4 צפייה בגלריה
וואליד טאהא וליד טאהא איילת שקד
וואליד טאהא וליד טאהא איילת שקד
איילת שקד וואליד טאהא
(צילום: אבי מועלם, יריב כץ)
המחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת מגיעה לעוד שיא - או שפל: הקואליציה הודיעה כי הדיון על "חוק החשמל" צפוי להימשך ברציפות במליאת הכנסת עד מחר בשמונה בבוקר - אז אמורה להתקיים עליו הצבעה. הקואליציה הפעילה סעיף חריג בתקנון הכנסת שמגביל, את משך הדיון עד מחר בבוקר - למרות שלפי ההסתייגויות הרבות שהאופוזיציה הגישה הדיון היה אמור להיערך 94 שעות. באופוזיציה עזבו את הכנסת במחאה על מה שכינו כמשחק מכור וחבריה החרימו את הדיון.
מאוחר יותר, לאחר שמלבד הרשימה המשותפת, חברי האופוזיציה לא נכחו במליאה על מנת לנמק את ההסתייגויות שהגישו לחוק, מליאת הכנסת יצאה להפסקה ותחדש את הדיון מחר בשעה 08:00 בבוקר, לסיכום הדיון והצבעות.
הדיון שהחל הערב במליאת הכנסת הוא על קריאה שנייה ושלישית בהצעת חוק התכנון והבנייה של ח"כ ווליד טאהא וקבוצת חברי כנסת. מדובר בחוק שמציע לאפשר חיבור לתשתיות חשמל, מים וטלפון במבנים שהוקמו ללא היתר, בתנאים מסוימים. סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית בחרו כאמור להחרים את הדיון ולא להגיע למליאה לנמק את ההסתייגויות.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ)
לפי הנוסח עליו התעמתו בשבועות האחרונים שרת הפנים איילת שקד ויו״ר ועדת הפנים וליד טהא, הסמכויות יישארו בידי שקד והיא תהיה רשאית לקבוע בצו כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים המצוי בשטח מסוים לחשמל, למים או לטלפון, גם ללא היתרי בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה. מדובר בעיקר במבנים במגזר הערבי שהחיבור שלהם לחשמל ולמים מתעכב מסיבות שונות וברע״מ התחייבו לקדם את החוק.
"היום נפל דבר בכנסת ישראל", הודיעו כל סיעות האופוזיציה בהודעה משותפת. "בפעם הראשונה בתולדות הכנסת קיבלה ועדת הכנסת החלטה בניגוד לעמדה מפורשת של הייעוץ המשפטי והחליטה על הליך מזורז וחסר תקדים לאישור 'חוק החשמל' של רע״מ בכנסת".
4 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
"התנהלות דורסנית של יו"ר הכנסת". ח"כ שלמה קרעי
(צילום: אבי מועלם)
4 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת מיקי לוי בהצבעה על תקציב 2022
יו"ר הכנסת מיקי לוי בהצבעה על תקציב 2022
"הפר סיכום מפורש". יו"ר הכנסת מיקי לוי
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
באופוזיציה אף טענו כי האופוזיציה הפרה סיכום ומנסה להשתיק את הביקורת על החוק השנוי במחלוקת. "כדי להשתיק את ביקורת האופוזיציה נגד ״חוק החשמל״ של רע״מ, שמכשיר את גזל אדמות המדינה על ידי בנייה ערבית של עשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים, ביטלה הקואליציה את זכות האופוזיציה לנמק ולהצביע על כל ההסתייגות שהגישה ואף קבעה דיון בחוקים נוספים ביום רביעי בניגוד לסיכום מפורש עם יו״ר הכנסת מיקי לוי. הכל מתוך כניעה לתכתיב של התנועה האיסלאמית שחקיקת החוק תסתיים עד מחר.
עוד נמסר כי "זהו שיא חדש ושבירת הכלל האחרון שעוד נותר ממסורת ארוכת שנים בכנסת, לאחר שהקואליציה כבר העבירה חוק נורווגי עצום שהפסיק את נוכחות השרים בכנסת, לקחה מהאופוזיציה את הייצוג המגיע לה בוועדות הכנסת, הקימה באופן סיטונאי ועדות לצרכים פוליטיים ושינתה באופן חד צדדי את תקנון הכנסת. הכנסת הפכה בכך למיותרת, ללא כל אפשרות לקיים דיונים מהותיים ובאופן שפוגע אנושות בדמוקרטיה הישראלית".
לפיכך הודיע האופוזיציה כי היא מחרימה את כל הדיונים: "לראשי מפלגות האופוזיציה אין עניין להיות ניצבים במשחק המכור לרמיסת הדמוקרטיה, וזאת עד לשינוי ההחלטה השערורייתית הזאת כדי שהדיון יתקיים כפי שהיה נהוג עד היום". ראש האופוזיציה נתניהו אף יכנס מחר את ראשי מפלגות האופוזיציה לדיון חירום בנושא.

