בפיקוד הדרום התקיימה אמש (א') הערכת מצב בראשות ראש הממשלה בנימין בנימין נתניהו, לדיון בהמשך ואישור מעבר הלחימה ברפיח, מפעולה עצמית במסגרת שלב ב' של המלחמה, לשלב הפשיטות החזרות להעמקת הישגי הפגיעה בחמאס.
בדיון משתתפים שר הביטחון יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה וגורמים נוספים. מלשכת רה"מ נמסר כי בהערכת המצב "דנים בהתפתחויות הלחימה ברצועת עזה, בדגש על הלחימה ברפיח. כמו כן, דנים בהמשך הלחץ הצבאי על חמאס".
נתניהו מגיע להערכת המצב בפיקוד דרום
(צילום: רועי אברהם /לע"מ,)

2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בדרום
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בדרום
הערכת המצב בפיקוד הדרום. לדיון השפעה אפשרית גם על עסקת חטופים
(צילום: מעיין טואף /לע"מ)
באופן רשמי, הדיון הוגדר כסטטוס הערכת מצב עם צה"ל, אך יש לו השפעות אפשרויות גם על עסקת חטופים אם המגעים השקטים יבשילו שוב למשא ומתן ממשי. בכך, עשוי להסתיים בקרוב, באיחור גדול מהמתוכנן, התמרון של צה"ל ברצועת עזה, תשעה חודשים מפרוץ המלחמה.
שלב ג', שבמהלכו פושטות חטיבות סדירות של צה"ל על יעדי חמאס שטופלו חלקית בתמרון, כבר החל לפני כחמישה חודשים, בעיקר בצפון הרצועה. בסוף השבוע האחרון החלה פשיטה חוזרת של אוגדה 98, עם שתי חטיבות, 7 והצנחנים, בשכונת שג'אעיה, ועל שכונת זייתון שבעיר עזה, שעליהן פשטו הכוחות בחודשים האחרונים כבר מספר פעמים.
המעבר לשלב ג' ברפיח תוכנן להתרחש כבר בתחילת השנה, אך הפעולה שם נדחתה ונמרחה במשך שבועות ארוכים, גם בגלל מצגי חששות שנוצרו בישראל מגדודי חמאס בעיר הדרומית של הרצועה והן בגלל התנגדות אמריקנית ומצרית נחרצת. בפועל, לפי מח"טים ומג"דים שנלחמים ברפיח, לא הייתה שם התנגדות יוצאת דופן בלחימה.
בסופו של דבר, בצה"ל הצליחו לפנות גם את מרבית האוכלוסייה מרפיח ומציר פילדלפי צפונה, להיכנס פנימה, בהנחיית הקבינט, רק עם אוגדה אחת (162) ולא עם שתי אוגדות כמתוכנן, כדי לפרק את מסגרות חמאס בשכונות העיר, כמו שאבורה, ברזיל, MPK, ייבנה, ותל אל סולטאן הסמוכה לחוף הים, שבה מתרכז המאמץ בימים אלו כאקט עיקרי אחרון.
תיעוד הלחימה של חטיבה 12 ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בדרום
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בדרום
אחיזה קרקעית בציר הגבול עם מצרים תחייב המשך לגיטימציה מצדה ומצד ארה"ב. נתניהו
(צילום: מעיין טואף /לע"מ)
לכוחות הוגדר לפגוע בעיקר בתשתיות של חטיבת חמאס ובהיקף של 50 עד 60 אחוזים. במשך חודש וחצי של פעולה, לפי נתוני אוגדה 162, נהרגו או נפגעו בפעולה כ-700 פעילי חמאס מחטיבת רפיח, מתוך 3,000. היתר ברחו צפונה, בעיקר לחאן יונס, שממנה נסוג צה"ל לפני כשלושה חודשים, או מסתתרים במנהרות כחוליות גרילה קטנות.
המעבר לשלב ג', כך מסבירים בצה"ל, יאפשר לישראל אורך נשימה משמעותי, והוא יימשך חודשים רבים שבהם צה"ל ימשיך להפעיל מאמצים מבצעיים ומודיעיניים בצורות שונות. במהלכו תישמר נוכחות צבאית במסדרון, בציר פילדלפי, רפיח ומרחב ה"פרימטר". היערכות זו, הם מסבירים, תאפשר שליטה מבצעית והוצאה של מבצעים לעומק הרצועה, בדגש על חיסול בכירים והשמדת תשתיות.
היא גם תאפשר ליותר כוחות בצה"ל להיערך לאפשרות של פעולה צבאית נרחבת בצפון נגד חיזבאללה, אך בכל מקרה בצבא ממליצים להמשיך ולאחוז קרקעית בציר פילדלפי שבין רפיח לסיני, ולאו דווקא כקלף מיקוח כמו פרוזדור הביתור נצרים בצפון הרצועה, שמונע מכמיליון פלסטינים לשוב לבתיהם בצפון הרצועה.
בצבא מעריכים, כפי שדיווחנו ביום שישי, שייקח לפחות עוד חצי שנה לגלות, לחקור ולהרוס את העשרות הרבות של מנהרות ההברחה והלחימה שמתחת לציר פילדלפי, שרבות מהם גם מולכדו ב"מטעני חבלה גדולים שכמותם טרם ראינו", לפי עדויות של מפקדים בשטח שאחראיים על הפעולה. האחיזה הקרקעית בציר הגבול בין הרצועה למצרים, שנמתח לאורך כ-15 ק"מ, תחייב המשך לגיטימציה לכך ממצרים ומארה"ב, שכן ישראל התחייבה לפרק זמן מוגבל של פעולה ברפיח.
קהיר, מצדה, ממשיכה לקרוא לנסיגת צה"ל מהצד הפלסטיני של רפיח, במקביל ללחץ שהיא מפעילה להסכם מול חמאס. מקור מצרי אמר לערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" המצרי כי קהיר מסרבת "לכל כניסה של כוחות מצריים לרצועת עזה. הסדרת המצב בתוך רצועת עזה אחרי המלחמה היא עניין פלסטיני פנימי". הוא מסר כי לא מתקיימים דיונים מצריים בנוגע לפיקוח ישראלי על מעבר רפיח, וכי מצרים דבקה בנסיגת מוחלטת של צה"ל מהצד הפלסטיני של רפיח.
גלנט קיים אתמול הערכת מצב ברפיח, שם הבהיר כי הפעולה בעיר הדרומית ברצועה תימשך עד לפירוק יכולות חמאס: "נמשיך ונעצים עד שנגיע למצב שאנחנו חונקים את הצינור אוויר שלהם, ולא מאפשרים להם לבנות את הכוח שלהם מחדש".
פורסם לראשונה: 22:40, 30.06.24