3 צפייה בגלריה
עימאד אלעדואן
עימאד אלעדואן
חבר הפרלמנט הירדני והנשק שנתפס
חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדוואן, שנעצר במעבר אלנבי עם קרוב ל-200 אקדחים ורובים, שוחרר היום (ראשון) אחרי שהפרקליטות לא ביקשה להאריך את מעצרו. ישראל הגיעה להבנות עם ירדן שלפיהן הוא ייעצר עם חזרתו אליה, יועמד לדין ויטופל בחומרה. בינתיים, הפרלמנט הירדני אישר את הסרת חסינותו לבקשת הממשלה. יש שסבורים כי היחסים האסטרטגיים של ישראל עם ירדן גדולים יותר מהטיפול בהברחה.
בשב"כ עדכנו הבוקר כי חבר הפרלמנט הירדני נעצר ב-22 באפריל לאחר שברכבו אותרו 12 רובים ו-194 אקדחים. עוד נמסר כי בחקירה נחשף, מאז פברואר בשנה שעברה ביצע אל-עדוואן 12 הברחות של סחורות שונות אל תחומי המדינה תוך ניצול דרכונו הדיפלומטי.
בין היתר הבריח חבר הפרלמנט הירדני לישראל ציפורים ויונים, סיגריות אלקטרוניות וזהב. עוד עלה כי מתחילת השנה הנוכחית הוא הבריח בכמה הזדמנויות אמצעי לחימה מירדן לשטחי ישראל. בחקירה התברר עוד כי אל-עדוואן ביצע את ההברחות בשל בצע כסף, וכי אכן קיבל עבורן סכומי כסף גדולים.
3 צפייה בגלריה
סוכלה הברחה בגשר אלנבי של חבר פרלמנט ירדני
סוכלה הברחה בגשר אלנבי של חבר פרלמנט ירדני
רובים שנתפסו בניסיון ההברחה
מהשב"כ נמסר כי "במקביל לחקירתו בישראל, נעצרו על-ידי כוחות הביטחון בירדן כמה גורמים אשר היו קשורים להברחות שביצע אל-עדוואן. בסיום חקירתו הועבר אל-עדוואן לרשויות הירדניות לטובת המשך חקירה ומיצוי הדין. זרועות הביטחון וגופי האכיפה הישראליים ימשיכו לפעול לסיכול הברחות מעין אלה".
גורם ביטחוני אמר בעקבות שחרורו של חבר הפרלמנט הירדני כי "החשוד אינו משוחרר אלא ממצה את החקירה שלו בישראל ועובר לחזקת גורמי הביטחון הירדנים, שהם ממשיכים איתו את החקירה ויעבירו אותו למיצוי הדין. הוא יעמוד לדין. יש הרבה קצות חוט של החקירה שנמצאים אצל הירדנים ולכן שיתוף הפעולה, כולל נחקרים נוספים אצלם, כי זה משהו שגורמי הביטחון בישראל לא יכולים לעשות".
הפרשן הירדני ד"ר איימן אל-חונייטי אמר בשיחה עם ynet כי "היה רצון אמיתי משני הצדדים לשים בצד את המחלוקת ולפעול לאור הראיה האסטרטגית של היחסים בין שתי המדינות. זה זירז את הטיפול במשבר. ישראל גם בחרה להטיל את האשמה על חבר הפרלמנט לבדו, וגם לא האשימה אותו בתמיכה בהתנגדות הפלסטינית, וגם זה סייע לפתור את המצב. הפעם ממשלת נתניהו פעלה בחוכמה מול ירדן, בשונה מפעמים קודמות. אם היו מאשימים אותו בתמיכה בטרור זה היה מסבך את המעצר עוד יותר ומעכיר את היחסים בין המדינות, אולי גם גורם לפגיעה ביטחונית בגבול ישראל - במיוחד עם בני השבט שלו".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן
(צילום: רויטרס)
גורמי ביטחון בישראל אמרו לאחר מעצרו של חבר הפרלמנט הירדני כי מדובר בתקרית "מטרידה" וכי מדובר בניסיון להברחה של כמות נשק גדולה יחסית, אך שר החוץ אלי כהן בחר לתאר אותו כאירוע פלילי - ככל הנראה בשל רצון להימנע ממשבר עם עמאן. "אני לא חושב שהדבר הזה קשור לירדן בכללותה, אלא למעשה פשיעה בלתי אחראי", אמר אז באולפן ynet. כהן הוסיף כי הוא "לא רוצה להטיל את האשמה על כלל הממשלה או על כלל הפרלמנט" בירדן.
כהן ציין כי חומרת האירוע נובעת מכך שההברחה לא כללה רק "נושאים כלכליים" אלא גם "אמצעי לחימה": "לכן זה אירוע חמור מאוד, שמתוחקר ואנחנו לומדים אותו לעומק". הוא נשאל מה ישראל תדרוש מירדן לפני שיוחזר לידיה, והשיב: "קודם כל הדרישה הבסיסית היא כמובן להביא אותו לדין ושישלם את המחיר על המעשה החמור שהוא ביצע. כמובן שמקרה כזה לא יכול לעבור על סדר היום וכמובן שמי שנקט בפעולה פושעת חמורה מאוד צריך לבוא לדין ולשלם את המחיר".
כשנשאל אם ישראל תדרוש הבטחה ירדנית להעמידו לדין, השיב כהן כי משרד החוץ ו"גורמים ביטחוניים" מנהלים מגעים בסוגיה. הוא הדגיש שההחלטות יתקבלו רק בתום הבדיקות ותחקור האירוע: "אבל בכל מקרה אנחנו בטוחים שהוא צריך לעמוד לדין".
מערכת הביטחון הישראלית עובדת בשיתוף פעולה הדוק מול הירדנים בשלל נושאים, בהם הר הבית והסוגיה הפלסטינית. רק בפברואר האחרון, נזכיר, נפגשו נציגים של המדינות בעמאן בניסיון לייצר שקט אזורי. הקשר עם הירדנים חשוב עבור ישראל, ולכן מדובר בסוגיה רגישה מאוד. גורמים המעורים בפרטי התקרית סיפרו עם מעצרו של חבר הפרלמנט כי מצד אחד מדובר בניסיון הברחה משמעותי וגדול תוך ניצול העובדה שמדובר בדיפלומט, אך מצד שני אין רצון להיכנס למשבר מול הירדנים.