לאחר זיכויו של קצין המשטרה שירה למוות באחיה, אחותו של סלומון טקה הגיבה בחריפות וזעקה בבית המשפט בחיפה כי "עכשיו לשוטרים יש אישור להרוג ילדים". השוטר זוכה היום (שלישי), חמש שנים לאחר התקרית שבמהלכה ירה ירי אזהרה לעבר המדרכה לאחר שטקה בן ה-18 ושלושה מחבריו השליכו לעברו אבנים. טקה נפגע מליבת הקליע, שפגעה בכלי הדם הגדולים בחזהו, ומת במקום.
תגובת הוריו של סלומון טקה
(צילום: ליאור אל-חי)

למרות דרישת משפחת טקה שהקצין יואשם בעבירה של הריגה, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), להגיש נגדו כתב אישום בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, והוא זוכה גם בעבירה זאת. במהלך הקראת הכרעת הדין יצאו מן האולם אביו ואחותו של טקה, וגם אימו יצאה בהמשך. למרות שיצאה פנה השופט למשפחת טקה ואמר: "הצדק לא פועל רק לצד אחד, מביע תנחומים עמוקים". האחות, ימי, אמרה לאחר זיכוי השוטר כי "יש עכשיו לשוטרים אישור להרוג את הצעירים שלנו. לא יכולנו להמשיך לשבת באולם ולהמשיך לשמוע את דברי השופט. זה כאב לנו מאוד. השופט קיבל את כל הגרסה של הקצין, ואח שלי נמצא בבית קברות. כל המשפחה שלנו נפגעה מהירייה הזאת. אנחנו מרגישים שכל יום רוצחים את סלומון מחדש".
אמו של סלומון, וובג'יג', אמרה לאחר הזיכוי כי "אנחנו כואבים, אנחנו חיים בכאב, לא רק אנחנו אלא גם הילדים שלנו, במשך חודש שלם הילדים לא ישנו. ידענו שהוא לא ירשיע אותו. ידענו את זה. עזבנו את בית המשפט כי אי אפשר היה לסבול את המילים של השופט, אי אפשר להמשיך לשמוע את הדברים שהוא אומר".
האב, וורקה, הוסיף כי "גם אם אנחנו נערער ונחשוב על ערעור, אנחנו לא חושבים שיהיה פה צדק, מכיוון שאנחנו לא הראשונים. לפני סלומון נרצחו 13 נערים על ידי משטרת ישראל. לאף אחד מהם לא היה צדק ואף אחד גם לא נאסר בעקבות הריגתם. אין לנו את התקווה, את המחשבה שנצליח במשפט חוזר. אנחנו במשך 4 שנים ו-8 חודשים אנחנו בוכים והנה לא קרה שום דבר. אנחנו מעבירים את הצדק, את המשפט לאלוקים, מעבר לזה אין לנו מה לעשות עם זה. אנחנו יצאנו למסע הזה כשאנחנו מחזיקים באמונה ובאמת ובצדקת הדרך. הם דבקו בשקר, אבל יום אחד אלוהים ישפוט, ייתן את הצדק".
1 צפייה בגלריה
סלומון טקה
סלומון טקה
סלומון טקה
עו''ד רונן יצחק, המשנה למנהלת מח"ש, אמר לאחר הזיכוי כי "ראשית אנחנו רוצים להביע תנחומים למשפחת טקה, להוריו ובני משפחתו. לגופו של עניין, לאורך כל הדרך מח"ש סברה שהירי של קצין המשטרה היה מנוגד לנוהל המשטרתי בנושא, ומשכך היה רשלני. מטבע הדברים נקרא את הכרעת הדין שמחזיקה 208 עמודים, נלמד את נימוקיה ונכלכל את צעדינו בהמשך ונחליט מה הלאה".
ממח"ש נמסר לאחר מכן כי "כזכור, מכתב האישום שהוגש בשנת 2019 באמצעות עו"ד יצחק, עולה כי רשלנות השוטר באה לידי ביטוי בעיקר בכך שהוא ירה יריית אזהרה לעבר האספלט, סמוך לרגלי המנוח וחבריו, וזאת בניגוד מוחלט לנהלים ולפקודות המשטרה בנושא, שאפשרו באותן נסיבות ירי אזהרה לאוויר, לכל היותר". בהודעת המחלקה הוסיף עו"ד יצחק כי ״בית המשפט קבע היום כי הגשת כתב האישום על ידי מח"ש היתה מוצדקת וכי מח"ש פעלה כראוי ובאופן מקצועי, הן בניהול החקירה והן בעת ההחלטה על הגשת כתב האישום וניהול התיק".
