ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (ד') הצהרה מיוחדת, כשברקע כוננות השיא בעקבות איומי הנקמה של איראן אחרי חיסולו הלילה של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, ועל רקע החשש מתגובת חיזבאללה על חיסולו של בכיר ארגון הטרור פואד שוכר בביירות אמש.
נתניהו לא התייחס לחיסול הנייה בטהרן, ועל האפשרות של תגובה מצד חיזבאללה אמר: "ימים מורכבים לפנינו - אך אנו ערוכים לכל תרחיש". ynet העביר את ההצהרה בשידור ישיר.
הצהרת רה"מ נתניהו
(צילום: לע"מ)

"מאז תחילת המלחמה הבהרתי שאנו במאבק מול ציר הרשע של איראן. זאת מלחמת קיום מול טבעת חנק של צבאות טרור וטילים שאיראן מבקשת להדק סביב צווארנו", אמר נתניהו בפתח הצהרתו. "בנאומי בקונגרס ציינתי שלוש זרועות של ציר הרשע - חמאס, החות'ים וחיזבאללה. בימים האחרונים הנחתנו מכות מחץ על כל אחת מהן. לפני שלושה שבועות תקפנו את רמטכ"ל חמאס, לפני שבועיים את החות'ים באחת ההתקפות הרחוקות ביותר של חיל האוויר - ואתמול תקפנו את רמטכ"ל חיזבאללה המכונה מוחסן. בשם אזרחי ישראל, אני מבקש להביע הערכה עמוקה לצה"ל, לשב"כ, לחיל האוויר ולכל זרועות הביטחון על ביצוע מדויק בשלוש חזיתות שונות".
ראש הממשלה התייחס לחיסול אמש בביירות: "בתקיפה חיסלנו את סגנו של נסראללה שהיה אחראי על רצח הילדים ועל רצח ישראלים רבים אחרים. הוא היה אחראי למתקפה הבלתי פוסקת על אזרחינו בצפון, ואחד הטרוריסטים המבוקשים בעולם. ארה"ב שמה פרס של חמישה מיליון דולר על ראשו. הוא היה מעורב ברצח 241 חיילים אמריקנים ו-58 חיילים צרפתים בביירות. הוא היה גורם מרכזי בקשר בין איראן לחיזבאללה והיה אחראי על מערך הטילים שלה".
"לפני ימים אחדים ביקרתי במקום הטבח במג'דל שמס וראיתי את עומק היגון", אמר נתניהו בהתייחסו לטבח שביצע חיזבאללה ביישוב הדרוזי שבו נרצחו 12 ילדים ונערים. "אמרתי לאחינו הדרוזים - 'אחים אנחנו'. יש בינינו ברית אחים והיא מתהדקת בימי יגון ואבל. סגרנו חשבון עם מוחסן ונסגור חשבון עם כל מי שפוגע בנו, כל מי שטובח בילדינו, כל מי שרוצח את אזרחינו, כל מי שפוגע במדינתנו - דמו בראשו".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "מי שפוגע בנו - דמו בראשו, ונסגור איתו חשבון"
(צילום: לע"מ)
נתניהו התייחס לתגובה הצפויה מצד חיזבאללה לחיסול אמש בלבנון. "אזרחי ישראל, ימים מאתגרים לפנינו", אמר. "מאז התקיפה בביירות נשמעים איומים מכל עבר. אנו ערוכים לכל תרחיש ונעמוד ממוקדים ונחושים מול כל איום. ישראל תגבה מחיר כבד על כל תוקפנות נגדנו מכל זירה שהיא. כבר בימים הראשונים של המלחמה אמרתי שהיא תדרוש זמן ואורך רוח מכולנו, ואני חוזר על כך גם היום. מדי חודשים אין שבוע שלא אומרים לי מבית ומחוץ לסיים את המלחמה. 'סיים את המלחמה כי מיצינו ואי אפשר לנצח', אומרים.
"לא נכנענו לקולות אז ואני לא נכנע גם היום. לא היינו מחסלים את ראשי החמאס, לא היינו מחסלים תשתיות תת-קרקע, לא היינו משתלטים על ציר פילדלפי - צינור החמצן של חמאס - ולא היינו יוצרים את התנאים שמקרבים אותנו למתווה שגם יחזיר את חטופינו ויאפשר לנו להשיג את כל מטרות המלחמה - להשיב את חטופינו, לחסל את היכולות השלטוניות והצבאיות של חמאס, להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל ולהחזיר את תושבינו לדרום ולצפון בבטחה. את כל ההישגים השגנו כי לא נכנענו וכי קיבלנו החלטות אמיצות על אף לחצים כבדים מבית ומחוץ. זה לא היה פשוט. הייתי צריך להדוף הרבה לחצים. אבל מעל לכל השגנו זאת כי הלוחמים שלנו לא נכנעו".
ראש הממשלה הוסיף: "הלוחמים שלנו נלחמים כמו אריות, הם נחושים לנצח. ואני יחד עם עם ישראל מגבה אותם באהבה גדולה ואמונה גדולה בצדקת דרכנו. אנחנו לא שוכחים לרגע את המשפחות השכולות, את משפחות החטופים שמייחלות לשובם של יקיריהם ואת הפצועים שלנו שנאבקים בגבורה על שיקום חייהם. בזכותם ובזכותכם אזרחי ישראל, יחד נילחם - ובעזרת השם יחד ננצח".
