נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ חולל לאורך השנים שלל שערוריות עם אמירות פרובוקטיביות שונות, אבל בסוף השבוע הצליח להפתיע מחדש את מבקריו עם קריאה להשעות סעיפים בחוקה האמריקנית – כדי לבטל את ההפסד שלו בבחירות לנשיאות ב-2020 וכך להחזירו לשלטון. הבית הלבן של הנשיא ג'ו ביידן מיהר להגיב הלילה (בין שבת לראשון) על הדברים הללו, ומסר כי קריאה לבטל מסמך "מקודש" כמו החוקה מנוגדת באופן מוחלט לערכי הדמוקרטיה הניצבים בלבה של האומה האמריקנית.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. ממשיך לקדם תיאוריות קונספירציה בלי שום הוכחה
(צילום: AP)
את הקריאה שחוללה סערה ניפק אתמול טראמפ בפוסט שפרסם ברשת החברתית שהקים, Truth Social, ובה האשים את הרשתות החברתיות הגדולות בשיתוף פעולה עם הדמוקרטים לפני הבחירות ב-2020. הוא עשה זאת שעות אחרי חשיפת התכתבויות פנימיות של עובדי טוויטר, שבהן התווכחו על ההחלטה לצנזר תחקיר שנגע לבנו של ביידן, צנזור שנעשה מעט לפני הבחירות לפני שנתיים.
בפוסט שלו טראמפ לא הזכיר את טוויטר מפורשות, אך כתב: "עם החשיפה הזו של זיוף והונאה מאסיביים בשיתוף פעולה בין חברות הביג-טק לבין הדמוקרטים, האם יש להשליך את תוצאות בחירות 2020 ולהכריז עליי כמנצח הלגיטימי, או שיש לעשות בחירות חדשות? הונאה מאסיבית מסוג ומהיקף שכזה מאפשרת את ביטולם של חוקים, תקנות וסעיפים, גם כאלו שנמצאים בחוקה. ה'מייסדים' הגדולים שלנו לא רצו, ולא היו תומכים, בבחירות שגויות ומזויפות!".
הלילה כאמור הגיב הבית הלבן לדברים של טראמפ, ומסר כי אלו מהווים ניגוד מוחלט ל"נשמתה של האומה שלנו" וכי הם דורשים "גינוי אוניברסלי". בהודעת הבית הלבן נמסר: "אינך יכול לאהוב את אמריקה רק כשאתה מנצח. החוקה האמריקנית היא מסמך מקודש שלאורך יותר מ-200 שנה הבטיח שהחירות ושלטון החוק ישררו במדינה הנפלאה שלנו. החוקה מאחדת סביבה את העם האמריקני – ללא קשר לשיוך מפלגתי – והמנהיגים הנבחרים נשבעים לשמור עליה. זוהי האנדרטה האולטימטיבית לכל האמריקנים שהקריבו את חייהם על מנת להביס רודנים שפועלים למען עצמם ואשר ניצלו את כוחם ודרסו זכויות יסוד".
3 צפייה בגלריה
חוקת ארה"ב מונפת בהפגנה בארה"ב ב-2012. "מסמך מקודש, אי-אפשר לאהוב את אמריקה רק כשאתה מנצח"
חוקת ארה"ב מונפת בהפגנה בארה"ב ב-2012. "מסמך מקודש, אי-אפשר לאהוב את אמריקה רק כשאתה מנצח"
חוקת ארה"ב מונפת בהפגנה בארה"ב ב-2012. "מסמך מקודש, אי-אפשר לאהוב את אמריקה רק כשאתה מנצח"
(צילום: EPA)
טראמפ, שרק בחודש שעבר הודיע כי יתמודד מחדש על הנשיאות בבחירות 2024, ממשיך מאז ההפסד שלו בבחירות לפני שנתיים לפזר תיאוריות קונספירציה לא מוכחות בדבר זיוף לכאורה שבאמצעותו "נגנב" ממנו הניצחון. לטענות הללו לא סיפק אף הוכחה, ושלל תביעות שהגיש נדחו בבתי המשפט – גם על ידי שופטים שהוא עצמו מינה כנשיא. טראמפ נחשב עדיין למנהיג הבולט ביותר במפלגה הרפובליקנית, אבל מעמדו בה נפגע אחרי הפסדם בבחירות האמצע בחודש שעבר של מועמדים רבים שבהם תמך – תמיכה שהעניק לרוב על סמך נכונותם לקדם את תיאוריות הקונספירציה שלו.
