזו מגיעה לידיים של טרור ושל עבריינים. הציפייה מאיתנו שזה יעמוד על אפס".
1 צפייה בגלריה
התחמושת שנמצאה לאחר שנגנבה מבסיס צאלים
התחמושת שנמצאה לאחר שנגנבה מבסיס צאלים
התחמושת שנגנבה מבסיס צאלים
הבכיר ציין כי "בעת הזו אנו מנהלים שני תרגילי אוגדה גדולים והקצינים שאמונים עליהם עצרו הכל כדי להוביל את תחקיר הגניבה. אנו מדברים על 700 אלף דונם שטחי אימונים לכוחות היבשה, וזה שטח ענק. יש לנו מספיק אמצעים כדי לעמוד במשימות ההגנה על המשאבים לנו בתוך הבסיסים אבל מרבית הגניבות, התגרויות וגידול סמים קרו בשטחי האש וזה לא מקובל עלינו. לכן הוקמה פלגת ימ"ס משטרתית שכבר עצרה עשרות חשודים בשנה וחצי האחרונות ומוגשים נגדם אישומים".
הוא ציין כי בצבא הקימו גם פלוגת מילואים, שבכל סוף שבוע מאתרת ומשמידה חממות סמים בשטחי האש בצאלים. "בסוף השבוע האחרון הושמדו 30 חממות סמים כאלה ולפני כשבועיים 40 חממות. זה מחזק את המשילות וסימנו היטב את כל הכניסות לשטחי האש", אמר. הבכיר הוסיף כי בחודשיים האחרונים מורגשת עלייה בכמות הגניבות משטחי האש של צאלים. "לשב"כ יש יתרונות יחסיים רבים כשהוא נכנס לתמונה, אף על פי שלמשטרה יש יכולות. יש בכוחנו להגיע לאפס גניבות, וכל תוצאה אחרת תהיה כישלון", אמר.
לדבריו, "אנו מחזקים את האמון בין הממסד הישראלי למגזר הבדואי, בדגש על החדרת הישראליות לעיירה ביר הדאג', גם אם זה גורם להרמת גבות", אמר, "אנו בפעילות ענפה מאוד שם, כולל הקמת מכינה קדם צבאית, שיחות בבתי ספר ועם נכבדי הכפר. לאחר גניבת מאג לאחרונה משטחנו, ראשי הכפר הוציאו גינוי פומבי וחריף למעשה. פתחנו גם נקודת משטרה בבסיס מל"י בצאלים וחיזקנו את הפעולות לעידוד גיוס בדואים לצבא".
כאמור, הלילה, בפעילות משותפת עם המשטרה וצה"ל, עצר שב"כ שני תושבי הפזורה הבדואית, החשודים בפריצה לבסיס ובגניבת הענק. כלל התחמושת שנגנבה הוחזרה לבסיס, אך השניים עדיין מצויים בחקירת שב"כ, שבודק אם נעשה ניסיון למכור את התחמושת לגורמים פלסטינים.
השניים נעצרו על בסיס מידע מדויק שהתקבל, וחקירת העצורים בשב"כ נמשכת. בתיעוד מרחפן של לוחמי היחידה הטקטית במשטרה, נראים מסתערבי מג"ב מקבלים את המידע המדויק מהשב"כ ומזהים את החשודים. חשוד אחד ניסה להימלט ולאחר מרדף רגלי קצר נעצר בתוך מבנה שנכנס אליו.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וסגנו אלוף אמיר ברעם הגיעו למחנה צאלים במיוחד כדי לתחקר אישית את גניבת אמצעי הלחימה מהבסיס. מאחר שמדובר בהישנות מקרים, וחרף השקעה של מיליוני שקלים בשדרוג אבטחת הבסיס, בצה"ל עשויים לנקוט צעדים נגד מפקדים מהמתחם הכולל כבסיסים. מתוכננות גם פעולות חקירה נוספות, כמעצרים וסריקות אחר אמצעי לחימה גנובים נוספים.