2 צפייה בגלריה
מנת החיסון השניה באיכילוב
מנת החיסון השניה באיכילוב
חיסוני קורונה באיכילוב
(צילום: רויטרס)
שיעור ההתחסנות הנמוך ביותר הוא בקרב הצעירים, אך מנתונים של משרד הבריאות עולה כי מנת החיסון השלישית מונעת תחלואה קשה גם בקרב בני פחות מ-60: 669 חולי קורונה חדשים, בני 60 ומטה, פונו במהלך החודש לבתי החולים ברחבי הארץ כשהם במצב קשה.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 531 מהם היו לא מחוסנים בכלל, 120 מחסונים בשתי מנות חיסון ו-18 בלבד קיבלו גם את המנה השלישית. מהנתונים עולה עוד כי שיעור החולים הקשים, בקרב בני 60 ומטה שלא התחסנו, עמד על כמעט 80%, לעומת כ-3% בלבד בקרב אלו שהתחסנו.
גם בקרב הנפטרים בני 60 ומטה – שיעור המחוסנים במנת הדחף נמוך. על פי נתוני משרד הבריאות מתחילת החודש נפטרו 40 חולי קורונה בני פחות מ-60 – 28 מהם לא התחסנו, 10 התחסנו בשתי מנות ושניים קיבלו גם את מנת הדחף. מדובר בישראלים בני 30 עד 59 שנפטרו עקב סיבוכי המגפה.
ומהו שיעור המתחסנים בקבוצת הגיל 20 עד 59? בקרב הישראלים שבשנות ה-50 לחייהם – 58.3% קיבלו את מנת הדחף, בקבוצת הגיל 40 עד 49 – 47.4% הגיעו לקבל את מנת החיסון השלישית וכך גם 35.5% בקרב בני 30 עד 39. יש להדגיש כי בקבוצות גיל אלו שיעור המתחסנים בשתי מנות לפחות גבוה מ-80%. בנוסף עולה כי 28.7% מהצעירים שבשנות ה-20 לחייהם קיבלו את מנת הבוסטר.
בינתיים המגפה לא עוצרת והיום אובחנו עוד 3,642 ישראלים כחיוביים לנגיף. בסך הכול פוענחו כ-64 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-5.9% - נתון גבוה לעומת שלושת הימים הראשונים השבוע. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,096 חולי קורונה, 726 מהם במצב קשה. 191 חולים קשים מחוברים למכונות הנשמה.
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,591 חולי קורונה, שבעה מהם היום. שלושה מהנפטרים היום לא היו מחוסנים, שלושה חוסנו בשתי מנות ואחד חוסן במנת דחף. פרט לשני נפטרים - אחד שלא חוסן ואחד שחוסן בשתי מנות - שהם בני יותר מ-60.

מתי תיכנס לתוקף תוכנית לצמצום הבידודים?

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה נפתלי בנט אמר למשתתפים בדיון כי הוא רוצה "מתווה חינוך בהיר" שיהיה מובן לכל הורה - והזהיר מפני קטיעת הרצף הלימודי לתלמידים. "אנחנו צריכים לאפשר למידה רציפה", אמר, "אחרת אנחנו מגדלים פה דור של זומבים".
בנט הסביר כי את המטרה שהציב ניתן להשיג בשני אופנים: הבנה משותפת של כולם על הנדרש מהם, וגזרה שהציבור יכול לעמוד בה. "לא משוואות מתמטיות אלא מתווה בהיר ופשוט לביצוע", הוסיף. "הגזרה צריכה להיות כזאת שהציבור יכול לעמוד בה. אם אנחנו משביתים את ההורים מעבודה ואת הילדים מלימודים והתחושה היא של רולטה רוסית - לא עשינו בזה כלום. יש אצלנו נטייה לחשוב שכל החכמה חונה פה. אני לא מאמין בזה. ביקשתי בדיקה השוואתית עם מערכות חינוך מתקדמות במערב: בריטניה, גרמניה וארה"ב, כשהנטייה היא להימנע מבידודים כברירת מחדל ולהחליף אותם במסה של בדיקות אנטיגן".
בדיון ביקשו שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס להקדים את מתווה צמצום הבידודים ("הכיתה הירוקה") – שתוכנן לאמצע אוקטובר - למיד אחרי החגים. בנט ענה שישקול להקדים זאת ככל הניתן, אך לא מיד אחרי החגים. הוא ביקש ממנהלי בתי הספר אורך רוח וסבלנות. לפי מתווה הכיתה הירוקה, תלמיד מאומת יישלח הביתה, ואילו חבריו יעברו בדיקות יומיות. מי שיקבל תוצאה שלילית יגיע לבית הספר כרגיל.