מערכת הביטחון פינתה הבוקר (ד') מאחז בלתי-חוקי בבנימין, בגבעת "צור הראל" שליד עוז ציון. מדובר בחמישה מבנים - שלושה מהם נבנו בשנה האחרונה ושניים נוספים רק בשבועות האחרונים - שהוצבו על קרקע פלסטינית פרטית ובאופן בלתי-חוקי. לפי גורמי ביטחון הימצאות המתנחלים במקום מהווה סיכון משמעותי ליציבות הביטחונית באזור.
הפינוי הבוקר בבנימין

8 צפייה בגלריה
פינוי בגבעת עוז ציון
פינוי בגבעת עוז ציון
העימותים הבוקר בבנימין. מאות שוטרי מג"ב עלו לגבעה
הכותרת
מאחורי התוכנית של סמוטריץ' ליהודה ושומרון
23:15
במנהל האזרחי מסרו עם תום הפינוי כי בסך הכול נהרסו שישה "רכיבי בינוי" וכי הכוחות פעלו גם להריסת ציר הגישה למקום. "הבינוי הוקם באופן לא חוקי על קרקע פרטית מוסדרת בניגוד לחוק ומהווה סיכון ביטחוני". ההחלטה על הפינוי, יש להדגיש, הוצגה ואושרה על-ידי הדרג המדיני.
מהאזור שבו נמצא המאחז יצאו לאחרונה פעולות רבות של טרור ו"תג מחיר" נגד תושבים פלסטינים, וחלקן אף גרמו לסיכון של תושבי ההתנחלות הסמוכה גבעת אסף. במסמך שחיברו גורמי ביטחון נכתב כי "המקום מהווה נקודת תורפה ממנה עלולה להתלקח התפרצות שתשליך על כל גזרת איו"ש". מקורות ביטחוניים אומרים כי בשבועות האחרונים הוביל ראש המנהל האזרחי, תא"ל הישאם אבראהים - שחלק מתפקידו הוא שמירה על יו"ש כזירה משנית ככל האפשר במלחמה - את המהלך לפינוי מהיר וסדור של המאחז.
8 צפייה בגלריה
פינוי בגבעת עוז ציון
פינוי בגבעת עוז ציון
הצמיגים שהוצתו לקראת הפינוי
8 צפייה בגלריה
פינוי בגבעת עוז ציון
פינוי בגבעת עוז ציון
אחד המתבצרים שטמן רגלו בבטון
את הפינוי ערכו כ-70 צוותי מג"ב, כלומר בסביבות כ-500 שוטרים, שנשלחו על רקע אינדיקציות להתנגדות אלימה במהלך הפינוי ופשיעה לאומנית שעלולה להתרחש במרחב. כבר עם הגעת הכוחות, הבעירו מתפרעים צמיגים ורכב על הציר בכניסה למקום. אבנים נזרקו על הכוחות של מג"ב ועל רכביהם – כשאחד הכלים אף יצא מכלל שימוש לאחר שנפגע במיכל הסולר שלו. הכוחות השתמשו באמצעי פיזור הפגנות.
בניסיון להתנגד לפינוי כמה מהמתנחלים התבצרו בתוך המבנים, ואחד מהם תועד עם רגלו בתוך בטון. למרות זאת, הפינוי נמשך וכדי למנוע פגיעה במתבצרים הכוחות כיסו את ראשיהם בקסדות במהלך הריסת המבנים. אנשי הגבעה טענו כי רימוני גז הושלכו לתוך כמה מבנים אחרים בגבעה שלא פונו, אף שלדבריהם היו בהם משפחות עם ילדים.
אחרי הפינוי, החלו יהודים רעולי פנים לזרוק אבנים לעבר ציר סמוך שכינויו "מושבניק" - בניסיון לפגוע ברכבי ביטחון. כתוצאה מזריקות האבנים בידי רעולי הפנים, נפגע רכבו של קצין במנהל האזרחי והשמשה הקדמית נופצה.
בנוסף, נופצה גם שמשה של כבאית שהוזעקה לאזור כחלק מאירועי הפינוי. בהודעה על הנזק לכבאית כתבו ברשות הכיבוי כי "לוחמי אש הותקפו באבנים על יד גבעת אסף בבנימין", וכי כתוצאה מכך היא הושבתה. "מדובר בכבאית ייחודית, מוגנת ירי, המשמשת את לוחמי האש של מחוז יו"ש לטיפול במתארים מורכבים גם תחת איום פחע"י. הורדת הכבאית מכשירות פוגעת במתן מענה לאזרחים".
8 צפייה בגלריה
ניפוץ שמשה של הכבאית
ניפוץ שמשה של הכבאית
שמשת הכבאית שנופצה
8 צפייה בגלריה
רימון עשן בפינוי בגבעת עוז ציון
רימון עשן בפינוי בגבעת עוז ציון
המתנחלים טענו שרימון גז הושלך לעבר אחד הבתים בגבעה, אף שהיו שם ילדים

הפינוי מגיע על רקע מאמציו המתמשכים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמשמש גם כשר נוסף במשרד הביטחון, להרחיב ככל האפשר את ההתיישבות ביו"ש. כחלק מהסמכויות הרבות שצבר לו במשרד הביטחון, סמוטריץ' הקים מנהלת-על שאחראית על סוגיות אזרחיות, וספק רב אם אנשי מנהלת ההסדרה לא ידעו על הפינוי הבוקר. מעבר לכך, יש להזכיר כי רק לאחרונה מינה סמוטריץ' סגן אזרחי מטעמו לראש המנהל האזרחי.
