"לבנות בשבי אין זמן". כך אמר ראש המוסד דדי ברנע בישיבת הקבינט אמש (שלישי). מוקדם יותר נחשף ב-ynet כי ראש הממשלה אמר באותה ישיבה כי "החטופים סובלים, אבל לא מתים" - אמירה שהובילה לזעם בקרב משפחות חטופים.
בישיבה, ראש המוסד מתח ביקורת מרומזת על אחת מדרישותיו החדשות של ראש הממשלה במסגרת המשא ומתן על הפסקת אש, ואמר: "למצוא מנגנון של מניעת חזרת חמושים לצפון הרצועה ייקח שבועות ארוכים. לבנות בשבי אין זמן".
"מתקדמים להשגת יעדי המלחמה". נתניהו במליאת הכנסת, היום
(צילום: ערוץ הכנסת )

המתווכות ממתינות כעת לתשובות מישראל לגבי שתי סוגיות - חזרת החמושים לצפון רצועת עזה, וכן ציר פילדלפי ומעבר רפיח. במתווה מ-27 במאי, שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, מדובר על חזרת חמושים - אך לא כתוב מהו המנגנון. ישראל צריכה להשיב לגבי סוגיות אלו, ומיד לאחר מכן אמור להתחיל המשא ומתן.
שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט הלילית, שהסתיימה ב-3:30 לפנות בוקר, אומרים שיצאו אופטימיים שיש סיכוי טוב לעסקת חטופים. הם עודכנו שראש המוסד ברנע צפוי לצאת לקטאר אך לא ברור בדיוק מתי, וכן נאמר להם שראש ממשלת קטאר יֵצא לארצות הברית. "יש לנו הזדמנות בידיים ואסור לפספס אותה", אמרו שרים.
במהלך הישיבה הביעו שרת החדשנות גילה גמליאל ושרת התחבורה מירי רגב את תמיכתן בעסקת חטופים. גמליאל אמרה לראש הממשלה: "העסקה הזאת היא 'עסקת נתניהו' ורשומה על שמך, ואתה צריך ללכת איתה עד הסוף ולא להתייחס לכל האיומים הקואליציוניים מצד בן גביר וסמוטריץ'".
בן גביר הגיב: "אם היא ממשיכה ככה אני יוצא מהחדר. הגברת משקיפה. הגיע הזמן שתעמיד אותה במקום. היא לא מייצגת אפילו את עמדות הליכוד, והשיח הזה שהיא מביאה לא מקובל".
נתניהו: "גילה תפסיקי. אני לא מתייחס לעניינים פוליטיים. ואם כבר לחץ פוליטי, מהצד השני מאיימים יותר. הדרך של הלחץ הצבאי נגד החמאס זה מה שיביא בסופו של דבר את הגעת החטופים".
בן גביר: "אני מתנגד לעסקה שהיא מופקרת".
גמליאל: "אמרת את הדברים גם בעסקה הקודמת".
בן גביר: "ואפילו שם צדקתי. תראה כמה חיילים נפלו אחרי. במקום לחסל את החמאס הפסקנו וזה עלה לנו ביוקר".
השרה גמליאל הוסיפה כי "נשים יכולות ללדת אחרי תשעה חודשים, וזה אסון שאין ממנו דרך חזרה", והשרה רגב ציינה: "החטופים זה פצע מדמם, וזו חובתנו להחזיר אותם אחרי שצה"ל והשב"כ לא הגנו עליהם ב-7 באוקטובר". בן גביר הדגיש כי "יש גם גברים בשבי".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
תומכות בעסקה. גמליאל ורגב לצד נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
מרב סבירסקי וכרמית פלטי קציר: "יחס מפקיר"
(צילום: דוברות מטה משפחות החטופים )