3 צפייה בגלריה
פואד שוכר
פואד שוכר
פואד שוכר. "אחד הטרוריסטים המבוקשים בעולם"
נתניהו לא התייחס ישירות למגעים לעסקת חטופים, שעלולים להיפגע כתוצאה מחיסולו של הנייה, אך כן אמר כאמור שהלחץ הצבאי מקרב מתווה להחזרת החטופים ולהשגת שאר מטרות המלחמה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב הערב ברשת X אחרי הצהרתו של נתניהו: "ראש הממשלה מוזמן הערב לקבל ולקחת כל קרדיט שהוא רוצה, אבל הוא היה חייב להגיד משפט אחד - 'אני הולך לעסקת חטופים'". ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר הערב כי ארה"ב עדיין מעריכה שישראל פועלת להשגת הסכם הפסקת אש ושחרור חטופים.
מוקדם יותר אמר גורם ישראלי בכיר כי "בניגוד למה שחושבים, דווקא החיסולים האלה ישחררו את המגעים. אם אני בכיר בחמאס, אני חושב איך אני עוצר את מסכת החיסולים. יש עוד אחד בתור ועוד אחר בתור. אם אתה שני ושלישי בתור - אתה בעד עסקה או נגד? זה מזרח תיכון". לדבריו, "כל החיסולים האלה זה האבא של הקטליזטור. ככל שיכו בראשים תהיה עסקה יותר מהר. ימים יגידו".
ראש הממשלה מסר את ההצהרה מעט אחרי כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני שנמשך שעתיים וחצי, ואחרי הצהרתו כינס התייעצות ביטחונית נוספת בהיקף מצומצם.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
חיסולים דרמטיים בטהרן וביירות. מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שחוסל הלילה ובכיר חיזבאללה פואד שוכר שחוסל אמש
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
הנייה, נזכיר, חוסל בטהרן בסביבות השעה 2:00 לפנות בוקר (שעון מקומי), שעות אחרי שהשתתף בטקס השבעתו של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן. באיראן טוענים כי הוא חוסל באמצעות טיל שפגע בחדרו במבנה שבו שהה בצפון הבירה האיראנית, אולם נסיבות האירוע עדיין אפופות מסתורין רב וגם תיעוד של הזירה טרם נחשף. לפי הדיווחים גם שומר ראשו האישי נהרג בתקיפה. בניגוד לחיסול אמש של בכיר חיזבאללה שוכר בביירות, ישראל לא קיבלה אחריות רשמית על החיסול בטהרן - חרף ההאשמות של חמאס ואיראן שהיא זו שעומדת מאחוריו.
שני החיסולים הדרמטיים מעוררים כעת חשש גדול מהסלמה רבתי שתוביל למלחמה אזורית, אבל בכיר חמאס חליל אל-חיה הצהיר הערב במסיבת עיתונאים בטהרן כי ארגון הטרור הפלסטיני, ולדבריו גם טהרן עצמה, לא מעוניינים במלחמה אזורית. לצד זאת הדגיש כי חיסול הנייה הוא "פשע" שיש להעניש עליו. גם באיראן מאיימים כמובן בתגובה חריפה, ובמשלחת האיראנית באו"ם אף טענו שהיא תגיע בדמות "פעולות מיוחדות" שיגרמו לישראל להתחרט על מעשיה.
על רקע האיומים הללו, שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר בסוללת חץ ואמר ללוחמי ההגנה האווירית: "זה שאתם עושים את מה שאתם עושים נותן לנו את הביטחון לעשות את מה שאנחנו צריכים לעשות ועל מה שאנחנו צריכים להחליט". הוא הזכיר רק את החיסול בביירות, ולא את החיסול בטהרן, כשהוסיף: "הביצוע הלילה בביירות היה ממוקד, איכותי ומתוחם. אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל אנחנו נערכים לכל האפשרויות, ובתוך זה אתם צריכים להיערך כפי שצריך. אנחנו נעשה את העבודה שלנו בכל הדרגים שמעליכם".
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר מצדו בתרגיל של חטיבת כפיר בגבול הצפון, והצהיר כי ישראל בטוחה ב"כל המהלכים המתוכננים קדימה" - וכי לא תסכים לחזור למצב שהיה מול חיזבאללה לפני המלחמה, ב-6 באוקטובר. "אנחנו לא מוכנים שהמצב יחזור לנוכחות על הגבול, ל-200 מטר ממטולה, או משתולה, או מראש הנקרה. צה"ל יודע לפעול ולהגיע גם לחלון מסוים בשכונה בביירות, הוא יודע לתקוף גם בנקודה מסוימת בתת הקרקע, ואנחנו גם יודעים לצאת לתמרון פנימה חזק מאוד, ואתם השבוע מתאמנים על זה, והדבר הזה הוא יכולת מאוד חשובה", אמר הלוי.