מאז הוקמה המנהלת של סמוטריץ', נהלי העבודה השתנו - ובכל פעם שמבקשים לצאת לפעולות אכיפה של הריסות מבנים, הדבר מגיע לשולחנה של מנהלת ההסדרה. יחד עם שאר הגורמים, כמו המנהל האזרחי וצה"ל, מתקבלת ההחלטה על הפינויים ועל מועדם - גם עבור יהודים וגם עבור פלסטינים.
עבור המשפחות שגרו במאחז שכעת פונה, סמוטריץ' הוא הכתובת כעת. "רוב המבנים במקום בנויים כמעט שנה ונמצאים תחת סמכותך הבלעדית", כתבו המשפחות לסמוטריץ' לקראת הפינוי. "אנו קוראים לך להפעיל מיידית את סמכויותיך ולעצור את ההרס הצפוי".
8 צפייה בגלריה
פינוי בגבעת עוז ציון
פינוי בגבעת עוז ציון
גבעת צור הראל, הבוקר
עוד כתבו תושבי הגבעה לסמוטריץ': "בשום מצב אין בכוונתנו לוותר על חבלי ארצנו, הניסיונות לקרוע ולהרוס חלקים מארצנו הקדושה ייתקלו במחאה נחושה של אוהבי הארץ אשר נקראו לדגל ויבואו למסור את נפשם על קדושת ארץ אבותינו".
ח״כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), מסרה בעקבות הפינוי הבוקר: ״כעת נודע לי כי גם המנהלת אשר תחת סמכותו של השר סמוטריץ' אחראית לפינוי האלים. המנהלת נועדה לסייע לתושבי יו״ש ולא להזיק להם. אני מכירה כמה ההתיישבות חשובה לשר סמוטריץ' ודווקא בגלל זה אני מתפלאת ודורשת ממנו להפסיק עם ההרס ולהפנות את כל משאבי המנהלת להרחבת והפרחת ההתיישבות״.
סמוטריץ' טרם התייחס לפינוי הבוקר, אבל במקביל ממשיך לקדם את תוכניתו להרחיב את ההתנחלויות וליצור רצף יהודי שיקשה על הקמת מדינה פלסטינית. היום ומחר צפויה מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי לקדם כ-5,300 יחידות דיור לתכנון ועוד כ-600 יחידות דיור לשיווק לכל אורך יהודה ושומרון. בין היתר יאושרו 152 יחידות דיור ביישוב נגוהות שבהר חברון, 260 יחידות נוספות אושרו בבקעת הירדן, 140 יחידות בקריית ארבע, 186 יחידות באלון מורה ועוד.
8 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. המטרה: רצף יישובים יהודיים שימנע מדינה פלסטינית
(צילום: תומר שונם הלוי)
המטרה היא לאשר כמה שיותר יחידות דיור באזורים אסטרטגיים, שמונעים רצף טריטוריאלי פלסטיני מצד אחד - ומייצרים רצף התיישבות יהודית מהצד השני. לשם כך, בין היתר, הוכרזו מאות יחידות ביישובים מחנה גדי, שכונת הבוסטר בנגוהות, חוגלה וחלץ שבגוש עציון. בנוסף, אתמול הושלמה הפעימה השלישית והאחרונה של הכרזת 24 אלף דונם כאדמות מדינה בבקעת הירדן.
בימים הקרובים צפויים אנשיו של השר במשרד הביטחון להכריז גם על אדמות מדינה במאחז הבלתי חוקי אביתר, שהפך לסמל עבור הימין וביום חמישי האחרון אושרה הסדרתו בקבינט המדיני-ביטחוני. כזכור, ב-2021 נחשף ב-ynet כי צוותי המנהל האזרחי גילו שכ-60 דונמים מהשטח התגלו כאדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב.
סמוטריץ' מסר הבוקר על כינוס מועצת התכנון העליונה: "בעזרת השם אנחנו בונים ומפתחים את ההתיישבות - ומסכלים את הסכנה של מדינה פלסטינית. בשבוע שעבר הבאנו לאישור הקבינט חמישה יישובים באזורים אסטרטגיים, וביניהם היישוב אביתר, ולכך אנו מוסיפים אישור אלפי יחידות דיור וכן עשרות אלפי דונמים של הכרזות על אדמות מדינה. מדובר בפעולה משולבת ומסיבית שמטרתה סיכול המדינה הפלסטינית. תמיד, וביתר שאת בעת הזאת, אנחנו מחויבים לפעול לפיתוח הארץ הטובה הזאת ולסכל את השיח על מדינה פלסטינית שנותן פרס לטרור".
פורסם לראשונה: 07:53, 03.07.24