(צילום: אביהו שפירא, נויל האריס)

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון פיזרה היום (שני) אופטימיות סביב פתיחת שנת הלימודים, ואמרה לאולפן ynet כי הסכם עם הסתדרות המורים עשוי להיחתם כבר בשעות הקרובות. היא הגיבה לציוץ של שר האוצר אביגדור ליברמן, שטען כי הפערים בין הצדדים לא קשורים רק לתקציב - ודרשה ממנו "להותיר את ניהול מערכת החינוך לאנשי המקצוע".
3 צפייה בגלריה
חצי חצאים אביגדור ליברמן, שאשא ביטון
חצי חצאים אביגדור ליברמן, שאשא ביטון
שוב עימות סביב המשא ומתן. שאשא ביטון וליברמן
(צילום: יריב קץ , קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
ליברמן טוען שהוויכוח לא על השכר. יפה בן דויד
(צילום: קובי קואנקס)
השרה נשאלה האם קיים סיכוי סביר לפתיחת שנת הלימודים כסדרה ביום חמישי, והשיבה: "אם שופטים את מה שהתרחש אתמול - הפערים הצטמצמו מאוד. אם אתם שואלים אותי בנקודת הזמן הזו, אין שום סיבה שלא ייחתם הסכם - אפילו בשעות הקרובות, נוכל להחזיר להורים ולילדים את הוודאות לפתיחת שנת הלימודים". לדבריה, "הצדדים הצליחו להגיע בעצמם לצמצום הפערים. הצלחנו להביא את הצדדים לכדי מו"מ אמיתי".
גורמים בהסתדרות המורים אמרו על כך כי "אפשר לסיים הכול תוך שעות - רק אם פקידי האוצר ישנו גישה. מי שמעכב את ההתקדמות הם פקידי האוצר שמנסים לחולל מהפכות במקום הסכם שכר".
שאשא ביטון תקפה את שר האוצר ליברמן בתגובה לציוץ שפרסם היום בבוקר בחשבון הטוויטר שלו, שבו עקץ את ראש הממשלה: "כל מי שמספר שהוויכוח בין משרד האוצר להסתדרות המורים הוא על 800 מיליון שקלים הוא טועה ומטעה". לפי ליברמן, "הסיבות לוויכוח הן אחרות - הן על 78% מהציבור שלא מרוצה ממערכת החינוך, על דגש על מצוינות ולא על ותק, על הדרישה שלנו לסנכרן חופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך ועל הסמכויות אותן יש לתת למנהלים - לפטר מורים לא מתאימים, לתמרץ מורים מצטיינים ולתת אפשרות לחוזים אישיים במערכת החינוך".
את לא מרגישה ששר האוצר מתערב לך קצת בתפקיד? כי לא נדמה שהוא עוסק בכסף, אלא יותר בחינוך. "קצת מתבלבל אתה מתכוון. אבל באמת אני ביחסים טובים עם שר האוצר, אנחנו מדברים המון גם בימים האלה וצריך לומר שמערכת החינוך אכן צריכה לעבור תהליכים משמעותיים, והתחלנו את זה בשנה האחרונה. בסופו של דבר, האוצר צריך לתת מסגרת, את הדרך קובעים אנשי המקצוע במשרד החינוך".
על האיום של ליברמן בהוצאת צווי מניעה לשביתה, אמרה שאשא ביטון כי "מי שמצייץ או רץ להוציא צווי מניעה בזמן שצוותי המו"מ יושבים בחדר, כנראה לא באמת רוצה הסכם. אני מקווה מאוד שאנחנו לא נמצאים במקום הזה, כי מי שישלמו את המחיר אם הדבר הזה לא יקרה - זה רק ילדי ישראל".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
בסביבתו אומרים שאין סיבה להוציא צו מניעה על פער של "800 מיליון". לפיד
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
לדברי השרה, המעורבות של ראש הממשלה יאיר לפיד בפתרון המשבר מבורכת. "כל מי שיסייע ויכול להביא לעוד דחיפה, ולעוד פתרון, זה מבורך", אמרה השרה.
צוותי המו"מ של הסתדרות המורים והאוצר נפגשו אתמול במטרה לפתור את הפערים בין הצדדים ולמנוע את השביתה המתוכננת ב-1 בספטמבר. בהסתדרות המורים אמרו שהפערים נותרו בעינם, אולם באוצר אותתו על התקדמות בפרטים שונים - ובהם מימון התוספת למורים הוותיקים. למרות האווירה הלא-מעודדת בהסתדרות המורים, בצמרת האוצר משוכנעים ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ביום חמישי הקרוב. הצדדים סיכמו להיפגש שוב היום.
במקביל, למקרה שהצדדים בסוף לא יגיעו להסכמות במו"מ, באוצר עדיין ממשיכים להיערך להוצאת צווי מניעה למורים. שאשא ביטון אמנם מתנגדת להוצאת הצווים, והמנדט לכך נמצא בידיה, אבל בעקבות השלכות השביתה על המשק כולו, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לאשר לשר האוצר ליברמן לבקש צווי מניעה בעצמו, גם אם משרד החינוך יסרב להצטרף לבקשה.
יפה בן דויד באולפן ynet, אתמול
(צילום: סטס קופולו)

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה אתמול בבוקר לאולפן ynet כי הפערים בין הצדדים עומדים על כמיליארד שקל, ובאחר הצהריים כבר נשמעו קולות בסביבתו של לפיד, שלפיהם הפערים עומדים על 800 מיליון שקל - דברים ששלל כאמור ליברמן הבוקר. "אמרתי לשר האוצר שאפשר להגיע להסכמות, צריך רק להגדיל את התקציב. הפערים עומדים על כמיליארד. הצטמצמנו", אמרה בן דויד אתמול.
גם באוצר דיברו אמש על פער שנע בין 700 ל-800 מיליון שקל בשנה, חרף הציוץ הבוקר של ליברמן שטען כי זו לא מהות הוויכוח. באופן מעשי, עבור ארבעת החודשים שנותרו עד סוף השנה האזרחית, מדובר בכ-250 מיליון שקל. "על זה לא משביתים שנת לימודים", היה המסר שהעבירו במשרד ראש הממשלה למשרד האוצר אתמול בנושא, וכרגע אחד הפתרונות הנשקלים הוא מימון התוספת למורים הוותיקים בהרשאה לחיוב מתקציב המדינה לשנה הבאה, שיאושר רק על-ידי הממשלה הבאה.
לפיד, שנפגש עם ליברמן כדי לדון במשבר, אמר כי יבחן את נושא צווי המניעה בהמשך – אבל ביקש מהאוצר ומהסתדרות המורים לנסות להגיע להסכמות לפני כן. "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה", אמר. בסביבתו של ראש הממשלה טענו אתמול, בניגוד לדברי הגורמים בהסתדרות ובאוצר, כי "המו"מ מתנהל באופן מאוד יפה וענייני", וטענו כי בשל פער של 800 מיליון שקל אין טעם להוציא צווי מניעה.