הערב, במהלך דיון במליאת הכנסת בהצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל, טען שר התקשורת שלמה קרעי ש"אנחנו נחזיר את כולם ואנחנו ננצח, רוח הרפיסות שלכם לא תעזור. אני גר בעוטף עזה. שמענו באותו בוקר את המפקדים שאומרים איך הכשירות נפגעה בגלל מה שעשיתם". ראש האופוזיציה יאיר לפיד השיב: "אתה אומר 'נחזיר את כל החטופים', אתה לא יודע שהם מתו שם? אתה לא מתבייש? במשמרת שלי אף אחד לא ירה טילים על מדינת ישראל מהבוקר עד הערב". את הצעת החוק עצמה הקואליציה סיכלה, לאחר ש-51 ח"כים הצביעו בעד ו-53 התנגדו.
יוזמת ההצעה, ח"כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי, אמרה לפני ההצבעה: "מי שלא יודע לקבל אחריות, ללמוד מטעויות ולהפיק לקחים, אינו ראוי להיות מנהיג. לציבור מגיעות תשובות. להורים השכולים, ללוחמים הגיבורים, למשפחות החטופים. קיים צורך ביטחוני דחוף ללמוד את הכשלים על מנת להיערך יותר טוב להמשך האתגרים מצד שונאינו, כדי שאסון כזה לא יישנה".
במהלך הישיבה סקר צוות המו"מ בפני חברי הקבינט את הפערים המרכזיים במגעים לעסקה: סוגיית נסיגת צה"ל מציר פילדלפי והחזרה לצפון הרצועה. גורמי המקצוע אמרו שיש "סיכוי לא רע" להגיע לעסקה, מכיוון שחמאס נמצא ב"נקודת קושי". גורמי המקצוע אמרו שחשוב להיכנס למשא ומתן, כי גם מרגע שניכנס למשא ומתן על הפרטים זה "ייקח כמה שבועות". לדבריהם, חשוב לנצל את ההזדמנות שנוצרה.
בתגובה לדברי נתניהו מסר מטה משפחות החטופים כי "אנו דורשים מראש הממשלה הבהרה מיידית. אמירתו מקוממת את משפחות החטופים, שקרית ברמה העובדתית ומפקירה ברמה המעשית. לצערנו העובדות מדברות בעד עצמן, וחטופים כבר נרצחו בשבי. אין לנו כל דרך לדעת אם ברגעים אלו ממש לא נרצחים חטופים נוספים. המשא ומתן לשחרור החטופים נמצא בישורת האחרונה ובימים קריטיים לקראת חתימת עסקה. ראוי היה שכל ממשלת ישראל, ובראשה ראש הממשלה, תעשה כל שביכולתה על מנת להביא לחתימת העסקה בהקדם האפשרי במקום לתקוע מקלות בגלגלים".
עינב צנגאוקר: "נתניהו ממשיך לטרפד ולגרור רגליים"

יו"ר תנועת הנשים נעמ"ת, חגית פאר, אמרה בתגובה לאזהרת ראש המוסד: "זו אזעקת אמת - הכתובת על הקיר, וראש הממשלה לא יוכל לומר שלא ידע; הגיע הזמן שגורלן של הבנות ושל החטופים כולם יטריד את ראש הממשלה יותר מאשר איומיהם של שותפיו לקואליציה. גורמי הביטחון כולם ממליצים על עסקה מיידית, והם יודעים היטב למה".
בתוך כך, עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, הגיבה על דבריו של שר הביטחון יואב גלנט, שטען בשיחות סגורות כי "אם לא תיחתם עסקה בשבועיים הקרובים - גורלם של החטופים נחרץ". היא מסרה: "חברות וחברים, אלה רגעים קריטיים. שר הביטחון אמר שללא עסקה, תוך שבועיים גורלם של החטופים נחרץ. גלנט וכל גורמי הביטחון כבר הצהירו שיש עסקה טובה על השולחן, ושהוסרו כל המכשולים הביטחוניים.
"הגיע הזמן להסיר את המכשולים הפוליטיים ולהביא עסקה שתחזיר לי את מתן שלי, את התצפיתניות ואת שאר החטופים. גם היום ראש הממשלה המשיך לטרפד ולגרור רגליים. הוא העז לומר ש'לא צריכים להיות לחוצים, החטופים סובלים אבל הם לא מתים'. כך לא מדבר מי שרוצה עסקה, כך מדבר אדם מנותק, ציני ואטום שרוצה לטרפד עסקה ולהפקיר אותם למוות".