פרויקט המנהור האסטרטגי של חיזבאללה, שתיעוד חלקי ממנו פרסם ארגון הטרור אתמול (יום שישי), כולל בסיסים תת-קרקעיים גדולים ברחבי לבנון - וגם מנהרות לחימה בדרום המדינה. המנהרות הללו היו קיימות כבר במלחמת לבנון השנייה, ושימשו ללחימה נגד כוחות צה"ל שתמרנו בכפרים השיעיים של דרום לבנון; אבל, יש להעריך שהמערך התת-קרקעי של צבא הטרור שודרג מאז ללא היכר - ולא רק עם שש המנהרות החודרות שצה"ל זיהה והשמיד בשלהי העשור הקודם, במסגרת מבצע "מגן צפוני".
סרטון ההפחדה של חיזבאללה

3 צפייה בגלריה
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
גם בכירים יכולים למצוא שם מחסה. מתוך התיעוד של חיזבאללה
3 צפייה בגלריה
איטום מנהרת חיזבאללה מבצע מגן צפוני
איטום מנהרת חיזבאללה מבצע מגן צפוני
איטום אחת המנהרות החודרות של חיזבאללה במבצע "מגן צפוני"
(צילום: אפי שריר)
בצבא מעריכים כי מאז אוקטובר חיזבאללה צפה בהתמודדות צה"ל עם מאות קילומטרים של מנהרות חמאס ברצועת עזה - ולמד מכך על חדירותן והתצורות השונות שלהן בעומקי המפלסים שמתחת לאדמה, ברשתיות שלהן ובביצורן. המטרה של חיזבאללה, כך נראה, היא להטמיע את הלקחים שיפיק במערך התת-קרקעי שלו.
ניתן להעריך שבדומה לחמאס, גם חיזבאללה שומר את נכסיו המרכזיים בבסיסים מתחת לאזורים מאוכלסים, שרק תמרון קרקעי יוכל הלכה למעשה לפגוע בהם. מדובר בין היתר במשגרי טילים מדויקים וכטב"מים תוקפים, חוליות קומנדו של כוח רדואן, מחסני אמל"ח גדולים שטרם ניתנו לכוחות בשטח, מפעלים - וגם, כמובן, בכירים ומפקדים משמעותיים.
סביר שפרויקט המנהור של חיזבאללה נשמר בסודיות גבוהה ותחת מידור קפדני בכל הזירות הפעילות בלבנון, ולא רק בדרומה - אלא גם ברובע הדאחייה בביירות ובמפעלי ובמחסני האמל"ח בבקאע. לפי דיווחי עבר, ידוע כי חלק מהמנהרות צרות מאוד ומיועדות לשימוש מחבלים - וחלקן רחבות יותר ונועדו לסוללות טילים בליסטיים איראניים מסוג "פאתח 110".
סיכום מבצע "מגן צפוני", 2019
(צילום: אביהו שפירא, דובר צה\"ל)

3 צפייה בגלריה
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
חיזבאללה פרסם תיעוד: הטיל עמאד 4 מובל במשאית בתוך מנהרות
התיעוד ממנהרת חיזבאללה שפורסם היום
בחודש פברואר האחרון, נזכיר, פורסמה כתבה נרחבת על מנהרות חיזבאללה בעיתון הצרפתי "ליברסיון" - שם נטען כי ארגון הטרור חפר לאורך יותר מ-30 שנה מאות קילומטרים של מנהרות חצובות באבן, חלקן בעומק של 40 עד 80 מטר. בתחקיר נכתב כי המנהרות מתוחכמות ומסוכנות מאלו שבעזה, ופיצוצן של חלק מהן עלול לגרום לרעידת אדמה או מפולות.
בתחקיר הצרפתי נטען כי ישראל הטילה פצצות זרחן לבן בדרום לבנון אחרי 7 באוקטובר, כדי לשרוף את הצמחייה ולגלות את פתחי המנהרות. 12 יציאות כאלו, כך פורסם, התגלו והופצצו. מקור צבאי ישראלי סיפר לעיתון כי צה"ל משתמש בגלאי תנועה, סיבים אופטיים המקושרים לרשת 4G, רובוטים, רחפנים וכן מקורות מידע כדי למפות את רשת המנהרות.
בתיעוד שפרסם ארגון הטרור הלבנוני אתמול בבוקר נראה מתקן תת-קרקעי שכונה "עמאד 4". בסרטון נשמעים איומים של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לגבי יכולות ארגון הטרור, ונחשפים בו מנהרות ענק של ארגון הטרור המצוידות במחשבים ותאורה, ובגודל ועומק המאפשרים מעבר משאיות בקלות וכמובן גם אופנועים. בחלק מהסרטון ניתן לראות נסיעה באחת המנהרות, החושפת מבוך ארוך ומואר של ארגון הטרור מתחת לאדמה - שבו משאיות ממוספרות עוברות בזו אחר זו ללא הפרעה.
בסוף הסרטון של חיזבאללה ניתן לראות את פלטפורמות שיגור הטילים הנשלפות מתחת לאדמה ואת שם המתקן. ברשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה צוין כי "הסרטון מציג את הסודיות הנשמרת סביב מיקום יכולות הטילים של ארגון הטרור. המתקן נמצא עמוק מתחת לאדמה, רחוק מיכולות מודיעין עוינות ומספק גם הגנה מפני מטרות עוינות".
פורסם לראשונה: 21:45, 16.08.24