פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (שני) לבית משפט השלום בתל אביב כתב אישום נגד אלכסיי שצ'בלסקי (49), תושב בת ים, בגין הונאה של עשרות קשישים יוצאי חבר העמים בסכום מצטבר של יותר מ-700 אלף שקלים. כתב האישום מייחס לו ביצוע ריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה, עושק, התחזות לאדם אחר ועוד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד אריאל גטניו, שצ'בלסקי הונה את הקשישים יחד עם חברי כנופיה נוספים במסגרת רשת הונאה שיטתית ומאורגנת. מכתב האישום עולה כי "הנאשם ושותפיו פעלו במתכונת מרמתית סדורה, תוך ניצול נתוניהם האישיים של קורבנות העבירה - קשישים שאינם דוברי השפה העברית - וניצלו את חולשתם והאמון שרכשו לאיש הסמכות/המקצוע אליו התחזו".
כך למשל, לפי האישום, התקשרו חברי הכנופיה לקשישים, התחזו לסוכני אינטרנט והציעו להם לשפר את האינטרנט בביתם. הקורבנות התבקשו להוריד למכשירו האישי את תוכנת "ANYDESK" המאפשרת השתלטות מרחוק על מכשירם האישי, וכך קיבלו חברי הכנופיה במרמה גישה מלאה לכל פרטיהם האישיים - לרבות חשבונות הבנק שלם - וביצעו פעולות שונות בחשבונותיהם, כולל חשיפת הקוד הסודי, ביצוע העברות כספיות לחשבונות אחרים, פדיית פקדונות והגדלת מגבלת משיכה יומית - וכל זאת מבלי שהקשישים היו מודעים לכך.
לעיתים אף יצר אחד מחברי הכנופיה קשר טלפוני נוסף עם הקורבנות, הציג עצמו בכזב כשוטר או כעובד ביטחון של הבנק, וציין בפניהם כי נפלו קורבן לתרמית ברשת שבמסגרתה נגנבו מחשבונם כספים רבים. ההתחזות לשוטר נעשתה תוך הצגת "אסמכתאות" כוזבות, לרבות תעודת שוטר מזויפת, העברת תמונות וואטסאפ במדי שוטר והעברת מסמכים מזויפים המעידים על אחריות ביטוחית לפעולה.
לאחר שרכשו חברי הכנופיה את אמונם של הקשישים, הם הורו להם להעביר לידם באופן דחוף את כרטיס האשראי שלהם במטרה למנוע לכאורה את גניבת הכספים שבוצעה. לאחר מכן הגיע הנאשם לכתובותיהם של הקשישים ואסף את כרטיסי האשראי מהם - ומסך מאות אלפים שקלים מחשבונותיהם דרך כספומוטים, ללא ידיעתם. בחלק מהמקרים הקשישים אף התבקשו להעביר לנאשם סכומי כסף גדולים בתואנות שונות, בין היתר מכיוון שמדובר ב"שטרות מזויפים", או כי בשל מניפולציות שנעשו בחשבון הבנק שלהם - יש להשיב כספים שהועברו אליהם שלא כדין.
בכתב האישום נטען כי במסגרת פעולות המרמה הצליחו הנאשם ושותפיו להונות עשרות קשישים ולגנוב מהם סכום מצטבר של יותר מ-700,000 שקלים, וביצעו עשרות ניסיונות לגנוב יותר מ-100,000 שקלים.
בבקשת המעצר עד תום ההליכים ציינה הפרקליטות כי "הנאשם ניצל קשישים בזקנתם, עשה בהם מעשי מרמה והמיט עליהם חרפה ומצוקה כלכלית קשה עד כדי השפלה ועושק". בבקשת המעצר צוין, כי "מי שהתאכזר לקשישים, עשק את כספם ופגע באמון הבסיסי שבין אדם לאדם - אינו ראוי לזכות באמון של בית המשפט".