אתגר משמעותי בהגנה: ישראל עומדת בפני מחסור חמור בטילי יירוט, בעודה מחזקת את מערכות ההגנה האווירית שלה כדי להגן מפני תקיפות איראן ושלוחיה. כך דווח הבוקר (יום ג') ב"פייננשל טיימס" הבריטי, מפי בכירים בתעשייה הצבאית, קצינים לשעבר ומומחים. בעיתון מתארים כיצד ארה"ב מזדרזת לסייע בסגירת הפערים, כולל פריסת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת THAAD שתגיע בקרוב ארצה, במה שמתואר כמרוץ נגד הזמן לחיזוק ההגנה האווירית של ישראל.
2 צפייה בגלריה
 מערכת חץ 3
 מערכת חץ 3
שיגור טיל חץ 3. "מגיעים לנקודת מפנה"
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
"בעיית התחמושת של ישראל היא רצינית", הסבירה לעיתון דנה סטרול, בכירה לשעבר במשרד ההגנה האמריקני, האחראית על המזרח התיכון. "אם איראן תגיב למתקפה הישראלית, וחיזבאללה יצטרף גם כן, ההגנות האוויריות של ישראל יימתחו", היא אמרה, והוסיפה כי גם המלאי שמגיע מארה"ב אינו אינסופי. "ארה"ב לא יכולה להמשיך לספק לאוקראינה ולישראל באותו קצב. אנחנו מגיעים לנקודת מפנה".
בעיתון מקשרים את סגירת הפערים בהגנה להכרזת הפנטגון על פריסת מערכת THAAD שתגיע לישראל, לקראת התקיפה הצפויה באיראן, שעלולה להוביל להסלמה אזורית נוספת. לדבריהם, ארה"ב "דוהרת" לסייע בסגירת הפערים בקווי ההגנה הישראליים, ולכן הודיעה על הצבת הסוללה.
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית שמייצרת את טילי היירוט "חץ", סיפר לעיתון כי הוא מפעיל משמרות "משולשות" כדי לשמור על פעילות קווי הייצור. "חלק מהקווים שלנו עובדים 24 שעות, שבעה ימים בשבוע. המטרה שלנו היא לעמוד בכל ההתחייבויות שלנו", אמר לוי לעיתון הבריטי, והוסיף כי הזמן הנדרש לייצור טילי יירוט הוא "לא עניין של ימים". בעוד שישראל אינה חושפת את היקף המלאים שלה, הוא הוסיף: "זה לא סוד שאנחנו צריכים לחדש מלאים".
בעיתון הבריטי הסבירו כי מערכות ההגנה האווירית בשלוש שכבות של ישראל הצליחו עד כה ליירט את מרבית הכטב"מים והטילים שנורו על-ידי איראן ושלוחיה על המדינה. מערכת כיפת ברזל יירטה רקטות קצרות טווח וכטב"מים שנורו על-ידי חמאס מעזה, בעוד שקלע דוד יירט רקטות כבדות יותר שנורו מלבנון, ומערכת החץ בלמה טילים בליסטיים מאיראן.
בעוד שבמתקפה האיראנית בחודש האפריל הושג לפי צה"ל שיעור יירוט של 99 אחוזים נגד המטח, שכלל 170 כטב"מים, 30 טילי שיוט ו-120 טילים בליסטיים, לישראל, כך נכתב, הייתה הצלחה פחותה בהדיפת המטח השני, בתחילת החודש, שכלל יותר מ-180 טילים בליסטיים. לפי מקורות מודיעין שסיפרו לעיתון, כמעט 35 טילים פגעו בבסיס חיל האוויר נבטים.
