תיעוד מעצרים, הריסת בתי מחבלים והשמדת מעבדת מטענים בנור א-שמס
(צילום: דובר צה"ל)

מאמץ לסיכול מחבלים בזמן המלחמה בעזה גם בשטחי הגדה: אחרי פעילות שנמשכה 30 שעות, הסתיים הבוקר (שישי) המבצע המורכב של כוחות הביטחון במחנה הפליטים נור א-שמס שסמוך לעיר הפלסטינית טול כרם. לפי צה"ל, במהלך הפעילות חוסלו בחילופי האש ומתקיפה אווירית של כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) יותר מ-12 מחבלים. בעימותים נהרג רב-סמל ראשון מקסים רז'ינקוב ז"ל, לוחם מילואים ביחידת המסתערבים של משמר הגבול באזור איו"ש.
בצבא הסבירו כי כל המחבלים שנורו הופללו בדרך כזו או אחרת. הפלסטינים כינו את הפעילות של כוחות הביטחון "טבח במחנה נור א-שמס", וטענו כי 13 פלסטינים נהרגו, בהם חמישה ילדים. בצה"ל יתחקרו את הפעילות, נכון לעכשיו לא מכירים פגיעה בבלתי-מעורבים.
5 צפייה בגלריה
בריקדות בנור א-שמס
בריקדות בנור א-שמס
בריקדות בנור א-שמס
5 צפייה בגלריה
נור שמס
נור שמס
מחנה הפליטים נור א-שמס לאחר פעילות כוחות הביטחון
(צילום:AP Photo/Majdi Mohammed)
5 צפייה בגלריה
נור א שמס ליד טול כרם הגדה המערבית עשן פעילות צה"ל
נור א שמס ליד טול כרם הגדה המערבית עשן פעילות צה"ל
הפעילות בנור א-שמס
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
תיעוד: כלי טיס של צה"ל תקף חוליית חמושים במחנה הפליטים נור א-שמס
(דובר צה"ל)

במבצע שעליו פיקד מפקד חטיבת כפיר אלוף-משנה יניב בארוט לקחו חלק בין היתר לוחמי חטיבת כפיר, יחידת דובדבן, סיירת חרוב, יחידת יהל"ם ויחידת המסתערבים של מג"ב. מטרת המבצע הייתה לפשוט על המחנה ולעצור את המבוקשים בתחומו שמכנים את עצמם "גדוד נור א-שמס". כמו כן פעלו הכוחות בנטרול ופירוק תשתיות טרור, מעבדות מטענים ומבני מפקדה שחלקם ממוקמים באזורים אזרחיים, איסוף חומרי נפץ, חשיפת מטענים בצירים וסיכול מחבלים.
בתחילת הפעילות נתקלו הכוחות בבריקדות (מעין חסמים מאולתרים) שפונו על-ידי כלים הנדסיים. המחבלים נערכו לכניסת הכוחות למחנה שהפך ל"בסיס טרור" עם חמ"לים שתצפתו על הלוחמים וסייעו ליצירת קשר בין המבוקשים. אחרי חשיפת המטענים, הוכרז כתר על המחנה כדי למנוע מהמחבלים לצאת ממנו. הכוחות סרקו מאות בתים וחדרי מפקדות, תחקרו כ-60 מבוקשים ועצרו יותר מ-20 מבוקשים שנלקחו לחקירה בשב"כ.
5 צפייה בגלריה
מקסים רז'ניקוב
מקסים רז'ניקוב
הלוחם שנפל, מקסים רז'ניקוב ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה)
הכוחות התמודדו עם היתקלויות של מחבלים שירו לעברם גם מתוך מסגד. במקביל הושלכו על הלוחמים מטעני חבלה. עוד התברר כי בלב המחנה זוהה בניין של יותר משלוש קומות שהיווה מעין נקודת מפגש עבור המחבלים. ממנו הם ירו לעבר הכוחות, תצפתו והכווינו את אנשיהם להיתקלויות. כוחות הנדסה חשפו את קירות בניין המפקדה של מבוקשי המחנה ומנעו מהם להסתתר שם. כמה מהמבוקשים שנעצרו מזוהים עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי ומקבלים כספים מארגוני הטרור.
במהלך המבצע איתרו לוחמי יחידת דובדבן רכב תופת ובו כמה מטענים וציוד צבאי. הכוחות השמידו את הרכב. לוחמי סיירת חרוב נתקלו במחבל והרגו אותו. בתום חילופי אש, הלוחמים החרימו רובה קרלו שבו השתמש המחבל.
5 צפייה בגלריה
נור שמס
נור שמס
ההרס במחנה הפליטים
(צילום:AP Photo/Majdi Mohammed)
בזירה אחרת, בכפר עוריף שסמוך לשכם, הרסו הלילה כוחות הביטחון בית של מחבל חמאס שהיה מעורב בפיגוע הירי ביוני בתחנת הדלק בעלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים.
כוחות רבים של צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה במוקדים נוספים ברחבי אוגדת איו"ש, עצרו 60 מבוקשים שחשודים במעורבות בפעילות טרור והחרימו אמצעי לחימה רבים. 40 מהעצורים פעילים בחמאס. מתחילת המלחמה נעצרו ברחבי אוגדת איו"ש וחטיבת הבקעה והעמקים 584 מבקשים, יותר מ-375 מהם משויכים לחמאס.