תגובות עורכי הדין במשפט
(צילום: ליאור אל-חי)

אגודת יהודי אתיופיה מתחה ביקורת על זיכוי השוטר, ומסרה כי "חובתה ותפקידה של מערכת המשפט בישראל להוביל תפיסה לפיה דינו של כל שוטר אשר מועל בתפקידו, אם על רקע השקפות גזעניות ואם על רקע חוסר מקצועיות, הוא להיות מאחורי סורג ובריח. אין ואסור שיהיה מקום במשטרת ישראל לשוטרים אשר אינם מבצעים את תפקידם כראוי ומביאים להרג של אזרחים במדינה לשווא. במקום זאת בית המשפט בחר לזכות את השוטר ובכך להעביר מסר שגוי לציבור, לפיו שוטרים אשר מועלים בתפקידם ונוהגים בניגוד לדין, מוגנים על ידי מערכת המשפט שבה בעת מפקירה את אזרחיה.
"פסיקה זו של מערכת המשפט מעמיקה את חוסר האימון של האזרחים במערכת המשפט, מערכת שגם כך מציגה תוצאות בלתי שוויוניות בכל הקשור להתנהלות כלפי יוצאי אתיופיה. על הפרקליטות ומח"ש בתוכה מוטלת החובה המוסרית לדאוג לאינטרס הציבור ולעמוד על הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי, עד שימוצה הדין עם השוטר".
עו"ד אסי פיסו, המייצג את משפחת טקה, אמר לאחר הזיכוי כי "אנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט כפי שאנחנו מכבדים כל החלטה וכל פסק דין, אך אנחנו התאכזבנו מהתוצאה. המשפחה חוותה אירוע טראגי קשה מאוד, היא עד היום מתקשה להתמודד איתו. יחד עם זאת, שש שנים שההליך הזה מתנהל, הוא מקשה עליהם עוד יותר, הם עוברים גיהנום של ממש. היום הם ניסו למצוא איזשהו מזור בכך שהגיעו לאולם בית המשפט כדי לשמוע שהשוטר נותן את הדין, אולם הוא בסופו של יום נישא על כפיים, וזה גרם להם למפח נפש".
ד''ר שולה מולא, פעילה בארגון "אמהות על המשמר" שמלווה את המשפחה מאז התקרית, אמרה כי "למרות שצפיתי את זה, הרגשתי דקירה בלב. אני לא עורכת דין, אבל ראיתי חורים - לשוטר היו נקודות יציאה לפני הירי ולא היה שום ביטוי לדבר הזה. זה קשה, אך השופט המליץ בעצם לתקן את הנוהל של המשטרה לפתיחה באש מול אזרחים, כשהשוטרים חשים מאוימים. משום מה הם מרגישים מאוימים כשהם פוגשים אתיופים". מולא הסכימה עם דבריה של ימי: "אני חותמת על המשפט שלה שדם הצעירים שלנו מותר. אומרים לנו 'אין שומרים או שוטרים, תשמרו על עצמכם'".
עו''ד יאיר נדשי, שייצג את הקצין שזוכה, שיבח את בית המשפט "על ההחלטה האמיצה והנכונה שנתן היום. אני מקווה שבכך הגיע לקץ המסע הארוך והמיותר שעבר הקצין, על אף שפעל כפי שפעל מתוקף היותו קצין משטרה ומתוקף המצופה ממנו בתור קצין משטרה. משטרת ישראל התברכה בקצין ערכי, אמיץ, חכם, נבון וישר. כל זאת כפי שקבע בית המשפט, אשר מצא להאמין למרשי ולהעדיף את דבריו על פני הגרסה שבעצם הובאה לבית המשפט על ידי מח"ש בעובדות כתב האישום ונמצאה כלא נכונה, מלאת חורים ובלי נתונים מהותיים שהיה מקום להביא אותם בכתב האישום. יש בכך לטעמי תעודת עניות למחלקת חקירות שוטרים".