"סתימת פיות מחוצפת"

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד אף קרא להקים פרלמנט חלופי: "בעקבות סתימת הפיות המחוצפת, הצעדים האנטי דמוקרטיים, ההתנהלות הדורסנית של יו"ר הכנסת, לא נותרה ברירה אחרת. אם הקואליציה הלא לגיטימית הזו סותמת לנו את הפה, בוועדות, במליאה ובכלל, יש להקים פרלמנט חלופי. פרלמנט שידון, יפקח, יחוקק וייצג באמת את העם עד להחלפת השלטון המאוס הזה".
בקואליציה תקפו בחזרה: "זו אותה האופוזיציה שהפכה כל מי שלא מסכים איתה ללא לגיטימי. זו אותה האופוזיציה שכאשר התחילו החקירות, הפכה את המשטרה ללא לגיטימית. זו אותה האופוזיציה שכאשר היועמ"ש החליט להגיש כתב אישום, הפכה אותו ללא לגיטימי. זו אותה האופוזיציה שכאשר החל המשפט, הפכה את מערכת המשפט ללא לגיטימית. זו אופה אופוזיציה שכאשר איבדה את הרוב בכנסת, הפכה את בית המחוקקים ללא לגיטימי.
זו אותה האופוזיציה שהיושב בראשה מפיץ סרטון באנגלית, הפוגע קשות במדינת ישראל ובמוסדותיה. זו אותה האופוזיציה המחרימה את ועדות הכנסת, פוגעת בתפקוד התקין ובעבודה הפרלמנטרית, מחרימה את ישיבות נשיאות הכנסת, את ישיבות ההסכמות הנהוגות עם ראשי הקואליציה ומזלזלת ומטנפת באופן קבוע ביושב ראש הכנסת. זו אותה האופוזיציה שהפכה את השיתוק והפגיעה באזרחי ישראל למטרה, שמזמן הפכה לאופוזיציה למדינת ישראל".

ח"כ טאהא: "נחסכו מאיתנו רעל והסתה"

הצעת החוק מציעה כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו, לאחר התייעצות עם הוועדה המחוזית, כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים, שנבנה לפני 2018, המצוי בשטח שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה, וזאת בהתקיים מספר תנאים ובהם: הוגשה תוכנית מפורטת על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, אשר במקרים מסויימים עליה להיות תואמת לתוכנית כוללנית החלה במקום או שהוחלט להפקידה.
בנוסף, מוצע לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעת החוק, וכן צירוף ערבות בנקאית לתשלום החיובים שיחולו בעת מתן ההיתר.
יו"ר ועדת הפנים ח"כ ווליד טאהא התייחס לפני הצגת ההצעה להחלטה להחרים את הדיון ואמר: "אני רוצה לברך את האופוזיציה שקיבלה החלטה נכונה ונעדרת מהאולם וכך חסכה מאיתנו הרבה רעל, הסתה ושנאה שהיו אמורים לשדר מעל הודכן הזה. הטרלולים שלהם לא יעזרו להם בכלום. האופוזיציה הגישה הסתייגויות שמסתכמות ב94 שעות דיבור, ארבע יממות, ועדת הכנסת ראתה בכך כמובן דבר לא הגיוני וביקשה לקצר את זה למשהו שאפשר להכיל שהיה אמור להימשך 15 שעות".