1 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הכריז אמש (ראשון) כי מנהיג ארגון הטרור המדינה האסלאמית (דאעש), אבו אל-חוסיין אל-חוסייני אל-קוריישי, חוסל אתמול בסוריה, במסגרת מבצע של ארגון הביון הלאומי של טורקיה. ארדואן אמר את הדברים בריאיון לרשת TRT הטורקית, שבו ציין גם כי ארגון המודיעין עקב אחר אל-קוריישי במשך זמן רב.
"נמשיך במאבקנו נגד ארגוני הטרור", הבהיר ארדואן, שחשף את חיסול מנהיג דאעש בעיצומו של קמפיין הבחירות שלו. בשבת ערך ארדואן אירוע פומבי ראשון מאז שעצר את הקמפיין באמצע השבוע שעבר בעקבות מחלה, והפסיק ריאיון בשידור חי בטלוויזיה.
ארדואן קוטע את הריאיון, בשבוע שעבר

במסגרת המבצע לחיסול מנהיג דאעש, שירותי הביון הטורקיים הקיפו אזור סמוך לעיר ג'ינדירס שבצפון-מערב סוריה. תושבים במקום סיפרו כי המבצע התמקד בחווה נטושה ששימשה בעבר כבית ספר איסלאמי. אחד מהם העיד על עימותים שפרצו בקרבת העיר במהלך הלילה שבין שבת ליום ראשון ונמשכו במשך כשעה, עד שהתושבים שמעו פיצוץ גדול.
אל-קוריישי הוכרז כמנהיגו של דאעש בסוף נובמבר 2022, בעת שארגון הטרור הודיע על חיסולו של מנהיגו הקודם, אבו אל-חסן אל-האשמי אל-קוריישי, קצת יותר מחצי שנה לאחר שהוכרז על מינויו. מדאעש נמסר אז כי הוא נהרג "בעודו נלחם נגד אויבי אללה". לא נמסר באלו נסיבות בדיוק מצא את מותו, אך מההודעה השתמע כי הוא נהרג בקרב כלשהו.
המנהיג שארדואן הודיע על חיסולו הוא השלישי שמכונה אל-קוריישי ועמד בראש דאעש. בפברואר אשתקד חוסל איברהים אל-האשמי אל-קוריישי בפשיטת כוח קומנדו אמריקני על כפר במחוז אידליב שבסוריה. אל-קוריישי שחוסל בפברואר בשנה שעברה היה אחיו של המנהיג המייסד של דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, שבעצמו נהרג בפעולת חיסול אמריקנית ב-2019.
השם אל-קוריישי מקשר את המנהיגים הללו לשבטו של נביא האיסלאם מוחמד: מצאצאיו של שבט זה אמורים לבוא כל החליפים, כלומר מנהיגי החליפות האיסלאמית שאותה מתיימר דאעש לייצג.