סרטון תעמולת בחירות של ארגון ה-Jewish Dems (ה-JDCA), הארגון היהודי המוביל של חברי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, משווה בין המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לבין אדולף היטלר - ומעוררת תגובות סוערות בארצות הברית. צפו בסרטון:
מודעת הבחירות של הארגון היהודי, שהובילה לסערה

ארגון ה-JDCA, או בשמו המלא "המועצה הדמוקרטית היהודית של אמריקה", פרסם אמש (רביעי) את מודעת הבחירות הדיגיטלית, כחלק מקמפיין של מיליון דולר המיועד להשפיע על מצביעים יהודים בבחירות הקרובות לנשיאות, במיוחד במדינות מפתח כמו ג'ורג'יה, מישיגן ופנסילבניה. במודעה, ששמה "השנאה לא עוצרת את עצמה", מופיעות תמונות של אדולף היטלר ונאצים במהלך צעדה, ולצידן סרטוני וידאו של דונלד טראמפ מדבר בכנסים פוליטיים. המודעה מזהירה מפני עליית הפשיזם ו"רטוריקת השנאה" של טראמפ נגד הציבור היהודי והדמוקרטיה האמריקנית בכלל.
ה-JDCA טוען כי המודעה לא משתמשת בדימויים של השואה עצמה, אלא מבצעת השוואה ברורה בין שאיפותיו של טראמפ לבין התנאים הפוליטיים שהובילו לעליית הפשיזם באירופה. מנגד, מבקרים במפלגה הרפובליקנית, ובראשם חברים בארגון המקביל ל-JDCA, הקואליציה הרפובליקנית-יהודית (RJC), גינו את המודעה בצורה חריפה, וכינו אותה "דוחה" ובלתי ראויה לשיח הפוליטי. סם מארקשטיין, מנהל פוליטי בקואליציה, אמר כי "JDCA צריכה להתבייש על השימוש בדימויים של היטלר והשואה בשביל נקודות פוליטיות זולות".
2 צפייה בגלריה
ארגון ה-Jewish Dems מציג את טראמפ כהיטלר: ״הזמן לעמוד מול השנאה והפשיזם הוא עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי”
ארגון ה-Jewish Dems מציג את טראמפ כהיטלר: ״הזמן לעמוד מול השנאה והפשיזם הוא עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי”
מתוך הסרטון של הארגון היהודי-דמוקרטי
המבקרים טוענים שהשוואות להיטלר ולשואה נחשבות לנושא רגיש במיוחד בימים שאחרי 7 באוקטובר, ועשויות לפגוע בניצולי השואה ובמשפחותיהם. הם מצטטים ארגונים כמו הליגה נגד השמצה (ADL) שמזהירים באופן קבוע מפני שימוש בהשוואות כאלו, משום שהן עלולות לערער את החוויות הטראומטיות של מיליוני יהודים בתקופת השואה.

צלבי קרס ו"היטלר עשה הרבה דברים טובים"

המודעה נפתחת בקולאז' של שלושה קטעי וידאו רצופים: היטלר נואם; נאצים צועדים עם דגלים שעליהם צלבי קרס; והיטלר מצדיע במועל יד. קול גברי נשמע אומר ברקע: "ההיסטוריה מראה מה קורה כשמנהיגים משתמשים בשנאה כדי לצבור כוח".
לאחר מכן מופיע במודעה ציטוט של טראמפ שבו הוא אמר: "אני אהיה דיקטטור מהיום הראשון" בתפקיד. המודעה מציגה זאת כהוכחה לשאיפותיו של טראמפ לפעול במתכונת של משטר דיקטטורי, תוך שהוא מהלל דיקטטורים אחרים, כולל התבטאויות כמו "היטלר עשה הרבה דברים טובים", ציטוט שיוחס לו בכתבה משנת 2021. כותרת מתוך כתבה ב"גרדיאן" הבריטי משנת 2021 מופיעה על המסך, על רקע מוזיקת מתח הוליוודית: "טראמפ אמר לראש הסגל: 'היטלר עשה הרבה דברים טובים', כך נאמר בספר".
2 צפייה בגלריה
ארגון ה-Jewish Dems מציג את טראמפ כהיטלר: ״הזמן לעמוד מול השנאה והפשיזם הוא עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי”
ארגון ה-Jewish Dems מציג את טראמפ כהיטלר: ״הזמן לעמוד מול השנאה והפשיזם הוא עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי”
תמונת היטלר בסרטון
הקול ממשיך ומציין כי טראמפ "מנצל את הדת להעצמת שנאה כלפי יהודים". עוד כותרת מופיעה, הפעם מ"Rolling Stone": "טראמפ ומנחה רדיו תוקפים את בעלה של סגנית הנשיא כ'יהודי מחורבן'". בהמשך, המודעה מציגה את האמירה של טראמפ על כך ש"כל יהודי שמצביע לדמוקרטים שונא את הדת שלו". המודעה ממשיכה בהאשמות כלפי הרפובליקנים על פגיעה בזכויות ההפלות והחלשת הדמוקרטיה, ומסתיימת באמירה: "הזמן לעמוד מול שנאה ופשיזם הוא עכשיו". לפני שהמסך מחשיך, מופיעה הקריאה: "הצביעו, לפני שיהיה מאוחר מדי".
לטענת ה-JDCA, המודעה משקפת מציאות שבה טראמפ ממשיך להטיף לשנאה כלפי יהודים ולהעצים קבוצות ניאו-נאציות בארצות הברית, ולכן חשוב שהציבור היהודי יתנגד לו. הם מביאים כדוגמה את אמירותיו האחרונות שכל מי שמצביע לדמוקרטים "צריך לעבור בדיקה מוחית". הרפובליקנים, מנגד, הדגישו את הקשר של טראמפ עם הקהילה היהודית, כולל את ג'ארד ואיוונקה בני משפחתו היהודים, וכן את תמיכתו הפוליטית והדיפלומטית "חסרת התקדים" במדינת ישראל.
היום בשעה 16:00 אחרי הצהריים (שעון ישראל) טראמפ צפוי לשאת דברים באופן וירטואלי בכנס ה-RJC בלאס וגאס. בשנה שעברה אמר לנוכחים כי לו היה נשאר בתפקיד, לא הייתה מתרחשת מלחמת רוסיה-אוקראינה ולא מתקפת חמאס על ישראל. לקול תשואת הקהל הוא הבטיח אז כי "אגן על מדינת ישראל כמו שאף אחד לא הגן עליה אי-פעם". הוא חזר על טענותיו השקריות בנוגע לזיוף בחירות 2020, ואמר: "תחשבו על זה, לא הייתה לכם אוקראינה ולא הייתה מתקפת טרור על ישראל".
השתתפותו בכנס מגיעה על רקע התחממות במאבק בינו לבין קמלה האריס על הקול היהודי, כששני הצדדים מנסים לזכות באמון הקהילה היהודית. טראמפ מתהדר בהעברת השגרירות לירושלים ובהסכמי אברהם, ומציג את עצמו כמי שתמיד עמד לצד ישראל. לעומת זאת, האריס טוענת שהמדיניות שלו מסוכנת ומפלגת, תוך שהיא מדגישה את התמיכה הבלתי מתפשרת של ממשל ביידן בזכות של ישראל להגן על עצמה ואת המלחמה באנטישמיות הגואה בארה"ב. כל אחד מהם מנסה לשכנע את הבוחרים היהודים שהוא זה שיבטיח את ביטחונם ועתידם של יהודים בארה"ב ובעולם.