אינפו מערכת THAAD
2 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD. האמריקנים "דוהרים" לסגירת הפערים
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
באשר לחיזבאללה, תת-אלוף במיל' אסף אוריון, לשעבר ראש אגף אסטרטגיה בצה"ל, הסביר לעיתון הבריטי: "אנחנו עדיין לא רואים את היכולת המלאה של חיזבאללה. הוא יורה רק בערך עשירית מהיכולת השיגור המוערכת שלו לפני המלחמה, כמה מאות רקטות ביום, במקום עד כ-2,000". לדבריו, "חלק מהפער הזה הוא בחירה של חיזבאללה לא לצאת במלוא הכוח, וחלק ממנו נובע מהפגיעה על-ידי צה"ל". עם זאת, הוא הסביר כי ארגון הטרור השיעי עדיין מסוגל לבצע מתקפות משמעותיות, כפי שניכר בתקיפות היומיומיות על חיפה ואזורים נרחבים בצפון.
בסקירה הביטחונית שהציגו לשרים שלשום שר הביטחון יואב גלנט וראש אגף אסטרטגיה בצה"ל האלוף אליעזר טולדנו, נשאל שר הביטחון לגבי החימושים. הוא השיב כי היה פער גדול עם כניסתו למשרד הביטחון, שאותו הנחה להשלים כבר לפני המלחמה. הוא חשף כי "אנחנו עדיין תלויים בחימושי אוויר ומטוסים אמריקניים", אך הבהיר כי "אנחנו עובדים בכל הכוח לקידום ייצור כחול-לבן ופיתוח עצמאות" בנושא החימושים.
פרשננו רון בן ישי ציין שלשום כי ההסכם המתגבש עם ארה"ב להצבתה בארץ של THAAD נובע מאילוץ אמריקני לא פחות משהוא נובע מצורך ישראלי. הצורך של צה"ל ברור: הוא זקוק לתוספת של טילי ומשגרי יירוט אמריקניים כדי להתמודד עם מאות הטילים שהאיראנים עלולים לשגר, אם וכאשר ישראל תגיב על המתקפה נגדה ב-1 באוקטובר. במקרה כזה, הכמויות והמספרים מדברים. ככל שמשגרים מספר רב יותר של טילים במטח אחד או בשני מטחים קטנים במטרה להרוות את מערכות ההגנה - כך דרושים יותר משגרים, טילי יירוט ומכ"מים.
לישראל יש כמה שכבות של סוללות טילי יירוט. בקומה העליונה נמצאת מערכת "חץ 3", שפוגעת בטילים התוקפים במרחק מאות קילומטרים מחוץ לאטמוספרה. בקומה מתחת נמצא "חץ 2", שפוגע בטילים סמוך לגבול האטמוספרה, במרחק שעולה על 100 קילומטרים. הרחק מתחת נמצאת מערכת "קלע דוד", שמיועדת להגנה מפני טילים ממרחק גדול בתוך האטמוספרה. הקומה התחתונה היא כיפת ברזל, שמגינה נקודתית על אתרים ומיירטת טילים בטווחים קצרים של עד מאה קילומטרים.
תא"ל במיל' צביקה חיימוביץ: "מוקדם להספיד את חיזבאללה, יש לו עוד יכולות"
(צילום: ירון ברנר)

תת-אלוף במיל' צביקה חיימוביץ, לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet: "מערכת ה-THAAD היא מרכיב כוח משמעותי ואני לא רוצה להשוות אותה עם מערכת החץ, אבל בסוף אתה מוסיף עוד עשרות מיירטים. זה כוח משמעותי שמצטרף לכוחות שלנו, וראינו תרחישים של 200 טילים. יש להניח שאם העימות עם איראן יימשך, אנחנו צפויים לראות פה יותר".
לדבריו, "ארה"ב היא מעצמה גדולה. כשאתה מסתכל על יכולות, זה לא משחק של מספרים. בסוף זה חיבור של הגנה והתקפה. לגבי כלכלת חימושים, היא תוצאה של מדיניות. אני לא חושב, מהיכרות שלי, שמרכיב כלכלת חימושים מוביל את ארה"ב. אנחנו רחוקים מאוד מהשלב שבו נצטרך לעשות כלכלת חוסר".
גם הוא מדגיש כי למרות הפגיעה בארגון הטרור, לחיזבאללה עדיין "יש עוד יכולות": "מוקדם להספיד אותו. חיזבאללה נמצא בשלב התאוששות ויציאה מההלם. מדובר בארגון מבוזר, מאוד ממוקד ברמה האסטרטגית".