סקרים שנערכו בשבועות האחרונים מראים שרבים מהרפובליקנים מעדיפים לראות מועמד אחר מטראמפ בבחירות 2024, כששם בולט כמועמד אלטרנטיבי שכזה הוא של מושל פלורידה רון דסנטיס. אבל טראמפ ממשיך ליהנות מתמיכה אדירה בקרב ה"בייס" הרפובליקני, ולמרות תקוותם של כמה מבכירי המפלגה לא נראה שבכוונתו לחדול מקידום תיאוריות הקונספירציה שלו. את הפוסט אתמול שבו קרא לבטל סעיפים בחוקה הוא פרסם אחרי כמה פוסטים נוספים שבהם תקף את פעילותן של הרשתות החברתיות, ובפוסט שפרסם בהמשך כתב: "לזיוף חסר תקדים נדרשת תרופה חסרת תקדים!".
3 צפייה בגלריה
ג'ו והאנטר ביידן
ג'ו והאנטר ביידן
ביידן ובנו האנטר. אילון מאסק חשף התכתבויות פנימיות בטוויטר על צנזור תחקיר שנגע לבן
(צילום: AP)
את הפוסטים הללו פרסם כאמור בעקבות החשיפות בסוף בשבוע של התכתבויות פנימיות של עובדי טוויטר, חשיפות שמאחוריהן עומד הבעלים החדש של החברה אילון מאסק. ההתכתבויות עוסקות בהחלטה לצנזר באוקטובר 2020 את התחקיר של "ניו יורק פוסט" הנוגע לתוכנו של מחשב נייד שהיה שייך לכאורה להאנטר ביידן. בהתכתבויות היו עדויות למחלוקת פנימית בטוויטר על המהלך, שנעשה בעקבות ספקות שהועלו באשר לאמינות התחקיר. ההחלטה בוטלה עוד באותו חודש, ומנכ"ל החברה דאז ג'ק דורסי הביע באותה עת חרטה על המהלך. ברשת NBC ציינו כי פרטים רבים ש"נחשפו" כבר היו ידועים, כולל הצעדים שטוויטר נקטה נגד "ניו יורק פוסט" במטרה למנוע מהגולשים לקרוא את התחקיר.
בחודש שעבר הספיק טראמפ לחולל שערוריה נוספת, כאשר נפגש עם הראפר האנטישמי קניה ווסט. במפגש באחוזתו הפרטית במאר א-לאגו התארח גם מכחיש השואה ופעיל הימין הקיצוני ניק פואנטס. טראמפ טען אמנם כי לא ידע מיהו פואנטס וכי הוא הגיע למפגש ללא הודעה מראש, אבל את קניה הסכים לארח אף שזה כבר השמיע אמירות אנטישמיות (ולאחר מכן גם הביע תמיכה באדולף היטלר ובנאצים). בעקבות המפגש ההוא ספג טראמפ גינויים גם מבעלי ברית רפובליקנים שנותרו נאמנים לו, בהם מי שכיהן כשגריר שלו בישראל דייוויד פרידמן. לצד הפרשיות הללו טראמפ מסובך בשלל הליכים משפטיים, בראשן שתי חקירות פליליות שנוגעות למסמכים המסווגים שהחזיק במאר א-לאגו ולחלקו בניסיונות להטות את תוצאות הבחירות ב-2020.